PARTNER PORTALU
  • BGK

Carsharing i rowery miejskie w transporcie publicznym. Potrzebne opłaty za wjazd do miast?

  • Michał Wroński    21 maja 2018 - 06:00
Carsharing i rowery miejskie w transporcie publicznym. Potrzebne opłaty za wjazd do miast?
Oczekiwania podróżnych wobec transportu zbiorowego rosną i dotyczą już nie tylko taboru czy infrastruktury (fot. ZTM Warszawa)

Wymiana taboru czy modernizacja infrastruktury to dziś już zbyt mało, aby znacząco poprawić jakość transportu publicznego i przyciągnąć do niego podróżnych. Konieczne jest lepsze współdziałanie ze sobą wszystkich organizatorów tak, aby zmiana na lepsze dotyczyła całego systemu, a nie tylko poszczególnych jego elementów. System musi także zacząć uwzględniać takie „nowinki” jak miejski rower czy systemy carsharingowe. Wszystko wskazuje też na to, że trzeba będzie mocniej uderzyć po kieszeni indywidualnych kierowców.




  • Oczekiwania podróżnych wobec transportu zbiorowego rosną i dotyczą już nie tylko taboru czy infrastruktury. Organizatorzy powinni większy nacisk położyć na cyfryzację i systemy planowania podróży.
  • Pasażer ocenia system transportu publicznego jako całość. Aby poprawić więc jego funkcjonowanie, konieczna jest większa współpraca między różnymi organizatorami komunikacji.
  • Zarówno organizatorzy transportu, jak i samorządowcy są zdania, że prócz ułatwień i reorganizacji transportu publicznego konieczne będą też „elementy restrykcji” wobec kierowców celem zniechęcenia ich do wjazdu do miast.
  • Artykuł powstał na podstawie panelu dyskusyjnego "Transport publiczny", który odbył się podczas X Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. Dyskusję moderował Rafał Kerger, redaktor naczelny WNP.PL i PortalSamorzadowy.pl.

– Żadna to chluba, jeśli pasażer korzysta z transportu publicznego, bo nie ma alternatywy – jasno stawia sprawę Krzysztof Zgorzelski, prezes Przewozów Regionalnych. Diagnoza niby oczywista, ale kryjąca w sobie klucz do zrozumienia przyczyn kryzysu, z jakim w wielu miastach Polski boryka się komunikacja publiczna. Wyrazem tego kryzysu jest postępujący odpływ pasażerów, którzy przesiadają się do samochodów, obniżając tym samym przychody organizatorów transportu, a przy okazji zwiększając ruch na ulicach. W efekcie znaczną część pasażerów w transporcie zbiorowym stanowią osoby starsze, które z różnych względów nie posiadają samochodu, bądź uczniowie, którzy z racji swego wieku jeszcze nie mogą mieć prawa jazdy.

Czytaj: Komunikacja miejska w Polsce w 2018 roku: Warszawa i Poznań wydadzą najwięcej

Pasażer liczy na więcej. Przede wszystkim na informację

– Kiedyś samochód był pierwszym wyrazem wolności. Teraz jednak następuje dynamiczna zmiana. Dla młodych ludzi posiadanie samochodu często już nie jest przejawem dobrobytu ani oznaką zamożności – wskazuje nowy trend Maciej Bluj, wiceprezydent Wrocławia. Czy to oznacza, że automatycznie nastąpi jednak zatrzymanie ucieczki pasażerów od komunikacji miejskiej? Raczej trudno uwierzyć, że podróżni pokochają ją tylko dlatego, że istnieje. Zwłaszcza że oczekiwania podróżnych wobec transportu zbiorowego rosną i dotyczą już nie tylko taboru czy infrastruktury, ale także samej organizacji transportu oraz wykorzystania nowych technologii. To ostatnie zaś ciągle kuleje.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (22)

  • tylko nie rower !, 2018-06-27 20:26:01

    Lekarze ostrzegają : jeżdżenie rowerem wśród spalin samochodowych i w hałasie jest bardzo szkodliwe dla zdrowia.
  • prof. pompka , 2018-06-05 04:56:32

    PROFESOROWIE O ROWERACH ?, DOPIERO TERAZ ? - a już dawno mówiło się , że "to ruski wynalazł rower - u niemca na strychu" , ale nie wiem czy to prawda.
  • agent tajny., 2018-06-03 17:43:10

    kto zniszczył pozamiejski drogowy regionalny transport zbiorowy ? Kto znajdzie tego drania ? - ale czy ktoś go szuka ?

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.