PARTNER PORTALU
  • BGK

Autobusy elektryczne - kosztowna droga do czystego powietrza w miastach

  • Michał Nowak    25 października 2017 - 06:00
Autobusy elektryczne - kosztowna droga do czystego powietrza w miastach
Jakie autobusy powinien kupować samorząd? (fot. Shutterstock.com)

Czy Polacy wkrótce będą podróżować wyłącznie autobusami elektrycznymi? A może sami będą kupować auta elektryczne na użytek prywatny? Zdaniem eksperta z Polskiej Izby Motoryzacyjnej, takie myślenie to utopia.




• W wielu miastach wciąż wyczuwalny jest opór w kwestii promowania niskoemisyjnego transportu – tak uważa Jan Okulicz-Kozaryn, ekspert Polskiej Izby Motoryzacyjnej.

• Zwraca też uwagę, że zamiast drogich autobusów elektrycznych, taniej byłoby konwencjonalne pojazdy przystosować do napędzania gazem.

• Sama ustawa o elektromobilności nie zachęci Polaków do przejścia na niskoemisyjny transport.

 

Świadomość samorządowców dotycząca ekologicznego transportu w Polsce jest duża?

Jan Okulicz-Kozaryn, Polska Izba Motoryzacyjna: - Doświadczenia są bardzo różne. Przejechałem całą Polskę, żeby porozmawiać z prezydentami różnych miast, jak oni postrzegają tę rewolucję motoryzacyjną i jak chcieliby do tego dostosować swoje miasta.

Dobrze wspominam poprzedniego prezydenta Katowic Piotra Uszoka, który z wykształcenia jest inżynierem elektrykiem. Pojął ten temat błyskawicznie i powiedział, że elektryczne i hybrydowe samochody to dobra sprawa dla Śródmieścia, więc trzeba ludzi do tego namawiać. Stwierdził, że budżet nie zbiednieje, jeśli zrobi się dla nich zerową stawkę za parkowanie w Katowicach. To był chyba pierwszy i jedyny człowiek, który w tak krótkim czasie to zaakceptował. Realizacja tych postanowień to rzecz na lata, ale obecny prezydent Marcin Krupa to kontynuuje.

Jakie były doświadczenia w innych miastach?

- Warszawa zdaje się w ogóle nie czuć tego tematu. Pani Gronkiewicz-Waltz wychodzi z założenia, że mając metro i rowery, miasto jest wystarczająco ekologiczne. Hybrydami i autami elektrycznymi można co najwyżej wjechać na Krakowskie Przedmieście i Nowy Świat. Sytuacja nie wygląda też dobrze w Białymstoku, Olsztynie czy Elblągu. W Gdyni też jest opór, bo usłyszałem, że miastu wystarczą trolejbusy.

Parę miast jednak poszło dobrym tropem. W Sopocie wprowadzono pewne ulgi, podobnie w Gdańsku. Szybko zareagował Toruń, jak również Kraków, który poniekąd zmuszony został do dynamicznych działań ze względu na smog. Chodzi o wprowadzenie różnych udogodnień dla właścicieli niskoemisyjnych samochodów, jak bezpłatne parkowanie w centrach miast albo bardzo korzystne abonamenty. Niektóre miasta dobrze to rozumieją.

A skąd bierze się opór przed wprowadzaniem zmian albo niechęć do zamykania centrów miast dla samochodów?

- Wyobraźmy sobie, że do wyborcy przychodzi urzędnik i mówi „Ten pana samochód do centrum już nie wjedzie” albo „Lepiej, żeby pan oddał tego swojego diesla i kupił sobie samochód elektryczny”. I ja mam na takiego człowieka później zagłosować? Szczególnie teraz, na rok przed wyborami, takie pomysły są karkołomne i wątpię, żeby ktoś się na to odważył. Zresztą sami radni mogą stawiać opór, bo sami często mają diesle.

Tutaj potrzeba również zmiany sposobu myślenia Polaków. Teraz na każdym rogu widzimy po trzy-cztery samochody w jednym gospodarstwie, bo ludzie kupują złomy po 2 tysiące złotych, gdzie jedno auto potrafi być pospawane z dwóch. W ten sposób babcia pojedzie na rynek, a starsze dzieci odwiozą się same do szkoły. To już nie jest jakaś Ameryka.





