PARTNER PORTALU
  • BGK

Fundacja alarmuje: w regionach znika transport publiczny

  • PAP/bad    29 maja 2018 - 20:45
Fundacja alarmuje: w regionach znika transport publiczny
Ponad 13,8 mln osób mieszka w gminach, w których nie istnieje organizowana przez samorząd komunikacja lokalna. fot. pixabay.com

Ponad 13,8 mln osób mieszka w gminach, w których nie istnieje organizowana przez samorząd komunikacja lokalna. Z dawnej sieci PKS zlikwidowano 50 proc. tras, a od 1993 roku 75 proc. klientów straciło pozamiejski transport autobusowy - alarmują eksperci z Fundacji Prokolej, Inspro, Klubu Jagiellońskiego oraz Fundacji Nowe Spojrzenie.




- Obecne rozwiązania prawne powodują, że likwidowane są połączenia autobusowe, w regionach znika transport publiczny, PKS likwiduje linie, a wykluczenie transportowe dotyka coraz większej liczby mieszkańców Polski. Potrzebujemy mechanizmów, które zagwarantują dobrą komunikację również dla mniej zaludnionych regionów - oceniają organizacje pozarządowe zajmujące się transportem.

Zdaniem ich ekspertów, szansą na uratowanie transportu regionalnego byłaby nowelizacja ustawy o publicznym transporcie zbiorowym.

Podkreślają, że proponowane zmiany prawa transportowego powinny zapewnić minimalne standardy gwarantowane wszystkim obywatelom, wskazać szczebel samorządu odpowiedzialny za organizację transportu autobusowego, a przede wszystkim porzucić mit o samofinansowaniu się komunikacji autobusowej.

Eksperci ostrzegają, ż brak jakichkolwiek środków, przeznaczanych na finansowanie transportu w regionach, oznacza, że białe plamy nie znikną. To, że przychody z biletów i refundacji ulg ustawowych nie wystarczają, żeby utrzymać komunikację w regionach widać już dziś. I trudno nie zauważyć, że co kilka tygodni bankrutuje kolejny przewoźnik autobusowy, pozostawiając pasażerów na pustych przystankach.

Transport można sfinansować między innymi z oszczędności jakie przynosi konkurencyjny wybór przewoźnika (około 30 proc.), likwidacji nadużyć towarzyszących refundacji ulg ustawowych.

- Władze stoją przed szansą wprowadzenia w życie ustawy, która przywróci komunikację lokalną w Polsce, a przede wszystkim zapewni obywatelom dojazd do pracy, szkoły czy lekarza. Jeśli wykorzystają tą szansę poprawi się standard i bezpieczeństwo usług. Wierzymy, że jest to możliwe i będziemy monitorować ten proces - podsumowuje Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej.

- Nie wolno zapominać o tym, że nie każdy może mieć samochód i prawo jazdy, np. ze względu na wiek albo stan zdrowia. Czy tę część społeczeństwa chcemy uwięzić na zawsze w domach? - dodaje Piotr Figiel z Fundacji Nowe Spojrzenie.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (22)

  • CZłowiek honoru !, 2018-06-18 05:53:06

    Do PRZEGRANY ETAP.: sejm ostatecznie przegrał, ale honorowo, czego niestety chyba nie można powiedzieć o Senacie, gdzie jeden z senatorów PO zgłosił fatalną lecz o fundamentalnym znaczeniu poprawkę nr. 15), - przeciw był tylko jeden senator Klubu PiS, na 94 obecnych, 93 głosowało za (głosowanie w... bloku).  rozwiń
  • PRZEGRANY ETAP., 2018-06-17 09:53:33

    CIEKAWE CO SĄDZA EKSPERCI o propozycji poprawek do rządowego projektu ustawy o ptz, z dn. 24.03.2010 ( Druk nr. 2916) przedstawionych w sprawozdaniu Sejmowej Podkomisji Nadzwyczajnej, z dnia 19.10.2010r. - a mianowicie zapisów Art. 22. ustęp 4. pkt. 4 ; Art. 24. ustęp. 6 , pkt. 7 , pkt. 8 ; Art. 32... . - gdzie wskazano logiczne i konieczne sytuacje dla przyznawania prawa wyłącznego. Jeżeli dobrze pamiętam, w/w poprawki przyjęła Sejmowa Komisja Infrastruktury i Sejm - dopiero po poprawkach zgłoszonych przez Senat, które w pełni przywróciły wersję z projektu rządowego - "SEJM PODDAŁ SIĘ " całkowicie i w dniu 16.12.2010 przyjął ustawę o ptz. gdzie mamy słynny : "Art . 20 . Operatorowi nie przyznaje się prawa wyłącznego, o którym mowa w Rozp. (WE) nr. 1370/2007. "  rozwiń
  • wola władcy- jaka ?, 2018-06-09 07:52:40

    czy państwo polskie pokona złe moce, czy urzędnik państwowy , w końcu odważy się napisać normalną ustawę o publicznym transporcie zbiorowym - czy skończy się niezawinione cierpienie wielu milionów Polaków ?

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.