Bankructwo PKP Przewozy Regionalne? Samorządy mówią - nie.

  • agencje/RAF/BEZ
  • 11-11-2009
  • drukuj
Zaktualizowany! Przedstawiciele 16 województw, do których należą PKP Przewozy Regionalne, zdecydowali o podniesieniu kapitału zakładowego spółki i zmianie nazwy przewoźnika. Rozmawiano też o zadłużeniu...
Bankructwo PKP Przewozy Regionalne? Samorządy mówią - nie.

Z inicjatywy marszałka województwa łódzkiego w poniedziałek odbyło się w Warszawie Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników PKP PR.

Członek zarządu województwa opolskiego Andrzej Kasiura powiedział PAP po zgromadzeniu właścicieli firmy, że obie strony - zarówno PKP Przewozy Regionalne, jak i Grupa PKP - dążą do porozumienia i według niego wszystko wskazuje na to, że w ciągu najbliższych dni znajdą satysfakcjonujące je rozwiązania.

Grupa PKP szacuje, że należące do samorządów PKP Przewozy Regionalne są winne spółkom z Grupy 290 mln zł. Największy dług mają wobec PKP Intercity - ponad 100 mln zł, ponieważ nie przekazywały Intercity pieniędzy ze sprzedaży biletów na jego pociągi w swoich kasach. Komornik zajął konta PKP Przewozy Regionalne już 12 października, żeby zabezpieczyć roszczenia PKP Intercity.

- Na spotkaniu był prezes Wach (prezes Grupy PKP - PAP), który zadeklarował dobrą wolę. Musimy teraz razem ze spółkami Grupy PKP ustalić, jakiej wysokości to są długi i zdecydować się na formę i harmonogram spłacania zadłużenia - powiedział Kasiura.

Wyjaśnił, że jeżeli spółka dojdzie do porozumienia z Grupą PKP, to komornik powinien odblokować jej konta.

Na spotkaniu podjęto też decyzję o podniesieniu o 157 mln zł kapitału zakładowego spółki oraz o przyjęciu aportu od Grupy PKP. Chodzi o osiemnaście baz remontowych na terenie całego kraju, które należą do Grupy PKP, ale korzystają z nich PKP Przewozy Regionalne. Właściciele zdecydowali też o zmianie nazwy "PKP Przewozy Regionalne" na "Przewozy Regionalne".

Kolejowa spółka obsługująca  przewozy regionalne to największy pasażerski przewoźnik kolejowy w Polsce.  Samorządy są właścicielem spółki PKP Przewozy Regionalne od grudnia zeszłego roku. Przewoźnik zatrudnia ponad 15 tys. pracowników i obsługuje połowę kolejowego ruchu pasażerskiego w Polsce. Dziennie około 3 tys. pociągów spółki przewozi ok. 340 tys. osób.

Więcej na temat dalszych losów PKP PR powinno być wiadomo 18 listopada. Wtedy na nadzwyczajnym posiedzeniu - tylko w sprawie Przewozów Regionalnych - zbierze się sejmowa komisja infrastruktury. Posłowie - byc może - spróbują zasugerować jednoznacznie, że długi PKP PR powinny zostać odpuszczone samorządom, ponieważ to nie one za nie odpowiadają.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (2)ZOBACZ WSZYSTKIE

Na pohybel intercity!

pasażer, 2009-10-30 17:46:11 odpowiedz

Na pohybel intercity!

pasażer, 2009-10-30 17:45:35 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE