Będą większe kompetencje dla UTK?

- Projektem ustawy zwiększającej kompetencje Urzędu Transportu Kolejowego prawdopodobnie w przyszłym tygodniu zajmie się rząd, a do Sejmu dokument może trafić jeszcze w tym miesiącu - zapowiedział wiceminister infrastruktury, Andrzej Massel.
Będą większe kompetencje dla UTK?

Wprowadzenie zmian ustawowych wzmacniających kompetencje prezesa UTK ma nie dopuścić do powtórki sytuacji z grudnia, gdy na kolei zapanował chaos przy wprowadzaniu nowego rocznego rozkładu jazdy pociągów. Przewoźnicy nie mogli się porozumieć między sobą i ze spółką zarządzającą torami. Zmiany były uzgadnianie do ostatniej chwili, a w efekcie połączenia nie były wprowadzone do systemu sprzedaży, więc podróżni nie mogli kupić biletów. Nie byli też w stanie uzyskać informacji na dworcach, zepsuła się wyszukiwarka połączeń. Do tego atak zimy powodował wielogodzinne opóźnienia i przestoje składów, które wyjechały na tory.

Czytaj też: Lubelskie rozwija tabor kolejowy

Urząd Transportu Kolejowego może tylko zalecać przewoźnikom podjęcie lub zaniechanie jakichś działań, nie może za to im nakazywać, czy zakazywać pod groźbą sankcji pieniężnych. Na początku stycznia minister infrastruktury Cezary Grabarczyk zapowiadał, że w najbliższych tygodniach powstanie projekt przepisów dających prezesowi UTK realne możliwości działania w takich sytuacjach, jak w grudniu. W środę w Sejmie poseł PiS Bogusław Kowalski pytał Massela, kiedy projekt wreszcie trafi do Sejmu. - Gdzie jest ta nowelizacja, czy czekamy na kolejny chaos na kolei? - ironizował poseł.

Czytaj też: Śląskie koleje będą się rozwijać

- Ustawa ta przeszła całą procedurę, to znaczy konsultacje międzyresortowe, przeszła Komisję Wspólną Rządu i Samorządu, przeszła już rządowe centrum legislacyjne i w przyszłym tygodniu ma stanąć na Radzie Ministrów - poinformował Massel. - Wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że trafi w tym miesiącu do Wysokiej Izby - dodał.

W założeniu, proponowane przez rząd rozwiązania mają uczynić UTK regulatorem na wzór takich instytucji, jak Urząd Regulacji Energetyki albo Urząd Komunikacji Elektronicznej. Prezes UTK ma mieć możliwości większej ochrony praw pasażerów, większej regulacji rynku od strony ekonomicznej, czyli wpływu na ofertę przewozową, oraz realne możliwości porządkowania harmonogramu wdrażania rozkładu jazdy.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE