PARTNER PORTALU
  • BGK

Czynszówki uratują mieszkalnictwo

  • newseria.pl    4 stycznia 2013 - 10:46
Czynszówki uratują mieszkalnictwo

Zdaniem Związku Banków Polskich, tzw. czynszówki pomogłyby rozwiązać problemy mieszkaniowe Polaków.




W Polsce kilkanaście procent mieszkań stanowią lokale czynszowe. To o połowę mniej niż w krajach Europy Zachodniej. W rekordowej pod tym względem Szwajcarii mieszkania czynszowe przekroczyły 60 proc. rynku.

Czytaj też: Mieszkanie dla młodych wcale nie takie dobre

Jednak żeby osiągnąć europejską średnią musielibyśmy zbudować w Polsce ponad półtora miliona takich lokali. Zdaniem Związku Banków Polskich, to właśnie tzw. czynszówki pomogłyby rozwiązać problemy mieszkaniowe Polaków.

- Nie bogacimy się tak szybko, żeby można było powiedzieć, że grupa osób, która mogłaby rozwiązywać swoje problemy mieszkaniowe przy użyciu kredytu komercyjnego, będzie istotnie wzrastać. Dlatego myślę, że 2013 rok będzie rokiem bardzo intensywnych rozmów na temat budownictwa czynszowego - przewiduje Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich.

Zdaniem Związku Banków Polskich powinny się tym zająć głównie samorządy, a inwestycje miałyby być stymulowane przez system zachęt dla inwestorów, również podatkowych.

- Chcemy pracować nad rozwojem budownictwa czynszowego, dlatego że liczba osób w Polsce, która będzie miała zdolność kredytową i będzie w stanie obsłużyć kredyt o charakterze komercyjnym maleje - wyjaśnia prezes Związku Banków Polskich.

Według Krzysztofa Pietraszkiewicza, w 2012 r. banki utrzymały akcję kredytową na dobrym poziomie.

- W 2012 r. kwota kredytów mieszkaniowych sięgnęła około 40 mld złotych. Oczywiście istnieje pewne zagrożenie, że będzie to spadać na skutek wycofania programu „Rodzina na swoim", niemniej jednak ten poziom jest całkiem przyzwoity - mówi prezes ZBP.

W swojej strategii na rok 2013 banki muszą uwzględniać planowane wejście w życie nowego rządowego programu dopłat do kredytów mieszkaniowych „Mieszkanie dla Młodych" (MdM). Już teraz jednak jest pewne, że na nowym programie banki skorzystają znacznie mniej niż na „Rodzinie na swoim".

- Trzeba pamiętać, że program „Rodzina na swoim" objął około 10 proc. portfela kredytowego z ostatnich kilku lat. Program „MdM" jest programem o mniejszym zasięgu i wyklucza część młodych ludzi, którzy by chcieli nabyć takie mieszkania na rynku wtórnym - podkreśla prezes ZBP.

Krzysztof Pietraszkiewicz podkreśla, że na rynku bankowym zadomowiły się też inne programy wspierające, jak chociażby kredyt technologiczny. To kredyt inwestycyjny skierowany do firm, które chcą sfinansować nowoczesne rozwiązania technologiczne w swojej działalności, z wykorzystaniem środków UE. Kredyt ten może być np. wykorzystany na budowę lub zmodernizowanie środków trwałych przedsiębiorstwa.

- Kredyt technologiczny pozwoli polskim firmom działać i produkować końcowe wyroby w sposób bardziej nowoczesny, co w konsekwencji da im szansę konkurowania na rynku krajowym i europejskim - mówi Krzysztof Pietraszkiewicz.

Prezes ZBP podkreśla też znaczący wzrost kredytów udzielonych w ubiegłym roku małym i średnim przedsiębiorstwom - ich wartość wzrosła o 14 proc. w stosunku do roku 2011.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • glewski, 2013-01-04 15:44:37

    Ile Wam to odkrywanie "Ameryki" zajęło? 254- 27 LAT myślenia, al teraz następe 2- lat realizacja, no ob kasy nie ma!!! Czas złodziei nie minął

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.