PARTNER PORTALU
  • BGK

Elektromobilność w Polsce: Są uwagi do projektu ustawy

  • MIW    1 czerwca 2017 - 18:59
Elektromobilność w Polsce: Są uwagi do projektu ustawy
Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych ma przyczynić się do rozwoju elektromobilności w Polsce. (fot. pixabay.com)

Zakończyły się konsultacje projektu ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Do przedstawionego przez resort energii dokumentu samo tylko Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych zgłosiło ponad 50 uwag.




• Projekt Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych to punkt wyjścia do szerszej dyskusji nad rolą, znaczeniem i zakresem zaangażowania państwa w rozwój infrastruktury w tym obszarze - uznało Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych.

• Jak ocenia, sam fakt jego powstania jest znaczącym krokiem w kierunku transformacji polskiego transportu w nisko i zeroemisyjny.

• Projekt nie jest jednak wolny od istotnych wad – zastrzega PSPA, które złożyło w ramach konsultacji publicznych ponad 50 uwag i rekomendacji do projektu ustawy.

 

W swym stanowisku PSPA stwierdza, że „podstawowym i dalekosiężnym celem” ustawy powinno być stworzenie warunków dla rozwoju konkurencyjnego rynku, który docelowo nie będzie wymagał interwencji państwa poza funkcją nadzorującą i kontrolną. I w tym właśnie zakresie – jak ocenia Stowarzyszenie - brak jest elastyczności w proponowanych rozwiązaniach i terminach. Zastrzeżenia te dotyczą głównie tempa powstawania infrastruktury ładowania energii elektrycznej. W opinii PSPA narzucenie z góry określonej liczby punktów niekoniecznie będzie odpowiadać rzeczywistym potrzebom rynku i użytkowników. Wskazano, że dla Warszawy, gdzie obecnie funkcjonuje około 50 punktów ładowania założono budowę do 2020 roku 1000 takich punktów, choć w liczącym 3,5 miliona mieszkańców Berlinie jest ich raptem 530.

Trzeba mocniej wspierać infrastrukturę gazową

PSPA zarzuca też projektowi ustawy nierówne potraktowanie paliw gazowych, w tym sprężonego i skroplonego gazu ziemnego (CNG i LNG). Przewiduje ona co prawda rozwój infrastruktury gazowej, ale w znacznie mniejszym zakresie niż elektromobilności. Tymczasem – jak przekonuje PSPA - ten rynek wymaga również wsparcia. I wylicza, że w Polsce funkcjonuje 26 ogólnie dostępnych stacji tankowania CNG i jedna LNG, a tymczasem w Czechach stacji CNG jest ponad 100.

Wątpliwości Stowarzyszenia budzą też proponowane limity dotyczące komunikacji zbiorowej w miastach. Zgodnie bowiem z projektem ustawy, 30 proc. taboru w gminach powyżej 50 tys. mieszkańców mają stanowić pojazdy zeroemisyjne, nie emitujące żadnych gazów cieplarnianych podczas jazdy, czyli – jak stwierdza PSPA - de facto wykorzystujące wyłącznie napęd elektryczny. Wyklucza to możliwość wykorzystania innych paliw alternatywnych, takich jak CNG, LNG, biometan czy wodór.

Czytaj : Wskutek ustawy o elektromobilności miasta będą mogły wprowadzać strefy niskoemisyjne

- Oznacza to, że te samorządy, które już wcześniej postawiły na rozwiązania ekologiczne i dokonały zakupu większej liczby autobusów napędzanych CNG lub LNG (np. Tychy, czy Częstochowa) zostaną przez ustawodawcę w sposób nieuzasadniony poszkodowane – czytamy w przesłanym oświadczeniu.

Przepisy zbyt restrykcyjne

Część uwag PSPA odnosi się z także do warunków funkcjonowania prywatnych podmiotów, które mają być motorem zmian, np. jako operatorzy infrastruktury. Zdaniem PSPA, w wielu miejscach wymagają one doprecyzowania i uproszczenia, umożliwiając rozwój mniejszych i średnich firm zainteresowanych działalnością w tym sektorze i sprawniej reagujących na rzeczywiste zapotrzebowanie rynku.

- Widoczne w niektórych przepisach niejasne i restrykcyjne podejście może zniechęcić takie podmioty do inwestycji i hamować rozwój rynku w okresie pomiędzy wejściem ustawy w życie a pełną implementacją zawartych w niej postanowień. Tym bardziej, że branża paliw alternatywnych jest obarczona dużym ryzykiem biznesowym – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.