Droga do wspólnego biletu kolejowego wciąż daleka

W celu motywowania przewoźników do podnoszenia standardu obsługi pasażerów, prezes Urzędu Transportu Kolejowego organizuje spotkania przewoźników w sprawie nawiązania współpracy dotyczącej wzajemnej sprzedaży biletów.
Droga do wspólnego biletu kolejowego wciąż daleka
Pasażerowie skarżą się na brak możliwości kupna w kasie lub w automacie biletów na przejazd pociągami różnych przewoźników (Fot. Shutterstock.com)

Takie spotkania odbyły się np. pomiędzy przedstawicielami Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej a PKP Intercity. Efektem tego było nawiązanie pomiędzy nimi współpracy w zakresie wzajemnej sprzedaży biletów – poinformowało nas biuro prasowe UTK, w odpowiedzi na pytanie o rolę urzędu w tej, newralgicznej dla pasażerów, sprawie.

Czytaj też: Wspólny bilet kolejowy załagodzi spór regionalnych przewoźników?

Tak też ocenia ją urząd, który stwierdził niedawno, że docierają do niego skargi pasażerów na brak możliwości kupna w kasie lub w automacie biletów na przejazd pociągami różnych przewoźników. Szczególnie dotyczy to dłuższych tras, łączących małe miejscowości. Podróżny nie ma wówczas możliwości zakupu biletu na całą trasę podróży.

Pomimo coraz popularniejszego kupowania biletów przez internet czy przy wykorzystaniu aplikacji na smartfony, bilety sprzedawane w kasach czy automatach wciąż są bardzo rozpowszechnione, ocenia UTK.

Rozwiązaniem, do którego powinniśmy dążyć w Polsce, jest możliwość zakupu dowolnego biletu kolejowego w każdym automacie i kasie, na każdej stacji, stwierdza UTK.

Ponadto przewoźnicy powinni sprzedawać bilety innych przewoźników na swoich stronach internetowych. Chodzi zarówno o zakup biletów bezpośrednich, jak i przesiadkowych, bez konieczności kupowania biletu na stronie każdego przewoźnika oddzielnie.

„Nie należy też każdorazowo wymuszać zakładania konta klienta na portalu przewoźnika” – podkreśla urząd.

Przypomina on, że dostępność biletów znalazła także odzwierciedlenie w przepisach prawa unijnego. Zgodnie z projektem IV pakietu kolejowego, państwa członkowskie mogą wymagać, aby przedsiębiorstwa kolejowe uczestniczyły we wspólnym systemie informacyjnym i zintegrowanym systemie biletowym lub aby zdecydowały o utworzeniu takiego systemu przez innych przedsiębiorców.

Więcej czytaj na wnp.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE