Autobus na baterie jeżdzi po Częstochowie

  • Przegląd Prasy/Gazeta Wyborcza Częstochowa
  • 06-02-2013
  • drukuj
MPK w Częstochowie rozważa kupno autobusów na baterie.
Autobus na baterie jeżdzi po Częstochowie

Jak donosi częstochowska "GW" testowany przez MPK elektrobus musi być doładowywany między porannym a popołudniowym szczytem. W środę pojazd można spotkać na liniach 26 i 12.

Komunalna spółka rozważa zakup ekologicznych autobusów: w ub. roku testowała gazowy, teraz sprawdza elektryczny. W grę może też wchodzić - o ile któryś z producentów zaoferuje takie rozwiązanie - napęd mieszany, gdzie mały silnik na gaz doładowywałby akumulatory, zwiększając zasięg pojazdu.

Czytaj też: Miasta stawiają na elektryczne cięzarówki, autobusy i busy

A jest on główną wadą elektrobusów. Testowany przez MPK polskiej firmy AMZ z Kutna może przejechać 200-230 km. To za mało, by mógł kursować cały dzień. Za to koszty napędu są trzykrotnie niższe niż w autobusach z silnikami Diesla. Z drugiej strony elektrobus kosztuje ok. 1,3 mln zł, podczas gdy podobny pojazd spalinowy 750 tys.

 


KOMENTARZE (2)ZOBACZ WSZYSTKIE

Pytanie - czy elektryczny autobus jest rzeczywiście ekologiczny? Owszem, sam nie emituje spalin i nie zatruwa środowiska. Ale korzysta z energii elektrycznej, którą jakoś trzeba wytworzyć. Również produkcja baterii i akumulatorów nie jest obojętna dla środowiska. W sumie, to chyba najbardziej ekolog...iczne byłoby jednak spalanie paliwa - konkretnie gazu, który jest paliwem na tyle czystym, że emituje tylko dwutlenek węgla i parę wodną. Owszem, są to gazy cieplarniane, ale tych nie unikniemy również przy wytwarzaniu prądu w klasycznych elektrowniach (które w Polsce jeszcze długo będą podstawową formą energetyki przemysłowej). Co więcej, pojazdy elektryczne mają sprawność (w stosunku do zużytego paliwa) niższą niż pojazdy spalinowe, bo straty energii występują w ich przypadku podwójnie: pierwszy raz przy produkcji prądu i drugi - w silniku elektrycznym. rozwiń

krzyciel, 2013-02-06 15:41:34 odpowiedz

Tego typu autobusy są doładowywane za każdym pobytem na końcowej pętli, gdyż doładowanie trwa tylko kilka minut.
W ten sposób znika problem ograniczonego zasięgu.

autoidea, 2013-02-06 15:18:18 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU