Autobusy miejskie zasilane energią słoneczną

Po ulicach Lublina jeżdżą dwa autobusy miejskie wyposażone w panele fotowoltaiczne. To realizacja projektu Politechniki Lubelskiej i Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego, który ma przynieść oszczędności w zużyciu paliwa i redukcję emisji spalin.
Autobusy miejskie zasilane energią słoneczną

"Panele fotowoltaiczne zamontowane są na dachach dwóch 12-metrowych mercedesów należących do MPK. Badania będą jeszcze prowadzone na kolejnych dwóch autobusach, będą to 18-metrowe przegubowe mercedesy" - poinformowała rzeczniczka MPK Weronika Opasiak.

Prowadzony od września projekt naukowców z Politechniki Lubelskiej dotyczy wprowadzenia do miejskich autobusów systemu przetwarzania energii słonecznej na energię elektryczną. Ma to na celu zmniejszenie obciążenia alternatorów autobusu, co prowadzić będzie do zmniejszenia zużycia paliwa a tym samym obniżenia poziomu emisji szkodliwych spalin.

Szef katedry Termodynamiki, Mechaniki Płynów i Napędów Lotniczych Politechniki Lubelskiej prof. Mirosław Wendeker powiedział PAP, że według szacunków energia elektryczna uzyskana z energii słonecznej może pokryć średnio ok. 25 proc. zapotrzebowania na energię elektryczną w autobusie. Wtedy autobus zużywałby ok. 5. proc mniej paliwa rocznie, a to z kolei dawałoby oszczędność ok. 10 tys. zł rocznie na jednym pojeździe.

Zapotrzebowanie na energię elektryczną w autobusach jest duże, ponieważ wyposażane są one w kolejne systemy i urządzenia, m.in. oświetlenie, kasowniki, biletomaty, wyświetlacze przystanków, zapowiedzi głosowe, komputerowe systemy sterowania ruchem. "Taki autobus musi być wyposażony w trzy alternatory" - zaznaczył prof. Wendeker.

Tymczasem - jak pokazują obserwacje lubelskich naukowców - koszt wyprodukowania energii elektrycznej w autobusie ze spalania benzyny jest kilkakrotnie wyższy niż energia, którą pobieramy z gniazdek elektrycznych. "Najwięcej kosztuje energia wyprodukowana w czasie, kiedy autobus stoi, np. na przystanku, na światłach, w korku" - dodał prof. Wendeker.

Badania prowadzone w Lublinie dotyczą różnych paneli fotowoltaicznych. Na pierwszym autobusie naukowcy zainstalowali trzy rodzaje takich paneli; takie same panele zamontowano na dachu 8-piętrowego budynku, aby porównać jak zmniejsza się "wydajność" paneli w ruchu ulicznym, kiedy nie znajdują się stale w miejscu nasłonecznionym. Na drugim autobusie zamontowano panele krzemowe.

Wiosną, na kolejnych dwóch autobusach mają być zamontowane nowoczesne, cienkowarstwowe ogniwa fotowoltaiczne - odporne na wstrząsy, zbudowane z materiałów nadających elastyczność, o wysokiej zdolności absorpcji widma światła słonecznego.

Badania i opracowywanie innowacyjnej technologii w Lublinie mają trwać dwa lata. Według wstępnych szacunków koszt zamontowania w autobusach systemu fotowoltaicznego ma szansę zwrócić się po dwóch latach. Opracowana technologia ma ponadto w przyszłości przynosić zyski MPK i uczelni ze sprzedaży licencji.

Całkowity koszt projektu to ponad 4,6 mln zł, z czego 3,8 mln zł to dofinansowanie z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.