PARTNER PORTALU
  • BGK

Częstochowa: Nowa stacja tankowania gazu CNG

  • PAP/JS    25 października 2016 - 18:13
Częstochowa: Nowa stacja tankowania gazu CNG
Budowa w Częstochowie pierwszej stacji tankowania CNG to następstwo pozyskania w ub. roku przez tamtejszego przewoźnika 40 nowych autobusów miejskich o napędzie gazowo-elektrycznym. (fot. wikipedia/CC BY-SA 3.0 pl)

• Stację tankowania gazem CNG otwarto w zajezdni Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Częstochowie.
• Będą z niej korzystały autobusy gazowo-elektryczne MPK pozyskane dzięki programowi "Gazela"; docelowo stacja ma być otwarta dla wszystkich pojazdów na to paliwo.




Jak zaznaczyło biuro prasowe częstochowskiego magistratu, tamtejszy samorząd sukcesywnie inwestuje nie tylko w tabor MPK, ale i w infrastrukturę tej spółki. W ostatnich latach powstały m.in. nowa hala tramwajowa i autobusowa, teraz na terenie zajezdni MPK otwarto stację tankowania gazem CNG. Służy już ona miejskim autobusom hybrydowym, a wkrótce ma być też dostępna dla mieszkańców wykorzystujących do zasilania swoich pojazdów ten rodzaj gazu.

Inwestycja to efekt umowy MPK i Górnośląskiego Zakładu Obsługi Gazownictwa z Zabrza. Firma ta będzie dostarczać gaz CNG do Częstochowy przez 10 lat (przez ten okres będzie to ok. 16 mln m sześc.). Razem z budową stacji oznacza to koszt 52 mln zł.

Stacja dostępna na razie do użytku wewnętrznego MPK docelowo (po uzyskaniu pozwoleń) ma służyć też klientom indywidualnym. Instalacja, która zastąpiła tymczasowe stanowisko tankowania częstochowskich hybryd, składa się m.in z 10 stanowisk z dystrybutorami (dwa do wolnego i osiem do szybkiego tankowania), dwóch dużych sprężarek oraz magazynu na 60 butli (po 150 litrów każda).

Budowa w Częstochowie pierwszej stacji tankowania CNG to następstwo pozyskania w ub. roku przez tamtejszego przewoźnika 40 nowych autobusów miejskich o napędzie gazowo-elektrycznym. Tego rodzaju napęd hybrydowy nie był wcześniej stosowany w Polsce - obok Częstochowy 10 takich autobusów trafiło jeszcze na ulice Gdyni.

Oba te miasta zdobyły dofinansowanie na zakup pojazdów w programie "Gazela" koordynowanym przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Z programu z pulą 80 mln zł, w którym można było uzyskać środki tylko na autobusy o hybrydowym napędzie, Częstochowa otrzymała blisko 65,95 mln zł - płacąc za zamawiane pojazdy 65,85 mln zł.

Czytaj też: Rusza Polski Program Finansowania Efektywności Energetycznej w Budynkach Mieszkalnych

Miasto zamówiło z końcem 2014 r. 25 gazowych hybryd jednoczłonowych i 15 przegubowych. Jedynym oferentem i ostatecznym dostawcą był producent wozów marki Solbus. Teraz Częstochowa poinformowała natomiast o rozstrzygnięciu dofinansowanego ze środków europejskich przetargu na dostawę 40 kolejnych nowych autobusów, tym razem o napędzie klasycznym.

W tym postępowaniu zwyciężył producent solarisów, z ofertą opiewającą 37,1 mln zł netto. Autobusy powinny dotrzeć do Częstochowy pod koniec marca 2017 r. Kwota wsparcia tego zakupu z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020, przyznana z wykorzystaniem narzędzia ZIT, ma przekroczyć 30 mln zł.

Miasto przymierza się do kolejnych inwestycji realizowanych m.in. ze środków unijnych i własnych. Planuje m.in. zmodernizować starszą część linii tramwajowej, kupić nowe tramwaje i zbudować centra przesiadkowe. Aby zrealizować te projekty optymalnie i zgodnie z preferencjami mieszkańców, zamówiło w firmie STAR ITS analizę transportową.

Z przekazanych informacji nt. wniosków z analizy wynikają m.in. potrzeba urealnienia rozkładów jazdy autobusów i tramwajów, uatrakcyjnienie transportu zbiorowego i lepsze dostosowanie go do potrzeb - pod kątem tras i częstotliwości kursowania, a także powtórne skalkulowanie polityki biletowej i stworzenie narzędzi informowania np. o awariach.

Wobec zwiększonego napływu do miasta samochodów z obszarów przylegających do Częstochowy proponowane jest m.in. sprawdzenie pokrycia zapotrzebowania na transport zbiorowy na tych terenach, a także stworzenie dogodnych miejsc przesiadkowych w mieście.

Autorzy analizy zwrócili też uwagę na brak spójności istniejącej sieci dróg rowerowych, co zniechęca mieszkańców do wybierania tego środka transportu. Uznali ponadto, że obecna infrastruktura dworców jest niewystarczająca i że nie są one naturalnymi miejscami przesiadek.

Wyniki badań nie potwierdziły konieczności budowy w Częstochowie nowych linii tramwajowych. Specjaliści przypomnieli, że zgodnie z ideą zrównoważonego transportu oraz wobec lokalnych uwarunkowań tramwaj powinien być główną osią transportową miasta - uzupełnioną siecią połączeń autobusowych i środków alternatywnych, w tym rowerów.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • Posiadacz auta z cng, 2017-01-21 21:26:52

    A może wiadomo coś więcej kiedy stacja cng będzie otwarta dla posiadaczy aut prywatnych z takim paliwem,powiem że stwierdzenie wkrótce mnie nie satysfakcjonuje

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.