Autobusy elektryczne w Warszawie. Miasto kupi 130 „przegubowców” na prąd

  • Michał Wroński
  • 23-11-2017
  • drukuj
Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie otrzymały właśnie autobus elektryczny o długości 18 metrów (klasy MEGA). To pierwszy tego typu pojazd w stolicy i jeden z pierwszych przegubowych elektryków w Europie. Warszawscy samorządowcy zapowiadają jednak, że tego typu pojazdów na stołecznych ulicach pojawi się więcej.
Autobusy elektryczne w Warszawie. Miasto kupi 130 „przegubowców” na prąd
Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie otrzymały właśnie pierwszy przegubowy autobus elektryczny (fot. UM Warszawa)

• Pierwsze autobusy elektryczne do świadczenia przewozów w komunikacji miejskiej w stolicy zamówiono dwa lata temu.

• Kolejnym etapem ma być zakup 130 przegubowych „elektryków” za ponad 400 mln zł.

• W miarę, jak do ruchu będą wprowadzane autobusy elektryczne, z ulic mają znikać pojazdy zasilane olejem napędowym.

- W przyszłym roku chcemy zamówić 130 przegubowych autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Wartość tego projektu wyniesie ponad 400 mln zł, z czego 180 mln dofinansuje nam Unia Europejska. Za trzy lata z Traktu Królewskiego znikną wreszcie autobusy zasilane olejem napędowym, a po Krakowskim Przedmieściu i Nowym Świecie będą kursowały już wyłącznie ciche i ekologiczne pojazdy elektryczne – mówi Renata Kaznowska, zastępca prezydenta Warszawy.

Pierwszy przegubowy warszawski „elektryk” to pojazd Solaris Urbino 18 Electric czwartej generacji. Zacznie on obsługiwać pasażerów na linii 175, a docelowo, po uruchomieniu ładowarki przy ul. Konwiktorskiej będzie kursował na linii 503. Autobus ma dualne zasilanie - przez łącze plug in oraz za pomocą pantografu. Jest cichy i nie emituje spalin, został wyposażony w klimatyzację, elektroniczną informację, monitoring oraz systemy przeciwpożarowe. Zasilany jest dwoma zintegrowanymi z osią napędową silnikami elektrycznymi o mocy 120 kW każdy i ma baterie dużej pojemności (Solaris High Energy), które pozwalają na przejechanie ponad 200 kilometrów na jednym ładowaniu.

Czytaj : Autobusy elektryczne - kosztowna droga do czystego powietrza w miastach

- Dzierżawa i testy tego pojazdu to wstęp do przetargu, który chcemy ogłosić już na początku 2018 r. A wyprodukowane dla Warszawy pojazdy dotrą w dwóch partiach - 60 w 2019 roku i 70 w 2020 roku – zapowiada Jan Kuźmiński, prezes Miejskich Zakładów Autobusowych.

Testy trwały w stolicy od pięciu lat

Elektryczne autobusy kursują na ulicach stolicy już od kilku lat. Pierwsze takie pojazdy testowane były już pięć lat temu, a w 2015 roku zamówiono pierwszą serię dziesięciu elektryków. Solarisy Urbino 12 Electric obsługują obecnie linię 222 przebiegającą w znacznej części przez Trakt Królewski. Od kilku miesięcy MZA ma w swoim taborze także autobusy Ursus CitySmile 12 Electric, które są ładowane za pomocą łączy plug in i obsługują linie mokotowskie (docelowo będą obsługiwały linię 178). Trzecia partia autobusów elektrycznych (tym razem będzie to dziesięć Solarisów Urbino 12 Electric czwartej generacji) ma się pojawić w Warszawie na wiosnę.

Jak podkreślają przedstawiciele warszawskiego ratusza, komunikacja miejska pełni kluczową rolę w systemie transportowym stolicy - autobusy, pociągi, metro i tramwaje przewożą ponad 1,1 mld pasażerów rocznie.

Na elektryki stawia nie tylko stolica

Warszawa nie jest jedynym miastem w Polsce, które postawiło na autobusy elektryczne. Pojazdy tego typu kursują już po Krakowie, a tamtejsze władze i Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne podpisały w czerwcu tego roku porozumienie z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju dające możliwość zakupu 150 „elektryków”, w tym 100 przegubowych.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE