Autobusy nowej generacji w 24 miastach. Dzięki umowie z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju podpisało porozumienia o współpracy z przedstawicielami 24 samorządów. Dzięki temu do roku 2020 – w ramach programu Bezemisyjny transport – na ulice polskich miast może trafić do 600 ekologicznych autobusów nowej generacji.
Autobusy nowej generacji w 24 miastach. Dzięki umowie z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju
Na ulice polskich miastach wyjechać mają autobusy nowej generacji. (fot. www.ztm.waw.pl)

• Ze strony samorządowej swój akces do przedsięwzięcia zgłosiły: Częstochowa, Jaworzno, Kraków, Krosno, Lublin, Łomża, Łomianki, Mielec, Nowy Sącz, Płock, Rzeszów, Siedlce, Sieradz, Sosnowiec, Starachowice, Szczecin, Tczew, Tomaszów Mazowiecki, Toruń, Tychy, Wrocław, Zakliczyn, Żyrardów oraz Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego.

• Na mocy porozumienia jego sygnatariusze zdefiniowali konkretne potrzeby tj. m.in. liczbę i rodzaj potrzebnych pojazdów, ich oczekiwany poziom wydajności oraz maksymalne koszty nowych autobusów.

• Ogłoszenie zamówienia w trybie partnerstwa innowacyjnego planowane jest jeszcze w tym roku.

Program NCBR stanowi jeden z elementów rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w zakresie pojazdów zero – i niskoemisyjnych. W ramach programu zastosowana ma zostać formuła partnerstwa innowacyjnego. To tryb w ustawie o zamówieniach publicznych, w którym państwo występuje w roli "inteligentnego zamawiającego", kreującego nowy rynek dla nowatorskich produktów - w tym przypadku w oparciu o potrzeby zgłaszane przez miasta zainteresowane rozwojem ekologicznego transportu miejskiego. Program NCBR przewiduje nie tylko skonstruowanie i produkcję pierwszej serii autobusów nowej generacji, ale również stworzenie niezbędnej infrastruktury, takiej jak stacje ładowania pojazdów.

- Inwestujemy 100 mln zł w prace badawczo-rozwojowe, które doprowadzą do skonstruowania i produkcji pierwszej serii ekologicznych autobusów nowej generacji. Ich parametry techniczne pozwolą nie tylko na bezpieczną i opłacalną eksploatację w momencie wyjazdu na ulice polskich miast, ale także na dalszy rozwój pojazdów, w oparciu o technologie, które dziś jeszcze nie istnieją - mówi prof. Maciej Chorowski, dyrektor NCBR.

Jak informuje Centrum w konstruowanych autobusach zostaną zastosowane rozwiązania modułowe, co pozwoli poprawić ich parametry techniczne, a równocześnie ułatwi ich serwisowanie. Takie podejście ma pozwolić m.in. na ograniczenie kosztów eksploatacyjnych oraz szybsze dostawy pojazdów nowej generacji w przyszłości.

Czytaj : Komunikacja miejska w Polsce 2017. Biedatransport na Śląsku, Warszawa śrubuje rekord

- Zapewniając bezpieczne i sprawdzone rozwiązania w momencie wprowadzenia autobusów do użytku, samorządy będą miały pewność, że - wraz z rozwojem technologii - w pojazdach będzie można instalować nowe moduły i elementy, zgodnie z zapotrzebowaniem – można przeczytać w komunikacie Centrum.

Sercem mających powstać autobusów będzie napęd elektryczny, wspierany technologiami odzyskiwania energii, które pozwolą na ładowanie akumulatorów w trakcie jazdy. Opcjonalnie będą mogły być również wyposażone w napęd wodorowy. Zastosowane rozwiązania konstrukcyjne i technologiczne mają zapewnić polskim miastom ekologiczny - bezemisyjny i cichy - transport publiczny oraz efektywność ekonomiczną jego obsługi w długiej perspektywie.

Czytaj : Autobusy elektryczne zastąpią tradycyjne?

- Jestem przekonany, że połączenie nowatorskiego podejścia do finansowania innowacji, ponadresortowej współpracy i bezpośredniego zaangażowania władz samorządowych sprawi, że program NCBR przyniesie zamierzone efekty – mówi wicepremier Jarosław Gowin, minister nauki i szkolnictwa wyższego.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.