Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w 2013 r.

W przyszłym roku rozpocznie się budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (PKM). We wtorek wojewoda pomorski wręczył marszałkowi województwa pozwolenia na budowę linii kolejowej i przystanków. Kolej ma być oddana do użytku w połowie 2015 roku.
Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w 2013 r.
Jest to największa inwestycja infrastrukturalna w historii Samorządu Województwa Pomorskiego. Nowa 20-kilometrowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna.

Wojewoda Ryszard Stachurski przekazał marszałkowi Mieczysławowi Strukowi łącznie siedem pozwoleń na budowę PKM - dwa na budowę linii kolejowej, cztery na budowę tzw. infrastruktury towarzyszącej dla przystanków: Brętowo, Jasień, Kiełpinek i Banino oraz na budowę odcinka włączeniowego w istniejącą linię kolejową 201 Gdynia - Kościerzyna.

Inwestorem jest PKM SA, należąca do samorządu województwa.

Prezes PKM S.A. Krzysztof Rudziński powiedział dziennikarzom, że kolej przyczyni się do rozwoju dzielnic południowo-zachodnich Gdańska i Gdyni oraz skomunikuje Kaszuby, głównie Kartuzy i Kościerzynę z Trójmiastem. "W sytuacji gdy zakorkowują się nam drogi, to jest chyba jedyna słuszna koncepcja transportu publicznego" - dodał.

Marszałek woj. pomorskiego Mieczysław Struk zwrócił uwagę, że dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut. "Będziemy też mogli w sprawny sposób obsługiwać trójmiejską metropolię oraz dojazd z gmin kaszubskich do Trójmiasta, np. pociąg z Kartuz do Gdańska dotrze w 55 minut" - dodał. Wyjaśnił, że "chodzi o to, aby linie kolejowe były konkurencyjne w stosunku do transportu samochodowego, a PKM, skomunikowana z innymi publicznymi środkami transportu, powinna tę funkcję spełniać".

Rudziński poinformował, że pierwsze prace związane z wycinką drzew i wyburzeniami budynków na trasie PKM rozpoczną się na początku stycznia. Do wyburzenia jest ponad 20 budynków mieszkalnych i gospodarczych w rejonie Firogi, lotniska i na Matarni. Prace budowlane mają się rozpocząć w II kw. 2013 r., po wyłonieniu generalnego wykonawcy. W tym tygodniu ma być ogłoszony II etap przetargu na wykonawcę. W pierwszym etapie wnioski złożyło 19 firm z kraju i zagranicy.

Wyjaśnił, że z tytułu wywłaszczenia i utraty praw do własności na terenach wykorzystywanych pod budowę PKM wypłacono ok. 60 mln zł odszkodowań a 27 mln zł ma być jeszcze wypłacone.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma ponad 740 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł stanowić będzie unijne dofinansowanie. Na trasie PKM powstanie ponad 40 wiaduktów kolejowych i drogowych, przepustów i kładek dla pieszych.

Na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej będzie osiem przystanków, z których sześć pełnić będzie funkcję węzłów integracyjnych, czyli umożliwiających pozostawienie samochodu lub roweru i kontynuowanie podróży pociągiem. Po trasie kursować będzie 10 autobusów szynowych, rozwijających prędkość do 120 km/h. Przewiduje się, że z PKM będzie korzystać rocznie od 6,5 do 10,5 mln pasażerów.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.