Drgania wywołane przez Pendolino mogą wpływać na budynki

Drgania wywoływane przez przejazdy Pendolino mogą mieć znacząco wyższy wpływ na znajdujące się przy torach budynki i ludzi w nich przebywających niż podczas przejazdów pociągów z niższymi prędkościami – wynika z badań naukowców z Politechniki Krakowskiej.
Drgania wywołane przez Pendolino mogą wpływać na budynki

Z kolei poziom dźwięku generowany przez Pendolino jeżdżące z prędkością 200 km/h jest z reguły mniejszy niż wytwarzany obecne przez pociągi pasażerskie InterCity przy prędkości 160 km/h, czyli maksymalnej prędkości, z jaką poruszają się one po Centralnej Magistrali Kolejowej.

Wyniki badań naukowców z Politechniki Krakowskiej, są efektem pomiarów drgań oraz hałasu, wykonanych podczas testów Pendolino realizowanych w listopadzie i grudniu 2013 r. Pomiary były wykonywane przy Centralnej Magistrali Kolejowej, po której poruszały się składy testowe.

Autorami opracowania pomiarów drgań wywołanych testowymi przejazdami Pendolino po CMK są prof. Krzysztof Stypuła i prof. Tadeusz Tatara.

Jednym z przeprowadzanych testów było badanie rozprzestrzeniania drgań w gruncie podczas przejazdów testowych. Wykonano je na Centralnej Magistrali Kolejowej w okolicach miejscowości Przyłęk, położonej pomiędzy Psarami a Górą Włodowską. Wykonano także pomiary drgań murowanego domu mieszkalnego, znajdującego się w odległości 49 m od toru, po którym poruszały się pociągi.

Czytaj też:  Pendolino dopuszczone do eksploatacji

Podczas serii badań składy Pendolino poruszały z prędkościami od 40 do 293 km/h.

Pomiary drgań gruntu pokazują, że zwiększają się one wraz ze wzrostem prędkości przejazdów pociągów. Ich rozprzestrzenianie zależy też warunków gruntowych. Według autorów badań, drgania badanego budynku wywołane przejazdami pociągu Pendolino klasyfikowane są co prawda jako nieodczuwalne przez jego konstrukcję, ale ich wpływ na budynek był ok. trzykrotnie wyższy niż podczas przejazdu pociągów o konwencjonalnej prędkości.

Czytaj też:  Trwa lobbing o kolejne przystanki Pendolino

„Wniosków tych nie można bezkrytycznie uogólniać, ponieważ dotyczą konkretnych warunków terenowych i gruntowo-wodnych w miejscu wykonania pomiarów. Wskazują one jednak, że wpływ na budynki, a co za tym idzie na ludzi w budynkach, drgań wywoływanych w przyszłości przejazdami pociągów Pendolino, może być znacząco wyższy niż to miało dotychczas miejsce podczas przejazdów kolei konwencjonalnej” - podsumowują autorzy.

Pomiary akustyczne wykonał zespół z udziałem dr Janusza Bohatkiewicza oraz Sebastiana Biernackiego i Macieja Hałuja z firmy EKKOM. Jak zauważyli, przy ruchu pociągów z prędkością mniejszą niż 250 km/h dominujący jest tzw. hałas toczenia, wynikający z drgań zarówno szyny i całego toru, jak i wagonów, w tym w szczególności powierzchni bocznych kół.

Przy dużych prędkościach (powyżej 250 km/h) dominującym staje się natomiast hałas aerodynamiczny. Jego emisja jest związana z nieregularnym opływem powietrza podczas ruchu pociągu.

Badacze ocenili, że poziom dźwięku przy przejazdach Pendolino jest mniejszy niż przy przejazdach zarówno pociągu pasażerskiego InterCity, jak i InterRegio z tą samą prędkością. Różnica ta wynosi ok. 1.8 dB w stosunku do składów dalekobieżnych oraz ok. 4.6 dB w stosunku do pociągów regionalnych na korzyść Pendolino.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE