PARTNER PORTALU
  • BGK

Dodatkowe wodomierze, UOKiK: mieszkaniec ma prawo wyboru urządzenia

  • MN    28 września 2016 - 13:48
Dodatkowe wodomierze, UOKiK: mieszkaniec ma prawo wyboru urządzenia
UOKiK: Niedozwolone jest uzależnianie możliwości uwzględniania w rozliczeniach świadczonych usług wody od zamontowania wodomierza dostosowanego do zdalnego odczytu (fot. wikipedia.org)

• Odbiorca usług wodno-kanalizacyjnych powinien mieć prawo wyboru pomiędzy tańszym urządzaniem tradycyjnym, a droższym do odczytu radiowego – twierdzi UOKIK.
• Chodzi o wodomierz dodatkowy, używany np. do pomiaru wody do podlewania ogrodu.
• W ramach współpracy z UOKiK dwie spółki wodociągowe zmieniły praktykę.




W lipcu tego roku UOKIK opublikował Poradnik wodociągowo-kanalizacyjny opisujący zagadnienia, które do tej pory najczęściej były przedmiotem prowadzonych postępowań. Niedawno trafiły do UOKiK skargi, wskazujące na nowe praktyki przedsiębiorców, mogące budzić wątpliwości z punktu widzenia ich zgodności z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów.

Jak podaje urząd, przykładem są praktyki dwóch spółek: Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w Jarocinie oraz Śremskich Wodociągów, które nakazywały mieszkańcom poniesienie kosztów instalacji wodomierza dostosowanego do systemu zdalnego odczytu. Chodziło o urządzenie dodatkowe służące do pomiarów tzw. wody bezpowrotnie zużytej (np. w celu podlewania przydomowych ogrodów). Koszty ich instalacji, w przeciwieństwie do wodomierzy przeznaczonych do odczytu wody w domu, ponoszą mieszkańcy. Cena, która muszą ponieść, może wynieść nawet do kilkuset złotych.

Urząd nie kwestionuje wprowadzania zdalnego systemu odczytu wodomierzy. Jego zaletą jest automatyzm eliminujący potrzebę wizyt inkasenta w domu, co przekłada się na podniesienie sprawności obsługi rozliczeń, a w dłuższej perspektywie zmniejsza też koszty działalności. Zastrzeżeń nie budzi również samo obciążanie odbiorców kosztami dodatkowego urządzenia pomiarowego.

Czytaj tez: Wodociągi mają rezerwy, by pokryć wyższe opłaty za wodę?

W opinii UOKiK niedozwolone jest natomiast uzależnianie możliwości uwzględniania w rozliczeniach świadczonych usług wody bezpowrotnie zużytej od zamontowania wodomierza dostosowanego do zdalnego odczytu.

- Naszym zdaniem mieszkaniec powinien mieć prawo dokonania wyboru pomiędzy tańszym urządzeniem tradycyjnym, a tym umożliwiającym odczyt radiowy – wyjaśnia Bernadeta Kasztelan-Świetlik, wiceprezes UOKiK. - Uniemożliwianie odbiorcom korzystania ze standardowych wodomierzy odczytywanych tradycyjnie, może naruszać zakaz nadużywania pozycji dominującej na rynku – dodaje.

Czytaj też: Terroryści i awarie - największe zagrożenia sieci wodociągowej

 Urząd skierował do obu przedsiębiorstw wezwania do zmiany praktyki. Zwrócił w nich uwagę, że obowiązujące przepisy nie określają, jakie cechy powinien posiadać dodatkowy wodomierz. Dlatego może to być każde urządzenie pomiarowe, które zostało zalegalizowane i dostosowane do instalacji wodociągowej. Wyboru powinien dokonać odbiorca.

UOKiK informuje, że przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Jarocinie i Śremskie Wodociągi uwzględniły stanowisko prezesa urzędu i zmieniły zakwestionowane działania.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.