Cięcia budżetowe uderzą w kolej

W ramach cięć budżetowych rząd chce w tym roku zmniejszyć o 1,5 mld zł ustawowe wydatki na infrastrukturę transportową w kolejach.
Cięcia budżetowe uderzą w kolej

We wtorek rząd zajmie się projektem nowelizacji budżetu na ten rok, aby uzupełnić niedobory szacowane na 24 mld zł. Tę dziurę rząd chce załatać, zwiększając deficyt o 16 mld zł i tnąc o 8,5 mld zł wydatki z budżetu.

Czytaj też: 9 lat na spłatę długów PKP

Dodatkowo we wtorek rząd będzie debatować o projekcie ustawy okołobudżetowej, która pozwoli zmniejszyć część wydatków, których wysokość jest ustalona ustawowo. Dotyczy to np. wydatków budżetowych na armię, które ustawowo powinny wynosić 1,95 proc. PKB, a w tym roku rząd chce je obniżyć poniżej tego progu.

Kolejne cięcia mają dotknąć transport

Zgodnie z obowiązującą od 2006 r. ustawą o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego na utrzymanie, remonty oraz inwestycje w sieć dróg krajowych oraz linii kolejowych rząd powinien przeznaczać co najmniej 18 proc. planowanych dochodów z akcyzy od paliw silnikowych. Ministerstwo Finansów zaproponowało jednak, by w tym roku zawiesić ten przepis i przeznaczyć na finansowanie infrastruktury drogowej i kolejowej łącznie niespełna 4 mld 751 mln zł. Resort finansów nie poinformował przy tym, o ile mają się zmniejszyć wydatki na infrastrukturę transportową w stosunku do obowiązującego na razie budżetu na 2013 r.

W uzasadnieniu do projektu tych zmian resort finansów napisał tylko, że to tegoroczne zawieszenie ustawy o finansowaniu inwestycji transportowych wiąże się z planowaną zmianą w finansowaniu inwestycji PKP PLK.

"Zmiany te nie spowodują zmniejszenia całkowitych nakładów na inwestycje infrastrukturalne w transporcie kolejowym ani ograniczenia zakresu planowanych robót, gdyż środki budżetowe w 2013 r. zostaną przejściowo zastąpione środkami spółki PKP PLK" - stwierdził resort finansów, nie podając żadnych konkretów.

O ile mają być obcięte wydatki budżetowe na inwestycje kolejowe? Rzecznik Ministerstwa Transportu Mikołaj Karpiński nie odpowiedział, kierując nas w tej sprawie do Ministerstwa Finansów. Ale również rzeczniczka Ministerstwa Finansów Wiesława Dróżdż nie znała tej kwoty. Więcej szczegółów znają eksperci rynku transportowego.

- Z informacji w branży kolejowej wynika, że tegoroczne ograniczenia wydatków budżetowych na inwestycje kolejowe mają wynieść 1,5 mld zł. Te pieniądze PKP PLK ma uzyskać ze sprzedaży swoich obligacji, a deklarację objęcia tych obligacji miał już złożyć Bank Gospodarstwa Krajowego - powiedział nam Adrian Furgalski, ekspert rynku transportowego z firmy TOR. Według Furgalskiego już teraz rząd ma też rozważać zmniejszenie w 2014 r. wydatków na inwestycje kolejowe o 3 mld zł. - PKP PLK będzie musiała szukać pieniędzy na rynku - stwierdził Furgalski.

Informacje eksperta TOR - przynajmniej w odniesieniu do nowelizacji budżetu na 2013 r. - potwierdza stanowisko Ministerstwa Transportu w odniesieniu do zmian zaproponowanych przez Ministerstwo Finansów.

Resort transportu ujawnił, że według ustaleń z resortem finansów obligacje emitowane teraz przez PKP PLK miałyby zostać wykupione w latach 2016-19 m.in. z pieniędzy Funduszu Kolejowego. Dlatego Ministerstwo Transportu zaproponowało, by ustawę o ograniczeniu w tym roku wydatków budżetowych na inwestycje kolejowe uzupełnić o zapis, w którym rząd zobowiąże się zrekompensować PKP PLK wydatki na wykup obligacji, przyznając tej spółce dodatkowe wsparcie z budżetu w latach 2016-19. Ze stanowiska resortu transportu wynika, że jest to konieczne, by PKP PLK mogło realizować inwestycje dotowane z przyszłego budżetu Unii Europejskiej na lata 2014-20.

Jednocześnie Ministerstwo Transportu chce, by w rządowym projekcie uściślić, że planowane w tym roku cięcia wydatków budżetowych nie dotkną GDDKIA. - To stanowisko jest zrozumiałe, bo GDDKiA musiałaby w ramach oszczędności ograniczyć odśnieżanie dróg - uważa Furgalski. Bo pieniądze z budżetu drogowa Dyrekcja wydaje już tylko na utrzymanie i remonty dróg krajowych, od 2009 r. budując drogi głównie z kredytów i unijnych dotacji zbieranych przez Krajowy Fundusz Drogowy (KFD).

Cały artykuł czytaj tutaj.

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

Nie ma w co już uderzać, trupa się nie dobija!

GLEWS, 2013-08-21 08:48:12 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU