9 zł za godzinę parkowania i płatne niedziele to dobry ruch?

  • Bartosz Dyląg
  • 21-03-2017
  • drukuj
Zwiększenie ceny opłat za parkowanie powoduje około 20-proc. spadek ruchu samochodów osobowych, a dla porównania - zwiększenie częstotliwości kursowania komunikacji publicznej powoduje jedynie od 1 do 2 proc. spadku ruchu pojazdów osobowych.
9 zł za godzinę parkowania i płatne niedziele to dobry ruch?
Samorządy same ustalą opłaty za parkowanie w centrum miast. Fot. mat. prasowe

• Według projektu ustawy (chodzi o projekt nowelizacji ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz niektórych innych ustaw), samorządy będą mogły ustalić wysokość opłaty za parkowanie w granicach trzykrotności obecnego limitu (9 zł).

• W opinii Ewy Wolniewicz-Warskiej z Kapsch Telematic Services to na pewno dobre zmiany dla polskich samorządów.

• Jej zdaniem, sytuację z parkingami w centrach miast poprawiłoby wprowadzenie możliwości ograniczenia ruchu w samym mieście poprzez stworzenie stref płatnych i ekostref.

Ministerstwo Rozwoju pracuje nad projektem ustawy, która umożliwi największym miastom, np. Warszawie, Krakowowi, Poznaniowi czy Gdańskowi, pobieranie dużo wyższych opłat za parkowanie w centrum. Samorządy będą mogły ustalić tam wysokość opłaty za parkowanie w granicach trzykrotności obecnego limitu, czyli 9 zł. Limit ten nie był zmieniany od 14 lat.

Można będzie też pobierać opłaty za parkowanie w niedzielę.

Wdrożenie nowych przepisów ma ograniczyć ruch samochodowy w centrach metropolii, przyczynić się też do czystszego powietrza. W Warszawie spaliny to 63 proc. zanieczyszczeń powietrza. Dzięki nowym przepisom więcej miejsca zyskaliby piesi i rowerzyści. 

Dobre zmiany dla samorządów

W opinii Ewy Wolniewicz-Warskiej z Kapsch Telematic Services to na pewno dobre zmiany dla polskich samorządów.

- Przede wszystkim zmiany dobre są dla mieszkańców i dla miast, bo jak pokazują doświadczenia krajów zachodniej Europy, zwiększenie ceny opłat za parkowanie, oczywiście w rozsądnych granicach, powoduje około 20-proc. spadek ruchu samochodów osobowych, a dla porównania - zwiększenie częstotliwości kursowania komunikacji publicznej powoduje jedynie od 1 do 2 proc. spadku ruchu pojazdów osobowych.

Jak wyjaśnia Wolniewicz-Warska, zwiększenie opłat za parkowanie zwiększa rotację samochodów, a tym samym wpływa na znaczny spadek tzw. ruchu jałowego pojazdów, poszukujących miejsc parkingowych. Jak wiadomo, eliminacja tego ruchu powoduje zmniejszenie zagęszczenia ruchu samochodów i zanieczyszczenia atmosfery. 

- To dobry ruch, aby samorządy miały swobodę w ustalaniu stawek za parkowanie. Ważne też, by mogły tego typu rozwiązania wprowadzać w wolne dni – wyjaśnia. 

Już teraz dostępne są na przykład informacje o wolnych miejscach parkingowych - podawane na tablicach zmiennej treści lub przez aplikacje mobilne. Jest też cała gama systemów egzekwowania opłat za parkowanie czy ograniczonego czasu za parkowanie oraz systemy monitorowania, przez co służby mogą od razu zareagować, a także systemy przestrzegania odpowiednich zasad parkowania. 

Wolniewicz-Warska dodaje, że sytuację z parkingami w centrach miast poprawiłoby wprowadzenie możliwości ograniczenia ruchu w samym mieście poprzez stworzenie stref płatnych i ekostref oraz, co najważniejsze dla skuteczności wprowadzania takich rozwiązań, automatyczna kontrola, ponieważ żadne ograniczenie bez skutecznej kontroli nie funkcjonuje.

- W tej chwili prawo w Polsce nie dopuszcza żadnych automatycznych urządzeń rejestrujących wykroczenia. Polska pod tym względem jest niechlubnym wyjątkiem w UE – zwraca uwagę ekspert.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (3)ZOBACZ WSZYSTKIE

Mieszkam w Gdańsku. Nie pracuję w centrum. Do centrum najczęściej wjeżdżam, gdy załatwiam sprawę urzędową - w ZUS, NFZ, CEDiG itp. Dlaczego ZUS główny musi być na Chmielnej ? Nie da się rozsądnie podjechać komunikacją, samochodem nie ma gdzie zaparkować. Takich spraw załatwiam dość dużo ze względu ...na obowiązki zawodowe. Stą wniosek - dlaczego siedziby urzędów, czy banków są często na starówce, gdzie tylko ruch pieszy itp. Rozumiem, że trzeba wykorzystać zabytki, żeby nie stały puste... Ale czy nie można tak jak filia UM Gdańsk Wilanowska 2 - CEDIG, dowody osobiste - i komunikacją i samochodem można bez problemu podjechać. Z kolei ZUS - 3 siedziby w Gdańsku (rejonizacja, nie można pojechać gdziekolwiek) i wsztystkie 3 umiejscowione tak, że zaparkować się nie da samochodu w pobliżu, do komunikacji miejskiej w 2 też dość daleko rozwiń

Bywający często w urzęach, 2017-05-16 10:33:58 odpowiedz

Jeżeli 95% samochodów parkujacych w strefie ma wykupiona kartę mieszkańca (a tak jest w Krakowie) to z pewnością podniesienie cen za 1h parkowania spowoduje 20% spadek ruchu.

Takijaki, 2017-04-14 07:50:30 odpowiedz

W opinii Ewy Wolniewicz-Warskiej z Kapsch Telematic Services to na pewno dobre zmiany dla polskich samorządów. Na pewno dla tych co prowadzą parkingi, czego dowodem jest opinia Pani Wolniewicz, a się zapytam dlaczego np nie pobierać 20 zł to była jeszcze większa rotacja i na pewno nie byłoby w ogóle... ruchu w niedzielę w centrum miast. Taka propozycja to kompletne szaleństwo. Liczę jeszcze na rosądek parlamentarzystów, bo na pewno nie samorządowców. rozwiń

stan1, 2017-03-22 12:00:29 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE