PARTNER PORTALU
  • BGK

Będzie połączenie kolejowe z lotniskiem w Katowicach

  • PAP    31 marca 2014 - 18:16
Będzie połączenie kolejowe z lotniskiem w Katowicach

- Połączenie kolejowe z lotniskiem Katowice zostanie zrealizowane z wykorzystaniem istniejących linii kolejowych - poinformował w poniedziałek resort infrastruktury i rozwoju. Wcześniej PKP PLK poinformowały o zerwaniu umowy z projektantem nowej linii do lotniska.




ZAKTUALIZOWANA: Zarządca kolejowej infrastruktury, spółka PKP PLK, od 2009 r. prowadził wart 52 mln zł unijny projekt obejmujący prace przedprojektowe dla kolei z Katowic do Pyrzowic, w pobliżu których mieści się lotnisko. Wstępnie wybrany wariant trasy - z budową nowego odcinka torów z Bytomia przez Piekary Śląskie do Pyrzowic - budził protesty. Prace projektowe z czasem coraz bardziej się opóźniały.

W dyskusji nad przebiegiem połączenia na lotnisko, jako alternatywy dla trasy przez Piekary, wskazywano nieeksploatowaną w większości linię kolejową nr 182. Łączy ona Tarnowskie Góry z Zawierciem, przechodząc przez bezpośrednie okolice portu lotniczego Katowice. Teraz to nią powiedzie połączenie do lotniska.

W poniedziałek rzecznik Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju Piotr Popa przekazał, że zgodnie z zapowiedziami resortu, inwestycja związana z połączeniem kolejowym aglomeracji katowickiej z Pyrzowicami będzie realizowana. Ma tak się stać mimo rozwiązania przez PKP PLK umowy z dotychczasowym wykonawcą dokumentacji - niemiecko-polskim konsorcjum ze spółką P"yry Infra na czele.

"Wykorzystane będą istniejące linie kolejowe, które zostaną zmodernizowane. Jest to uwzględnienie postulatów mieszkańców i samorządów. W nowym budżecie UE na lata 2014-2020 zarezerwowano już środki na tę bardzo potrzebną dla Aglomeracji Śląskiej inwestycję" - powiedział cytowany w komunikacie MIR wiceminister Adam Zdziebło.

O odstąpieniu PKP PLK od umowy na projektowanie nowej linii do lotniska poinformował w poniedziałek rzecznik spółki Mirosław Siemieniec. Jak wyjaśnił, powodem stało się blisko 2,5-letnie opóźnienie. Prócz zaprojektowania połączenia przez Piekary, konsorcjum z niemiecką spółką P"yry Infra na czele miało pozyskać niezbędne decyzje oraz zgodę na budowę.

Unijny projekt, w ramach którego PKP PLK przygotowywały dokumentację nowego połączenia, powinien być zakończony do końca ub. roku. Tymczasem - jak zaznaczył rzecznik spółki - mimo wezwań, konsorcjum przez 900 dni nie uzupełniło dokumentacji niezbędnej do wydania decyzji środowiskowej.

"Oznacza to, że nowa linia w projektowanym kształcie nie powstanie" - podkreślił Siemieniec. "PLK nie rezygnuje jednak z uruchomienia kolejowego połączenia do lotniska. Plan zakłada wykorzystanie istniejących linii oraz remont i elektryfikację linii nr 182. PLK mają już zagwarantowane finansowanie studium wykonalności, natomiast remont i elektryfikacja mogą zostać wykonane dzięki finansowaniu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego" - wyjaśnił przedstawiciel kolejowej spółki.

Chodzi o środki Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020 (RPO). We wcześniejszych pracach nad programem zakładano dwa projekty związane z koleją do lotniska: budowę nowego połączenia przez Piekary o szacunkowej wartości 1,182 mld zł, a także rewitalizację i odbudowę linii nr 182 Tarnowskie Góry-Zawiercie, o szacunkowej wartości 331,8 mln zł.

"Przyjmujemy do wiadomości, że nowe połączenie kolejowe nie będzie realizowane, ale jednocześnie liczymy, że w zamian szybko zostanie uruchomiona linia 182, która jest wpisana do RPO" - przekazała w poniedziałek rzeczniczka urzędu marszałkowskiego Aleksandra Marzyńska.

Po zerwaniu umowy z dotychczasowym projektantem, PLK mają przystąpić do wyboru kolejnego. Według Siemieńca po wykonaniu projektu prace budowlane mogłyby ruszyć w 2016 r. i skończyć się rok później.

Czas jazdy na lotnisko z wykorzystaniem wyremontowanej linii nr 182 miałby wynieść ok. 45 minut, a przy postoju w Zawierciu - 55 minut. Według wcześniejszych informacji czas przejazdu nowym połączeniem przez Piekary miałby wynosić ponad 27 minut, a trasą przez Tarnowskie Góry - ponad 51 minut.

PLK uważają, że odpowiedzialność za opóźnienia przy projektowaniu ponosi wykonawca. W tej sytuacji zarządca kolejowej infrastruktury będzie domagał się od konsorcjum zwrotu poniesionych wydatków. Zaawansowanie finansowe projektu wartego 52 mln zł sięgnęło dotąd 56 proc.

 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.