Chcą kasę na Poznańską Kolej Metropolitalną

Wniosek o dofinansowanie projektu Master Planu Kolei Metropolitalnej złożyło w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego Stowarzyszenie Metropolia Poznań - poinformował prezes stowarzyszenia Ryszard Grobelny, prezydent Poznania.
Chcą kasę na Poznańską Kolej Metropolitalną

W ramach projektu zostaną przygotowane: koncepcja zintegrowanego transportu publicznego w oparciu o linie Poznańskiego Węzła Kolejowego, z wydzieleniem kolejowego ruchu metropolitalnego, koncepcja budowy funkcjonalnych węzłów przesiadkowych czy inwentaryzacja obiektów stacyjnych.

Wartość projektu to nieco ponad 1.9 mln złotych, z czego dotacja wyniesie 85 proc. kosztów kwalifikowanych tj. 1 621 468 zł. Projekt po ewentualnym uzyskaniu dofinansowania z Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego będzie realizowany w latach 2014-2016.

"Taki dokument pozwoli nam na aplikowanie o środki unijne w nowej perspektywie finansowej, będziemy też wiedzieli, ile taka kolej będzie kosztowała i jak poszczególne jej części realizować. Za dwa lata będziemy mieli koncepcję i będziemy mogli ją realizować" - powiedział podczas konferencji prasowej Ryszard Grobelny.

Dla lepszej realizacji koncepcji budowy kolei metropolitalnej zawiązano partnerstwo, w skład, którego obok Stowarzyszenia, jako lidera, weszły m.in Województwo Wielkopolskie, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Koleje Wielkopolskie Sp. z o.o. oraz 23 samorządy.

"Takie partnerstwo daje nam szanse na szybsze zagospodarowanie środków i zbudowanie docelowo takiego systemu, który pozwoli mieszkańcom na korzystanie z połączeń kolejowych zamiast dojeżdżania do Poznania samochodem" - powiedział starosta poznański Jan Grabkowski

Potrzeba stworzenia w aglomeracji poznańskiej kolei metropolitalnej wynika m.in z analizy badań zamówionych przez Stowarzyszenia Centrum Badań Metropolitalnych. Z badań tych wynika, że tylko w ciągu 3 godzin porannego szczytu codziennie wjeżdża do Poznania ponad 40 tys. samochodów (ok. 55 tys. osób), a liczba osób dojeżdżających codziennie do miasta samochodem jest ponad 6-krotnie wyższa niż osób korzystających z kolei.

Miasto Poznań oraz Powiat Poznański dysponują rozbudowaną infrastrukturą Poznańskiego Węzła Kolejowego z dziewięcioma koncentrycznie zbiegającymi się liniami kolejowymi, która w niewielkim tylko stopniu jest wykorzystywana przez mieszkańców obszaru metropolitalnego.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE