Bankructwo PKP Przewozy Regionalne? Samorządy mówią - nie.

  • agencje/RAF/BEZ
  • 11-11-2009
  • drukuj
Zaktualizowany! Przedstawiciele 16 województw, do których należą PKP Przewozy Regionalne, zdecydowali o podniesieniu kapitału zakładowego spółki i zmianie nazwy przewoźnika. Rozmawiano też o zadłużeniu...
Bankructwo PKP Przewozy Regionalne? Samorządy mówią - nie.

Z inicjatywy marszałka województwa łódzkiego w poniedziałek odbyło się w Warszawie Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników PKP PR.

Członek zarządu województwa opolskiego Andrzej Kasiura powiedział PAP po zgromadzeniu właścicieli firmy, że obie strony - zarówno PKP Przewozy Regionalne, jak i Grupa PKP - dążą do porozumienia i według niego wszystko wskazuje na to, że w ciągu najbliższych dni znajdą satysfakcjonujące je rozwiązania.

Grupa PKP szacuje, że należące do samorządów PKP Przewozy Regionalne są winne spółkom z Grupy 290 mln zł. Największy dług mają wobec PKP Intercity - ponad 100 mln zł, ponieważ nie przekazywały Intercity pieniędzy ze sprzedaży biletów na jego pociągi w swoich kasach. Komornik zajął konta PKP Przewozy Regionalne już 12 października, żeby zabezpieczyć roszczenia PKP Intercity.

- Na spotkaniu był prezes Wach (prezes Grupy PKP - PAP), który zadeklarował dobrą wolę. Musimy teraz razem ze spółkami Grupy PKP ustalić, jakiej wysokości to są długi i zdecydować się na formę i harmonogram spłacania zadłużenia - powiedział Kasiura.

Wyjaśnił, że jeżeli spółka dojdzie do porozumienia z Grupą PKP, to komornik powinien odblokować jej konta.

Na spotkaniu podjęto też decyzję o podniesieniu o 157 mln zł kapitału zakładowego spółki oraz o przyjęciu aportu od Grupy PKP. Chodzi o osiemnaście baz remontowych na terenie całego kraju, które należą do Grupy PKP, ale korzystają z nich PKP Przewozy Regionalne. Właściciele zdecydowali też o zmianie nazwy "PKP Przewozy Regionalne" na "Przewozy Regionalne".

Kolejowa spółka obsługująca  przewozy regionalne to największy pasażerski przewoźnik kolejowy w Polsce.  Samorządy są właścicielem spółki PKP Przewozy Regionalne od grudnia zeszłego roku. Przewoźnik zatrudnia ponad 15 tys. pracowników i obsługuje połowę kolejowego ruchu pasażerskiego w Polsce. Dziennie około 3 tys. pociągów spółki przewozi ok. 340 tys. osób.

Więcej na temat dalszych losów PKP PR powinno być wiadomo 18 listopada. Wtedy na nadzwyczajnym posiedzeniu - tylko w sprawie Przewozów Regionalnych - zbierze się sejmowa komisja infrastruktury. Posłowie - byc może - spróbują zasugerować jednoznacznie, że długi PKP PR powinny zostać odpuszczone samorządom, ponieważ to nie one za nie odpowiadają.

 


KOMENTARZE (2)ZOBACZ WSZYSTKIE

Na pohybel intercity!

pasażer, 2009-10-30 17:46:11 odpowiedz

Na pohybel intercity!

pasażer, 2009-10-30 17:45:35 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE