Elektryczna mobilność: Bez krajowego programu miasta skazane na porażkę?

• W czerwcu br. przedstawiciele rządu zaproponowali Plan Rozwoju Elektromobilności w Polsce. Jego efektem ma być rejestracja w naszym kraju w ciągu 10 lat około miliona elektrycznych aut.
• Mobilność zrównoważona jest jedną z czterech kategorii w tegorocznej edycji Konkursu Eco-Miasto, skierowanego do samorządów lokalnych.
• Jednak w ostatnich latach polskie miasta podejmowały inicjatywy w kwestii e-mobilności wyłącznie na skalę lokalną. Nie istniał bowiem żaden krajowy program jej rozwoju.
Elektryczna mobilność: Bez krajowego programu miasta skazane na porażkę?
Rząd zapowiedział realizację programu „elektryczna mobilność”, na który ma się składać projekt e-Bus (Fot: Kevin.B, CC BY-SA 3.0, Wikimedia Commons)

Mobilność elektryczna jest jednym z głównych punktów polityki unijnej do 2050 roku. W efekcie z ulic europejskich miast mają całkowicie zniknąć samochody o napędzie spalinowym, a pozostać jedynie te, które są bezpieczne dla środowiska i nie generują hałasu.

Badania pokazują, że wprowadzenie samochodów elektrycznych do miast ma znaczący wpływ na środowisko. Renault we współpracy z władzami Rzymu przeprowadziło badanie mające sprawdzić wpływ pojazdów elektrycznych na poprawę jakości powietrza w mieście. Okazało się, że wprowadzenie 20 proc. pojazdów elektrycznych w śródmieściu i 10 proc. w obszarze podmiejskim ma ogromny wpływ na stężenie szkodliwych substancji w powietrzu. Obliczono, że np. stężenie dwutlenku azotu spadłoby nawet do 45 proc. w częściach miasta o dużym natężeniu ruchu.

Czytaj też: Ministerstwo Rozwoju będzie wspierać budowę autobusów elektrycznych

Koło zamachowe gospodarki

Polska zdaje się być dopiero na początku drogi ku wprowadzeniu na szeroką skalę elektromobilności do miast, a działania podejmowane są jedynie nas szczeblu lokalnym. Zdaniem przedstawicieli miast biorących udział w zeszłorocznej edycji konkursu Eco-Miasto – Gdyni, Łodzi, Olsztyna, Krakowa, Rzeszowa i Wrocławia – obecnie istnieje wiele przeszkód, aby mobilność elektryczna mogła się rozwijać.

Są to w szczególności: słaby dostęp do infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych, brak rządowych dofinansowań do ich zakupu, brak odpowiednich zachęt w postaci darmowego parkowania czy poruszania się buspasami oraz brak odpowiedniej edukacji mieszkańców w tym zakresie.

Czytaj też: Elektromobilność i auta elektryczne to rewolucja. Ale potrzeba infrastruktury

Coraz częściej jednak mówi się o ogólnopolskich programach, które miałyby tę sytuację zmienić. W czerwcu br. podpisano list intencyjny w sprawie powołania Centrum Elektromobilności, które ma być kołem zamachowe polskiej gospodarki i reindustrializacji.

Rząd już zapowiedział realizację programu „+elektryczna mobilność+”, na który ma się składać projekt e-Bus, czyli sukcesywne wprowadzanie elektrycznych autobusów do miast oraz rozwój mobilności zrównoważonej w szerszym zakresie, tj. przede wszystkim promocję samochodów elektrycznych oraz rozwój infrastruktury dla takich pojazdów. Aby program mógł być zrealizowany, konieczna jest współpraca administracji publicznej z instytucjami badawczymi, uczelniami oraz firmami.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU