PARTNER PORTALU
  • BGK

Będą nowe połączenia kolejowe w Małopolsce. "Nie chcemy jednak wozić powietrza"

  • aw/PAP    9 sierpnia 2017 - 14:53
Będą nowe połączenia kolejowe w Małopolsce. "Nie chcemy jednak wozić powietrza"
Spółka samorządowa Koleje Małopolskie (KMŁ), która wozi pasażerów od grudnia 2014 roku, obsłużyła 10-milionowego pasażera (fot.twitter.com/JkKrupa)

Jesteśmy umówieni z gminami - dużo zależy od nich, czy zorganizują i zintegrują swój system transportu dowozowego pasażerów do przystanków kolejowych, bo nie chcemy wozić w pociągach powietrza - powiedział marszałek Jacek Krupa na temat nowych połaczeń kolejowych w regionie.




• Województwo małopolskie planuje uruchomić od grudnia dwa nowe połączenia w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA): Kraków Główny - Skawina oraz Nowy Targ – Zakopane.

• W środę (9 sierpnia) samorządowy przewoźnik – Koleje Małopolskie przewiózł 10-milionowego pasażera.

• Spółka samorządowa Koleje Małopolskie (KMŁ) wozi pasażerów od grudnia 2014 r. Razem z Przewozami Regionalnymi obsługuje linie Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Obecnie w ramach SKA działają trzy takie linie: SKA1 Wieliczka Rynek Kopalnia - Kraków Główny - Kraków Lotnisko, SKA2 Kraków Główny - Miechów/Sędziszów oraz SKA3 Kraków - Tarnów i Tarnów - Nowy Sącz - Piwniczna/Krynica.

Jak powiedział marszałek Małopolski Jacek Krupa, zgodnie z planami od połowy grudnia powinny ruszyć dwa nowe połączenia. Pierwsze z nich - z Krakowa Głównego do Skawiny - będzie możliwe po zakończeniu pod koniec roku budowy łącznicy między stacjami Kraków Zabłocie a Kraków Krzemionki.

Marszałek zaznaczył, że do Skawiny będzie przedłużona linia aglomeracyjna SKA2 Kraków Główny - Miechów/Sędziszów. Nie wiadomo jeszcze, czy w początkowej fazie będzie to połączenie bezpośrednie, czy też z przesiadką na stacji Kraków Główny. Docelowo składy miałyby kursować na tej trasie co pół godziny.

"Mnie osobiście zależy z wielu powodów, żeby od grudnia Skawina ruszyła i na pewno ruszy" - zadeklarował marszałek, przyznając równocześnie, że w początkowym okresie pojawi się wiele problemów w związku z rozpoczętymi pracami modernizacyjnymi na linii Kraków Główny Towarowy - Rudzice. Inwestycja zakłada przebudowę nasypu ziemnego biegnącego przez centrum Krakowa i dobudowanie na nim dwóch par torów, oraz powstanie nowych mostów na Wiśle i stacji kolejowych. Powinna zakończyć się z końcem 2020 r.

Czytaj też: Długi weekend: Dodatkowe pociągi z Krakowa do Zakopanego

Drugą z linii aglomeracyjnych, która miałaby zostać uruchomiona przez województwo małopolskie od połowy grudnia będzie Podhalańska Kolej Regionalna na trasie Zakopane - Nowy Targ. W projekt, obok województwa zaangażowane są Zakopane, Nowy Targ i Rabka-Zdrój oraz gminy: Poronin, Biały Dunajec, Szaflary i Raba Wyżna. Pociągi miałyby początkowo jeździć co godzinę w każdą stronę.

"Jesteśmy umówieni z gminami - dużo zależy od nich, czy zorganizują i zintegrują swój system transportu dowozowego pasażerów do przystanków kolejowych, bo nie chcemy wozić w pociągach powietrza" - powiedział Krupa. Jak dodał, uruchomienie wahadła między Nowym Targiem a Zakopanem pomogłoby rozładować wieczny korek na popularnej Zakopiance.

10 mln pasażerów

W środę (9 sierpnia) spółka samorządowa Koleje Małopolskie (KMŁ), która wozi pasażerów od grudnia 2014 roku, obsłużyła 10-milionowego pasażera. Okazała się nim mieszkanka podtarnowskich Błoni Beata Kawula, która wraz z dziećmi podróżowała z Tarnowa do Krakowa. Jak przyznała pasażerka, do Krakowa jeździ regularnie, a odkąd trasę obsługuje Szybka Kolej Aglomeracyjna, to podróżuje nią najczęściej.

Marszałek Krupa ocenił, że w ciągu ostatnich lat na małopolskich torach dokonała się prawdziwa rewolucja. "Jest ona wynikiem naszych konsekwentnych działań, by podnieść jakość oferty przewozowej w regionie. Dziś nie trzeba nikogo przekonywać, że kolej jest transportem przyszłości i warto w nią inwestować" - zaznaczył.

Według przytoczonych statystyk w ciągu pierwszych szczęściu miesięcy tego roku liczba osób korzystających z usług Kolei Małopolskich przekroczyła 2,8 mln. To o 42 proc. więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Wynik ten plasuje spółkę województwa na drugim miejscu pod względem wzrostu liczby obsłużonych pasażerów spośród wszystkich polskich przewoźników kolejowych. Każdego dnia do pociągów uruchamianych przez samorządowego przewoźnika wsiada średnio 15,5 tys. osób. 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.