Bramki wielozadaniowe w Sosnowcu

  • www.esosnowiec.pl (Izabela Kieliś)
  • 21-03-2012
  • drukuj
Kiedy w 2006 r. PKM Sosnowiec przystępowało do unijnego programu, dzięki któremu dofinansowany został zakup nowych autobusów, na trasy wyjechało kilka pojazdów z zainstalowanymi bramkami umożliwiającymi liczenie pasażerów.
Bramki wielozadaniowe w Sosnowcu

Zaś za kilkanaście miesięcy KZK GOP wprowadzi ŚKUP, będący równocześnie elektronicznym biletem komunikacji miejskiej. Okazuje się, że te dwa elementy razem mogłyby służyć... kontroli ilości gapowiczów. KZK GOP nie wyklucza takiej możliwości, ale zaznacza, że to tylko czyste teoretyzowanie.

Zapewne większość pasażerów podróżujących autobusami PKM Sosnowiec (zabierz głos/oceń prezydenta) przynajmniej raz w życiu, wsiadając do pojazdu pierwszymi drzwiami spotkała na swojej drodze specjalną bramkę. Czy zastanawialiście się czemu ma ona służyć? Otóż jest to system umożliwiający liczenie pasażerów wsiadających do pojazdu.

– Bramki, które można spotkać w części naszych autobusów są połączone elektronicznie z komputerem w pojeździe, dzięki czemu mamy możliwość otrzymania informacji na temat ilości pasażerów, którzy wsiadają do autobusu, ale nie tylko. System zapisuje także informacje o tym gdzie w danym momencie znajdował się dany autobus, o jakim czasie podjechał na przystanek, czy kierowca otworzył wszystkie drzwi itp. – tłumaczy Piotr Drabek, dyrektor ds. technicznych PKM Sosnowiec.

– Warto zaznaczyć, że bramki były zamontowane fabrycznie, ponieważ taki obowiązek nałożyła na nas Unia Europejska, udzielając dofinansowania. Musieliśmy udokumentować ile przewieźliśmy pasażerów. Od tamtego czasu, czyli 2006 roku bramki działają, są sprawne, a my codziennie wysyłamy dane zebrane za ich pomocą do organizatora komunikacji publicznej. KZK GOP wykorzystuje je dla własnych celów statystycznych – informuje dyrektor Drabek.

Pomysł połączenia bramek i Śląskiej Karty Usług Publicznych do wspólnej walki z gapowiczami narodził się w sieci. KZK GOP na swoim Facebookowym profilu, na pytanie co stanie się z bramkami po wprowadzeniu ŚKUP, nie wykluczyło takiej możliwości, więc na różnych forach i portalach internetowych rozgorzała dyskusja wśród pasażerów. – A może by policzyć zatrudnionych w KZK GOP i porównać z podobnymi firmami – organizatorami komunikacji np. na Zachodzie. Nie zapomnieć policzyć nie zatrudnionych, ale biorących profity np.diety – komentuje pomysł na jednym z portali internauta podpisujący się „realista”. Internauta „niewiadoma” pyta z kolei: – A jak ja mam bilet za 4,20 z możliwością przesiadek, to jak mnie ta bramka zaliczy?

Tymczasem KZK GOP wyjaśnia, że wątpliwości i ewentualne niezadowolenie pasażerów jest zdecydowanie przedwczesne. – Rzeczywiście padła propozycja, wedle której można by wyliczać różnicę ilościową pomiędzy pasażerami, którzy wsiedli do autobusu, a tymi którzy „odbili” elektroniczną kartę na czytniku i na tej podstawie ustalać liczbę gapowiczów. Ale była to tylko teoretyczna odpowiedź na teoretycznie zadane pytanie – podkreśla Anna Koteras, rzecznik prasowy KZK GOP. – Pomysł być może mógłby się sprawdzić i nie wykluczamy, że kiedyś, za ileś lat, może takie bramki mogłyby być wykorzystane w tym celu. Ale w tej chwili absolutnie nie ma takich planów. My zresztą nie wymagamy od przewoźników instalowania tego typu urządzeń w autobusach. Ma je tylko PKM Sosnowiec, ale nie z powodu naszego nakazu. Bramki zliczają pasażerów, którzy wsiadają i wysiadają i tylko do tego służą. My mamy własny system, w ramach którego pracują m.in. studenci – dodaje rzeczniczka.

– Podobne zadanie będzie miał system ŚKUP. Za kilkanaście miesięcy rzeczywiście dane ilościowe będziemy czerpać na podstawie liczby odbić kart na czytniku. Tu trzeba jednak zdecydowanie podkreślić, że będą to wyłącznie dane ilościowe. Pasażer, który będzie odbijał kartę zostanie zarejestrowany, ale nie z imienia i nazwiska czy jakichkolwiek innych danych, które miałyby coś wspólnego z danymi osobowymi. System po prostu odnotuje fakt, iż jakiś człowiek wsiadł do autobusu – tłumaczy Anna Koteras.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.