Cztery województwa wspólnie zakupiły pociągi

- Nowosądecki producent taboru szynowego Newag SA dostarczył pierwszych dziesięć pociągów dla Południowej Grupy Zakupowej, utworzonej przez urzędy marszałkowskie czterech województw: świętokrzyskiego, małopolskiego, śląskiego i podkarpackiego.
Cztery województwa wspólnie zakupiły pociągi

W sumie w ramach podpisanego w sierpniu ubiegłego roku kontraktu o wartości przekraczającej 313 mln zł brutto nowosądecka spółka wyprodukuje i dostarczy 19 nowych składów Impuls. Ostatni pociąg trafi do odbiorcy w lutym przyszłego roku.

Pociągi przekazano uroczyście na dworcu PKP w Krynicy Zdroju, podczas trwającego w tym mieście Forum Ekonomicznego. Jak poinformował marszałek województwa małopolskiego Marek Sowa, nowe składy zostaną skierowane do obsługi kolejowych połączeń między południowymi województwami, które dokonały wspólnego zakupu.

Czytaj też:  Pomorski samorząd chce kupić nowe pociągi i wyremontować stare

Po sześć składów trafi do województw: małopolskiego, świętokrzyskiego i śląskiego, a jeden na Podkarpacie. Pociągi obsługiwać będą międzywojewódzkie trasy w pięciu relacjach: Kielce - Włoszczowa - Częstochowa; Kielce - Włoszczowa - Zawiercie - Katowice; Kraków - Tunel - Kielce - Skarżysko-Kam. - Ostrowiec Świętokrzyski; Kraków - Tarnów - Rzeszów oraz Rybnik - Katowice - Kraków.

"Te pociągi zostały zakupione dzięki dofinansowaniu z programu Infrastruktura i Środowisko, muszą one obsługiwać linie o zasięgu międzyregionalnym, nie ma możliwości wykorzystywania ich na trasach wewnątrz województw" - zaznaczył Sowa.

Czytaj też:  Nowe pociągi dla świętokrzyskiego

Według niego, po zakończeniu procedury odbioru pociągi zostaną przekazane do eksploatacji spółce Przewozy Regionalne. "Przewidujemy, że uda się tego dokonać w ciągu miesiąca" - zapowiedział marszałek małopolski.

Zdaniem marszałka województwa śląskiego Mirosława Sekuły, wspólny zakup pociągów przez samorządy wojewódzkie pokazuje, jak duża jest jeszcze rezerwa we współpracy pomiędzy polskimi regionami. "To pokazuje, jak dużo więcej można wspólnie osiągnąć za te same pieniądze" - mówił.

Marszałek województwa podkarpackiego Władysław Ortyl wyraził zadowolenie, że przetarg na dostawę pociągów wygrała firma Newag z pociągami Impuls, bowiem region od roku posiada już taki skład. "Sprawdza się on w trasie" - ocenił.

Jak przypomniał Jan Maćkowiak, członek zarządu województwa świętokrzyskiego, które było liderem projektu, zakup został w 70 proc. dofinansowany przez UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. "Po otrzymaniu ostatnich pociągów projekt zostanie należycie rozliczony w obowiązujących terminach" - zapowiedział.

Zdaniem wiceministra infrastruktury i rozwoju Adama Zdziebły grupowy zakup pociągów dla południowych województw jest kolejnym ważnym projektem modernizacyjnym, który zmienia obraz polskiej kolei.

"Najważniejsze jest to, że w każdym z tych elementów dużej rodziny kolejowej dużo zostało zrobione, ale wiele jeszcze jest przed nami" - mówił wiceminister przypominając, że w zeszłym roku inwestycje na kolei kosztowały około 5 mld zł, a plany na ten rok zakładają wydanie ponad 7 mld zł.

Wszystkie zakupione pojazdy są: trójczłonowe, niskopodłogowe, klimatyzowane, wyposażone w system informacji na tablicach LED dla podróżnych, monitoring oraz windy dla osób niepełnosprawnych i matek z dziećmi na wózkach. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji sieć internetową WiFi. Pojazdy pomieszczą od 270 do 290 pasażerów.

Pociągi mają rozwijać prędkość do 160 km/h. Składy są malowane w barwy tych województw, do których należą.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE