PARTNER PORTALU
  • BGK

Car-sharing w Polsce. Firma Panek wypuści 300 hybryd na ulice Warszawy?

  • Michał Wroński    2 maja 2018 - 20:00
Car-sharing w Polsce. Firma Panek wypuści 300 hybryd na ulice Warszawy?
Jeśli car-sharing miałby się przyczynić do walki ze smogiem, to powinien być to car-sharing elektryczny (fot. Pixabay.com)

Warszawa – jako drugie miasto w Polsce – przygotowuje się właśnie do uruchomienia publicznego systemu car-sharingu. Stołeczny Zarząd Dróg Miejskich analizuje właśnie jedyną ofertę złożoną w ogłoszonym na tę okoliczność przetargu. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, to umowa zostanie podpisana jeszcze przed wakacjami.




  • Miejski system car-sharingu działa od ubiegłego roku we Wrocławiu. Już wkrótce podobne rozwiązanie może zacząć działać w Warszawie.
  • Car-sharing przedstawiany jest jako sposób na przekonanie kierowców do pozostawienia swojego samochodu w garażu. Jak przekonują jego zwolennicy, jeden współdzielony pojazd może zastąpić od 8 do 20 prywatnych aut.
  • O perspektywach rozwoju car-sharingu dyskutować będą uczestnicy panelu "Transport Publiczny" podczas X edycji Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Warszawa chce uruchomić systemu car-sharingu w trybie koncesji. W ubiegłym roku przedstawiciele miasta prowadzili rozmowy z zainteresowanymi taką możliwością firmami, co pozwoliło doprecyzować m.in. liczbę oferowanych pojazdów, technologię, zasięg czy rodzaj floty. W kolejnym kroku zostały one zaproszone do składania ofert. Ostatecznie uczyniła to tylko jedna tj. firma Panek. Jej oferta zakłada udostępnienie 300 hybrydowych samochodów osobowych (toyota yaris) oraz – pierwszy raz w Polsce – 20 pojazdów dostawczych (volkswagenów transporter i fiatów ducato). Jak podkreśla stołeczny ZDM zaproponowane stawki za wypożyczenie samochodów są niższe od wcześniej przewidywanych i w przypadku „osobówek” wynoszą maksymalnie 50 gr za minutę jazdy i tyle samo za każdy przejechany kilometr (przy dłuższych wypożyczeniach stawka ma być jeszcze niższa).

Jak usłyszeliśmy w ZDM-ie, oferta firmy Panek analizowana jest obecnie pod względem prawnym i technicznym. Wyniki tej analizy powinniśmy poznać jeszcze przed wakacjami. Jeśli będzie ona pozytywna i umowa zostanie podpisana, to koncesjonariusz będzie miał 60 dni na uruchomienie systemu.

Do tej pory na uruchomienie publicznego systemu car-sharingu zdecydował się w Polsce jedynie Wrocław, gdzie od listopada ubiegłego roku w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego działa miejska wypożyczalnia samochodów elektrycznych VOZILLA. Oferuje ona 190 elektrycznych aut osobowych i 10 elektrycznych pojazdów typu wan. Miasto umożliwiło tym samochodom korzystanie z niektórych buspasów i przeznaczyło wyłącznie dla nich dodatkowe 200 miejsc parkingowych (Port Lotniczy Wrocław umożliwił z kolei darmowe parkowanie w strefie VIP).

- Ten projekt został bardzo dobrze przyjęty przez mieszkańców i momentami te 200 samochód już wydaje się zbyt małą ilością. Być może z czasem tych aut będzie więcej, choć nie chcemy takich rozwiązań wymuszać. Najważniejsze, żeby ten użytkownik na tyle korzystał z tych samochodów, aby to się biznesowo układało i wydaje mi się, że jesteśmy na najlepszej drodze, żeby tak się stało – mówi Maciej Bluj, wiceprezydent Wrocławia.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • LEPIEJ NIE BĘDZIE ?, 2018-05-03 18:33:04

    Ten, kto kupi starego trującego grata z zachodnich szrotów za parę groszy, to jezdzi nim i w mieście i poza miastem, a także tam gdzie mógłby dojechać pociągiem - niestety aby w Polsce normalnie funkcjonować trzeba mieć własny samochód, gdyż pozamiejska drogowa komunikacja zbiorowa praktycznie nie i...stnieje, za to mamy "zjawisko przymusowego posiadania samochodu" - już nie długo w Polsce będzie tyle samochodów osobowych, ile jest osób zdolnych do prowadzenia samochodu - w ostatnich 3 latach Polacy kupili prawie 4 mln. aut osobowych ,głównie 10- cio letnich, które w innych państwach, często już nie zostałyby dopuszczone do ruchu. Z powodu smogu umiera rocznie 40 tys. Polaków. Niestety, nie wydaje się, aby przepisy zaproponowane przez Ministerstwo Infrastruktury w projekcie nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym UD 126 , w wersji z dn. 16.02.2018 mogłyby cokolwiek naprawić, w zakresie pozamiejskiego, drogowego transportu zbiorowego  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.