Budowa linii tramwajowych za 250 mln zł

Prezydent Olsztyna podpisał umowę z hiszpańską firmą FCC Construccion na wybudowanie linii tramwajowej.
Budowa linii tramwajowych za 250 mln zł

Inwestycja jest warta blisko 250 mln zł i stanowi ważny element modernizowania w Olsztynie systemu transportu publicznego.

Umowę z Hiszpanami prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz (zabierz głos/oceń prezydenta) podpisał pod Wysoką Bramą na olsztyńskiej starówce.

„Od 1907 roku do 1965 roku w to miejsce można było dojechać tramwajem, mamy nadzieję, że za dwa-trzy lata znowu będzie to możliwe” – mówił Grzymowicz.

W ramach umowy z olsztyńskim ratuszem hiszpańska firma FCC Construccion w systemie „zaprojektuj i zbuduj” zbuduje sieć torów (w sumie będzie ok. 25 przystanków) dla tramwajów, które będą jeździły od olsztyńskiego dworca głównego do położonej na obrzeżach miasta dzielnicy Jaroty (trasa dwutorowa).

Odgałęzienie jednotorowe zostanie poprowadzone do miasteczka akademickiego Kortowo oraz na Stare Miasto.

Przedstawiciel FCC Construccion Miguel Angel Mayor Gamo powiedział, że jego firma już przystąpiła do projektowania trasy.

„Mamy na to 18 miesięcy, ale sądzę, że uporamy się z tym elementem wcześniej, sądzę, że za rok wiosną przystąpimy już do budowy linii tramwajowej” – powiedział Mayor Gamo. Zapewnił, że firma którą reprezentuje „jest w stanie zrealizować tak duży projekt”.

„Firma nasza została założona w Barcelonie ponad sto lat temu, zatrudniamy 100 tys. ludzi w 60 krajach świata, nasze roczne obroty wynoszą 12 miliardów euro” – zapewniał Miguel Angel Mayor Gamo.

Odpowiedzialny za ów projekt Zdzisław Bukowski z olsztyńskiego ratusza powiedział, że miasto chce, by Hiszpanie w pierwszej kolejności zbudowali odcinek łączący ulicę Kościuszki (niedaleko szpitali dla dorosłych i dzieci) ze starówką.

„Planujemy modernizację placu przy Starym Mieście, dlatego chcemy, by nie był on rozkopywany dwa razy. Chcemy, by w pierwszej kolejności został zaprojektowany ten odcinek i ruszyła jego budowa, a w tym czasie mogą być projektowane kolejne odcinki” – dodał Bukowski.

Na zaprojektowanie i zbudowanie kompletnej linii tramwajowej firma FCC ma w sumie 36 miesięcy. W ramach podpisanej w poniedziałek umowy Hiszpanie przebudują też kilka ważnych skrzyżowań, np. w samym centrum Olsztyna zostanie zmodernizowane skrzyżowanie głównej ulicy Piłsudskiego z ul. Kościuszki, a także zupełnie od nowa zostanie zbudowany ponad kilometr nowej drogi tzw. ul. Obiegowej, powstanie też przejście podziemne w centrum miasta pod ul. Piłsudskiego.

Budowa linii tramwajowych to część większego projektu modernizowania w Olsztynie systemu transportu publicznego – ten projekt jest warty w sumie 426 mln zł i obejmuje ponadto: zakup taboru tramwajowego (za ok. 150 mln zł), zbudowanie bus-pasów (za 26 mln) oraz wdrożenie ITS tj. inteligentnego systemu transportu (będzie on obejmował m.in. wprowadzenie biletu elektronicznego i modernizację działania systemu świateł na skrzyżowaniach).

Projekt modernizowania olsztyńskiego transportu publicznego realizowany jest w ramach projektów Rozwój Polski Wschodniej.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (2)ZOBACZ WSZYSTKIE

Taki tramwaj dobra rzecz.W OLsztynie o tym ani słychu ani widu...Nic nie wiadomo!

głucho wszędzie, 2011-06-27 17:52:12 odpowiedz

Calkowite marnowanie pieniedzy podatnikow ! System elektrycznych autobusow na wydzielonym pasie ruchu daje ten sam efekt za niej niz polowe kosztu.

autoidea, 2011-06-27 15:32:17 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE