Dodatkowe przystanki PKM

Pomorska Kolej Metropolitalna (PKM) będzie miała dodatkowe trzy przystanki: Gdańsk Osowa oraz Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion. Ok. 20-km linia PKM do tej pory miała 8 przystanków w Gdańsku. Kolej ma być oddana do użytku w drugiej połowie 2015 roku.
Dodatkowe przystanki PKM

Marszałek województwa, Mieczysław Struk poinformował we wtorek podczas konferencji poświęconej budowanej Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, że są już gotowe projekty i źródła finansowania dodatkowych przystanków. Powstaną one przy linii kolejowej nr 201 Gdynia-Kościerzyna należącej do PKP PLK.

Marszałek zapewnił, że budowa dodatkowych przystanków nie spowoduje przesunięcia terminu zakończenia inwestycji. Natomiast koszty wzrosną o 23,6 mln zł netto. Tym samym koszt budowy PKM to obecnie 949,9 mln zł netto. Struk poinformował, że 85 proc. kosztów kwalifikowanych inwestycji finansuje UE.

Jak tłumaczył dziennikarzom, "PKM to teraz nie tylko projekt łączący Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy oraz łączący się z istniejącą linią kolejową nr 201 Gdynia-Kościerzyna, ale coś więcej". Jak wyjaśnił, "ten projekt połączy osiedla na górnym tarasie Gdańska i Gdyni oraz zapewni sprawne połączenie lotniska w Rębiechowie z przystankami w Gdyni, a stąd z Lęborkiem czy Słupskiem". Uważa, że dzięki dodatkowym przystankom z PKM będą mogli korzystać mieszkańcy wielu osiedli w Gdańsku i w Gdyni, m.in. Osowej, Karwin, Wzgórza św. Maksymiliana i Wielkiego Kacka.

Czytaj też: Ruszyła budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Zapowiedział, że w listopadzie zostanie uruchomiony przetarg na zakup 10 autobusów szynowych do obsługi PKM.

Prezes spółki PKM, Krzysztof Rudziński zapewnił, że budowa dodatkowych przystanków nie komplikuje inwestycji. "Nie ma tu problemów z wykupem gruntów czy nieruchomości, budujemy w pasie kolejowym i nie widzę tu skomplikowania" - przekonywał. Spółka liczy, że w lutym 2014 r. będzie miała pozwolenie na budowę przystanków.

Marszałek powiedział, że "na liniach kolejowych w regionie przeżywamy obecnie rewolucję". Wymienił modernizacje linii kolejowych z Redy do Helu oraz z Gdyni do Kościerzyny, budowę PKM, modernizację Szybkiej Kolei Miejskiej (SKM) oraz modernizacje linii Słupsk - Ustka i Lębork - Łeba.

Zapowiedział, że w nowej perspektywie budżetowej w latach 2014-2020 będą realizowane kolejne projekty w zakresie transportu publicznego. Wymienił elektryfikację PKM, wydłużenie linii 250 w kierunku Wejherowa oraz gruntowną modernizację taboru. Zwrócił uwagę, że jednym z najważniejszych zadań będzie integracja systemów transportowych, zwłaszcza w obszarze metropolitalnym. "Żebyśmy mogli w końcu powiedzieć, że bilet metropolitalny staje się powszechnym faktem w metropolii trójmiejskiej" - dodał.

W ramach budowanej PKM mają powstać m.in. 17-kilometrowy odcinek dwutorowej linii kolejowej od stacji Gdańsk Wrzeszcz do połączenia z linią nr 201 Gdynia-Kościerzyna, 1,4-kilometrowy odcinek jednotorowej łącznicy PKM z linią kolejową 201 oraz 16 wiaduktów kolejowych, osiem wiaduktów drogowych i pięć przejść nad torami.

Władze województwa liczą, że budowa PKM będzie pierwszym krokiem do znaczącego usprawnienia komunikacji publicznej w regionie. Zakłada się, że z połączenia korzystać mogą głównie osoby dojeżdżające do Trójmiasta z Kartuz i z Kaszub. Według przeprowadzonych badań z PKM może korzystać rocznie od 6,5 do 10,5 mln pasażerów. Dzięki PKM także Gdynia będzie miała bezpośrednie połączenie kolejowe z portem lotniczym. Gdańsk natomiast odzyska bezpośrednie połączenie kolejowe z Kartuzami i Kościerzyną, zniszczone w czasie II wojny światowej.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE