Fundacja zarzuca władzom województwa podkarpackiego złamanie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym

  • KrosnoCity.pl
  • 16-03-2015
  • drukuj
Fundacja Centrum Zrównoważonego Transportu (CZT) wystosowała do Komisji Europejskiej pismo w sprawie cięć w rozkładzie jazdy pociągów w województwie podkarpackim. CZT zarzuca władzom województwa złamanie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Dotyczy to linii kolejowej przez Krosno.
Fundacja zarzuca władzom województwa podkarpackiego złamanie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym
Fundacja domaga się wstrzymania płatności z funduszy unijnych (fot.flickr.com/E Photos)

Cięcia w rozkładzie jazdy wprowadzone na Podkarpaciu od 1 stycznia są zdaniem CZT sprzeczne z zapisami Planu Transportowego, łamią dyrektywę 1370 i ustawę o publicznym transporcie zbiorowym. Organizacja domaga się wstrzymania płatności z funduszy unijnych.

- Organizator przewozów - zarząd województwa, tłumacząc się spadkiem wpływów z tzw. "janosikowego" zarządził zawieszenie wybranych kursów na szeregu tras, w tym na linii Jasło - Zagórz całkowicie, a na linii Rzeszów - Jasło pozostały jedynie 2 pary pociągów - stwierdza CZT.

W swoim piśmie CZT podnosi, że w rezultacie w aż 6 relacjach aktualna liczba pociągów jest niższa od tej zapisanej w uchwalonym zaledwie rok temu przez sejmik województwa Planie Transportowym. Największe różnice między stanem faktycznym a wymaganym w Planie, stanowiącym akt prawa miejscowego, dotyczą relacji Jasło - Zagórz (0 zamiast 6 par pociągów), Rzeszów - Jasło (2 zamiast 6 par), Jarosław - Horyniec Zdrój (1 para tylko w weekendy zamiast 5 par). Przeworsk - Stalowa Wola (3 pary zamiast 6).

Czytaj też: Podkarpacie: Przewozy Regionalne walczą o pasażerów

- W związku z tym naruszona została krajowa ustawa o transporcie zbiorowym i unijna dyrektywa nr 1370/2007 dotyczące usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego - czytamy w Piśmie od Fundacji.

CZT zwraca uwagę, że na odcinku Rzeszów - Jasło właśnie zakończono modernizację linii kolejowej, finansowaną ze środków unijnych w ramach RPO, a obecnie kursujące nią jedynie 2 pary pociągów w żaden sposób nie mogą spowodować osiągnięcia złożonych w projektach rezultatów.

CZT podkreśla, że województwo zakupiło z funduszy unijnych oraz krajowych pokaźną liczbę taboru - nowoczesnych szynobusów, które obecnie dziennie pokonują po 150-200 km, podczas gdy powinny co najmniej 500 km dla zachowania ekonomiki przewozów.

- Najbardziej kuriozalna jest sytuacja na trasie Przeworsk - Stalowa Wola, gdzie pozostałe 3 pary kursów wykonywane są aż trzema różnymi pojazdami - z koniecznością opłacenia 3 drużyn maszynistów i konduktorów - zarzuca CZT.

Zdaniem fundacji w tym przypadku również zachodzi podejrzenie braku osiągnięcia zaplanowanych w projektach rezultatów. W związku z tym organizacja domaga się wstrzymania płatności dla województwa w ramach RPO 2007-13 do czasu przywrócenia pociągów w liczbie zgodnej z Planem Transportowym.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.