PARTNER PORTALU
  • BGK

Coraz więcej osób podróżuje w Polsce koleją. Ale nie wszędzie

  • aw/PAP    12 kwietnia 2017 - 12:38
Coraz więcej osób podróżuje w Polsce koleją. Ale nie wszędzie
Statystycznie w 2016 r. każdy Polak prawie osiem razy jechał pociągiem (fot.pixabay)

Dlaczego w jednych regionach koleją podróżuje się często, a w innych pociąg to rzadki środek transportu? Urząd Transportu Kolejowego sprawdził co przekonuje Polaków.




• Z usług kolei w Polsce w ubiegłym roku skorzystało 292,5 mln pasażerów, to o 12 mln więcej niż w roku 2015 - poinformował Urząd Transportu Kolejowego (UTK).

• Najwięcej z kolei korzystają mieszkańcy województwa pomorskiego, najmniej podlaskiego.

• Dobrze przemyślany rozkład jazdy, nowy tabor i infrastruktura to klucz do zachęcania do podroży pociągami.

- Najważniejszym czynnikiem zachęcającym do korzystania z kolei jest oferta odpowiednio dostosowana do potrzeb mieszkańców, w tym przede wszystkim przemyślana konstrukcja rozkładu jazdy czyli m.in. odpowiednia częstotliwość kursowania pociągów. W przeciwnym razie alternatywą pozostanie jedynie transport drogowy, który nie jest ani tak bezpieczny ani tak ekologiczny jak kolej - ocenia Ignacy Góra, prezes UTK.

Kolejowe nawyki mieszkańców regionów

Jak informuje UTK, najwięcej z kolei korzystają mieszkańcy województwa pomorskiego, gdzie wskaźnik wykorzystania wynosi 23,3. Drugie miejsce w tym zestawieniu zajmuje województwo mazowieckie - 18,9. Kolejne województwo - wielkopolskie - osiągnęło poziom 8,2. Kolejne to województwo dolnośląskie ze wskaźnikiem na poziomie 7,7. W pozostałych województwach poziom wykorzystania jest poniżej średniej krajowej, a najniższy występuje w województwie podlaskim, gdzie średnia liczba podróży na mieszkańca wyniosła w ubiegłym roku 1,5.

UTK tłumaczy przewagę wykorzystania kolei przez mieszkańców województw pomorskiego i mazowieckiego rozbudowanym w tych regionach systemem kolei aglomeracyjnych, a podróż koleją jest tam alternatywą dla zakorkowanych dróg w dużych miastach. W województwach tych w ubiegłym roku skorzystało odpowiednio 53,7 i 101,1 mln pasażerów.

Nie tylko tabor ma znaczenie

Według UTK, w Polsce istnieje potencjał do zwiększenia liczby pociągów pasażerskich, ale - aby pobudzić transport kolejowy - należy między innymi efektywnie wykorzystywać coraz bardziej nowoczesny tabor oraz coraz lepszą infrastrukturę.

- Istotna jest przede wszystkim przemyślana konstrukcja rozkładu jazdy. Niemniej ważna jest infrastruktura oraz usytuowanie przystanków w sposób umożliwiający skorzystanie z nich przez możliwie największy potok podróżnych, a także dostosowanie ich do potrzeb osób niepełnosprawnych - informuje UTK.

Urząd zaznacza jednocześnie, że nawet odpowiednio gęsta, lecz niedostosowana infrastruktura nie ściągnie pasażerów na kolej, a w miejscach, gdzie trudno dostosować infrastrukturę kolejową, należy postawić na intermodalność (np. budowa parkingów w formule parkuj i jedź, rowery miejskie, dostosowanie rozkładu pociągu do autobusów miejskich lub dodatkowych).

Zdaniem urzędu, niedostosowanie oferty może doprowadzić do wyeliminowania coraz większej liczby połączeń, a co za tym idzie nieodwracalnej dewastacji i likwidacji linii.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.