REKLAMA




×
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

  • Nie możemy się doczekać! 👌 @BIPolska @EECKatowice @AirVeinPoland @CerviRobotics twitter.com/MichWasowski/s…
    @EECKatowice - (RT) @Pentacomp_SI
  • Nie obawiam się o źródła finansowania inwestycji - mówi w rozmowie z portalem @wnppl Paweł Borys, prezes @Grupa_PFR pytany o to, czy mniejsze wpływy z przyszłego budżetu Unii Europejskiego będą stanowiły dla nas duży problem. Jakie ma argumenty? #EKG2018 #EEC2018 @EECKatowice https://t.co/Ar46rCsVku
    @EECKatowice - (RT) @ElzbieciakTomek
  • Czy #biotechnologia w Polsce ma szansę stać się ważnym elementem innowacyjnej gospodarki? Na to pytanie odpowiadali podczas @EECKatowice m.in. liderzy przemysłu farmaceutycznego i eksperci. #EEC2018 #EKG2018 @rynekzdrowia bit.ly/2s3floz https://t.co/hd2DqreGPl
    @EECKatowice - (RT) @wojciech_kuta
  • Joseph BenAmram, prezes MSD w regionie EURAM na @EECKatowice: rozwój biotechnologii wymaga partnerstwa między rządem, firmami krajowymi i międzynarodowymi oraz ośrodkami badawczymi. #EEC2018 #EKG2018 @rynekzdrowia rynekzdrowia.pl/Farmacja/Biote… https://t.co/4jWpURT8yi
    @EECKatowice - (RT) @wojciech_kuta
  • MT @PwCCEE: twitter.com/PwCCEE/status/… The 10th @EECKatowice, the largest economic event in #CEE with 150 insp...
    @EECKatowice - (RT) @amitabhrjha
  • Kto może w unijnych negocjacjach nad budżetem czuć się wygranym? Jak to możliwe, że mamy więcej, ale mniej? W "Rządowej ławie" na pytania @adam_sierak odpowiada Jerzy @JerzyKwiecinski z @MIR_GOV_PL. Serdecznie polecamy całą rozmowę 👉👉👉 bit.ly/2rZ21k6 https://t.co/yQNOLL2YP2
    @EECKatowice - (RT) @wnppl
  • EKG 2018 w Katowicach. Kongres pełen wyzwań @se_pl @EECKatowice superbiz.se.pl/wiadomosci-biz…
    @EECKatowice - (RT) @SuperbizPL
  • We are pleased that once again our Warsaw team could be part of @EECKatowice. This year we supported two of our amazing clients @INGBankSlaski and @_PKEE_ in setting up the exhibition, filming, tweeting, taking pictures, and of course a lot of networking and fun. #work #Katowice https://t.co/9zvLpCf52O
    @EECKatowice - (RT) @AvenewMedia
  • Polecamy Waszej uwadze transmisje z wybranych sesji #EKG2018. Zapraszamy na YouTube: EEC Poland - bit.ly/2wRSK2O Grupa PTWP - bit.ly/2GjlEsf #EEC2018
    @EECKatowice
  • Jako partnerzy @EECKatowice mieliśmy okazję przeprowadzić panel dyskusyjny o roli młodych w kształtowaniu Europy. Dziękujemy @pherstowski, PROM, MAY, Zwolnieni z Teorii, @ELSAPoland, @aegeewarszawa i @tomanek_robert, rektorowi @UE_Katowice! #EEC2018 #YouthLeadership #YouthVoice https://t.co/57GpHAhcCa
    @EECKatowice - (RT) @AIESECPoland
Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ
KOMENTARZE (10)

  • guaviareto, 2017-11-21 13:08:07

    Jasne, "CNG jest tańsze i nieszkodliwe dla środowiska, bo to naturalny gaz ziemny". Zapomniał Pan dodać , że ruski. W dodatku też emituje CO2. Od razu widać , że z pana lobbysta dla układów CNG. Jedno racja to to , że tylko transport publiczny nas uratuje. Jak wszyscy przejdą na auta elekt...ryczne to też będą korki.  rozwiń
  • Prof. Glass, 2017-11-21 09:05:00

    Niestety kmioty pańszczyźniane uwłaszczone na majątku narodowym zwani samorządowcami, tyle mają woli, aby "usadowić" rodzynkę i znajomych w lokalnym "Układzie". Tu od lat nic się nie zmieniło! Wpierw namawiano ludzi do "czyszczenia" szrotów, a teraz rozpacz, bo smog? O...j kmioty,żebyście mieli jeszcze 3 razy tyle kasy to i tak nic nie rozumiecie! Szkoda!  rozwiń
  • Zenon54, 2017-10-26 12:10:06

    Być może z początku nieco kosztowna, ale za to opłacalna i skuteczna. W odpowiednim tempie te koszty powinny się zwrócić, przede wszystkim z uwagi na oszczędność energii dzięki użyciu odnawialnego źródła, ekologię, a więc mniejsze zagrożenie dla środowiska oraz przede wszystkim przyciągnięcie inwest...orów, swoistych mecenasów innowacyjności dla podobnych projektów, których przecież nie brakuje. Liczę na to, że większość przewoźników się tym trendem zasugeruje i pozwoli spalinom odejść do lamusa historii. Życzyłbym sobie, żeby lokalna firma autokarwarszawa.pl wzięła udział w tym przedsięwzięciu, byłoby to na rękę każdemu klientowi.  rozwiń