PARTNER PORTALU
  • BGK

Drogie strefy parkowania? Sprawdzamy największe miasta

  • Tomasz Klyta    17 lipca 2018 - 12:05

Informacja o tym, że Sejm przyjął ustawę umożliwiającą wprowadzenie w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców tzw. śródmiejskich stref parkowania, mogła zmrozić krew w żyłach kierowców. Przepisy umożliwiają bowiem ustalenie opłat za parkowanie nawet w wysokości 9,99 zł za godzinę. Strach jak na razie przedwczesny, bo większość samorządów chłodno patrzy na ustawę. Tym bardziej że wkrótce miasta będą miały kolejne narzędzia do kształtowania polityki parkingowej.




  • Sejm przegłosował nowelizację przepisów, która umożliwi m.in. wprowadzenie przez samorządy tzw. śródmiejskich stref płatnego parkowania.
  • Maksymalna ustalona stawka za pozostawienie pojazdu w takiej strefie będzie zależna od aktualnie obowiązującego najniższego wynagrodzenia w Polsce. Oznacza to, że w 2019 r. samorządy będą mogły ustalić kwotę za parkowanie w centrum na poziomie 9,99 zł za godzinę.
  • Zdecydowana większość samorządów jest jednak daleka od drastycznych podwyżek. Chcą także korzystać z innych sposobów wyprowadzania ruchu z centrów miast.

Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami, miasta mogą ustalić kwotę za parkowanie na poziomie maksymalnie 3 zł za godzinę. Na początku lipca Sejm przegłosował nowelizację pakietu ustaw, które umożliwią wprowadzenie na terenie miast powyżej 100 tys. mieszkańców tzw. śródmiejskiej strefy parkowania. Cena za godzinę parkowania w takiej strefie ma wynosić 0,45 proc. aktualnie obowiązującego minimalnego wynagrodzenia za pracę. Oznacza to, że w 2019 r. - o ile rząd zrealizuje obietnicę podniesienia płacy minimalnej - maksymalne stawki za parkowanie w strefach śródmiejskich mogą wynieść nawet 9,99 zł. 

Kraków jest jednym z miast, które było orędownikiem uchwalenia przepisów umożliwiających wprowadzenie tzw. śródmiejskich stref płatnego parkowania (ŚSPP). Jak zaznaczają przedstawiciele krakowskiego magistratu, obecnie obowiązujące stawki już dawno odstają od rzeczywistości.

- Strefa parkowania w centrum miasta jest obecnie tańsza niż bilet komunikacji miejskiej. Właśnie przez to nie mamy nawet argumentu ekonomicznego do tego, aby zachęcać kierowców do korzystania z autobusów i tramwajów. Ponadto, przy rozszerzaniu strefy płatnego parkowania wydawało się logiczne, że im bliżej centrum, tym ceny będą większe - mówi Monika Chylaszek z krakowskiego urzędu miejskiego.

Nie oznacza to jednak, że za parkowanie w centrum Krakowa kierowcy już wkrótce będą musieli płacić 10 zł za godzinę. Choć urzędnicy ze stolicy Małopolski cieszą się, że ustawodawca wprowadził przepisy o strefie śródmiejskiej, zaznaczają jednocześnie, że nie będą one jedynym narzędziem w rękach samorządowców.

- Rząd zaczyna poważnie patrzeć na konieczność wprowadzenia zmian w polityce transportowej samorządów. Jest też ustawa o elektromobilności, która pozwoli na stworzenie tzw. ekostref. Będziemy brali pod uwagę wszystkie dostępne możliwości, które ostatecznie dopasujemy do naszego miasta. Na razie wstrzymujemy się z konkretnymi decyzjami - zaznacza Chylaszek.

Chłodno do nowych przepisów podchodzi Gdańsk. Choć usłyszeliśmy deklarację, że analizy rotacji pojazdów w centrum miasta będą przeprowadzone, nowe przepisy nie rozstrzygają jednoznacznie wszystkich wątpliwości.

- Na pewno cieszymy się, że samorządom zostało dane narzędzie do samodzielnego kształtowania polityki parkingowej. Przed ewentualnym wprowadzeniem ŚSPP musimy jednak przeanalizować, które dzielnice w ogóle można zaliczyć do strefy śródmiejskiej. Przepisy jednoznacznie tego nie definiują, a w różnych miastach różnie to może wyglądać - zauważa Alicja Bittner z urzędu miejskiego w Gdańsku.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.