8,5 mln zł strat na kolei

Ponad 8,5 mln zł strat poniosły w 2013 r. PKP PLK w wyniku kradzieży i dewastacji infrastruktury kolejowej.

Liczba kradzieży rośnie zwłaszcza na terenie Dolnego i Górnego Śląska, a łupem złodziei padają najczęściej elementy sieci trakcyjnej oraz szyny.

Podczas piątkowej konferencji prasowej kolejarze przedstawili statystyki, z których wynika, że w całej Polsce od stycznia do czerwca 2013 r. zanotowano ponad 2,2 tys. kradzieży i dewastacji, które spowodowały opóźnienie ponad 3,2 tys. pociągów osobowych i blisko 1 tys. towarowych.

„Oprócz dezorganizacji ruchu pociągów powodują one ogromne straty finansowe. W 2012 r. na usuwanie skutków blisko 5 tys. kradzieży i dewastacji wydano ponad 22 mln zł. W tym roku straty wyniosły już ponad 8,5 mln zł. Za te pieniądze można by wyremontować 11 peronów" - powiedział Mirosław Siemieniec z zespołu prasowego PKP PLK.

Najczęściej kradzionymi elementami infrastruktury kolejowej w 2012 r. były m.in. sieć trakcyjna, łączniki szynowe, szyny, złączki szynowe i ciężary naprężające sieć.

„Najczęstszym łupem złodziei są części zawierające miedź. W skupie złomu otrzymują za nie kilkadziesiąt złotych, ale naprawa szkód kosztuje kolej od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych" - podkreślił Siemieniec.

Regionami szczególnie zagrożonym kradzieżami i dewastacjami są Dolny i Górny Śląsk, gdzie infrastruktura kolejowa jest najbardziej rozbudowana.

„Kradzieży dokonują często zorganizowane grupy przestępcze, wyposażone w specjalistyczny sprzęt. Czasem w ciągu kilku minut mogą ukraść nawet kilkaset metrów sieci trakcyjnej" - dodał zastępca komendanta w Komendzie Regionalnej Straży Ochrony Kolei we Wrocławiu Zygmunt Ilnicki.

W walce ze złodziejami kolejarze współpracują nie tylko z policją, ale także z właścicielami skupów złomu. Informując ich o kradzieżach dostarczają m.in. zdjęcia urządzeń, w miejscach szczególnie zagrożonych kradzieżami instalowany jest także monitoring.

Straż Ochrony Kolei ma również do dyspozycji dziewięć mobilnych centrów monitorowania, czyli pojazdów wyposażonych w przenośne kamery, które mogą zostać rozstawione w dowolnym miejscu. W 2012 r. udało się zatrzymać ponad 700 sprawców kradzieży, w tym roku schwytano już ponad 320 osób.

Spółka PKP PLK we współpracy ze Strażą Ochrony Kolei realizuje obecnie program „Nie bądź obojętny", którego celem jest przekonanie osób będących świadkami kradzieży lub aktów wandalizmu do zgłaszania tych zdarzeń odpowiednim służbom. O każdym takim przypadku można poinformować pod numerem alarmowym Straży Ochrony Kolei 22 47 40 000 lub bezpośrednio pod policyjnym numerem 997.

Ponad 8,5 mln zł strat poniosły w 2013 r. PKP PLK w wyniku kradzieży i dewastacji infrastruktury kolejowej. Liczba kradzieży rośnie zwłaszcza na terenie Dolnego i Górnego Śląska, a łupem złodziei padają najczęściej elementy sieci trakcyjnej oraz szyny.

Podczas piątkowej konferencji prasowej kolejarze przedstawili statystyki, z których wynika, że w całej Polsce od stycznia do czerwca 2013 r. zanotowano ponad 2,2 tys. kradzieży i dewastacji, które spowodowały opóźnienie ponad 3,2 tys. pociągów osobowych i blisko 1 tys. towarowych.

„Oprócz dezorganizacji ruchu pociągów powodują one ogromne straty finansowe. W 2012 r. na usuwanie skutków blisko 5 tys. kradzieży i dewastacji wydano ponad 22 mln zł. W tym roku straty wyniosły już ponad 8,5 mln zł. Za te pieniądze można by wyremontować 11 peronów" - powiedział Mirosław Siemieniec z zespołu prasowego PKP PLK.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU