Demontaż torów na dworcu Łódź Fabryczna

Na terenie budowy podziemnego dworca Łódź Fabryczna trwają prace związane z demontażem torów i rozbiórką budynków, a także badania geologiczne. Od wyników tych badań, które potrwają do maja br. zależy, jaką metodą będą prowadzone prace budowlane.
Demontaż torów na dworcu Łódź Fabryczna

Ogólny harmonogram prac zakłada, że projekt budowlany ma być gotowy do połowy listopada br., a roboty budowlane: tunel, stacja, dworzec, parkingi i przystanek - potrwają do lutego 2015 r.

Jak poinformował w czwartek Tomasz Grzegorczyk z Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi, obecnie trwają prace nad koncepcją dworca, a także uzgodnienia ws. prac budowlanych.

Czytaj też: 1,5 mld zł na tunel pod miastem

- Wykonawca przedłożył harmonogram ogólny prac. Trwa procedura uzyskiwania zgód i pozwoleń na rozpoczęcie inwestycji. Wydane są już pozwolenia na rozbiórki budynków przy ul. Składowej oraz pozwolenia na wycinkę drzew na obszarze inwestycji - mówił na konferencji prasowej Grzegorczyk.

Według przedstawicieli miasta na terenie dworca trwają badania geologiczne. Geolodzy prowadzą odwierty do głębokości ok. 70 m. Z badań wynika, że na terenie dworca są głównie dwa rodzaje gruntów: glina i grunty nośne, czyli piasek i żwir, a na głębokości ok. 25 m znajduje się woda gruntowa. Od wyników badań geologicznych, które potrwają do maja br. zależy, jaką metodą będą prowadzone prace budowlane.

Robotnicy zdemontowali już całą, liczącą 11 km, sieć trakcyjną i ok. 6 z 15 km torów. Wyburzono sześć budynków, w przypadku których nie było konieczne pozwolenie na rozbiórkę.

Prezydent Łodzi Hanna Zdanowska (zabierz głos/oceń prezydenta) przyznała, że wciąż jeszcze nie wiadomo, jaką technologią będzie budowany dworzec.

- To jest wszystko uwarunkowane, (zależy) od koncepcji, wyników badań geologicznych i ostatecznego projektu, który będzie powstawał prawie do końca tego roku. Po zatwierdzeniu tego projektu, będziemy mogli mówić o rzeczywistym, proponowanym harmonogramie prac - wyjaśniła prezydent Łodzi.

Władze miasta uruchomiły w czwartek także specjalną stronę internetową poświęconą budowie dworca. Można tam naleźć najnowsze informacje, zdjęcie i filmy z budowy. Za kilka tygodni na terenie budowy mają też być zamontowane kamery, aby w internecie można było śledzić postępy w pracach budowlanych.

Czytaj też: Jak zmieni się łódzki dworzec w 2012 roku?  

Nowy dworzec Łódź Fabryczna ma mieć osiem torów i cztery perony, które znajdą się 16,5 m pod ziemią. Nad dworcem kolejowym ma powstać sieć podziemnych ulic i część dworca autobusowego. W północnej części dworca znajdą się przystanki przesiadkowe autobusów miejskich, regionalnych i dalekobieżnych.

Wykonawcą prac jest konsorcjum firm: Torpol, Astaldi SpA, Przedsiębiorstwo Usług Technicznych "Intercor" oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów w Mińsku Mazowieckim. Otwarcie nowego dworca i węzła komunikacyjnego zaplanowano na 2015 r. Inwestycja jest współfinansowana przez UE, w sumie to koszt ponad 1,75 mld zł.

Prawie 1,5 mld zł ma kosztować budowa podziemnego tunelu pod Łodzią, który połączy nową Łódź Fabryczną z dworcem Łódź Kaliska.

Budowa 11 km tunelu ma się rozpocząć najwcześniej w 2013 r., a zakończyć w 2016 r.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU