Gdańsk szuka starych tramwajów

Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku chce kupić zabytkowy tramwaj wykonany w 1930 r. przez Danziger Waggon Fabrik (Gdańska Fabryka Wagonów). Firma posiada już cztery historyczne pojazdy, w tym tramwaj konny z 1873 r., drugi podobny jest tylko w Berlinie
Gdańsk szuka starych tramwajów
"Mamy sprawdzone informacje, że taki pojazd może być gdzieś osiągalny w Polsce" - powiedział główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk Krzysztof Wojtkiewicz.

Dlatego też przewoźnik ogłosił przetarg na dostawę tramwajowego wagonu z serii Tw269 o konstrukcji stalowo-drewnianej wraz z wyposażeniem i po kompleksowej renowacji. "Trudno bowiem liczyć, żeby po tylu latach tramwaj zachował się w nienagannym stanie. My nie mamy też dokumentacji technicznej takiego pojazdu" - dodał pracownik gdańskiego ZKM.

"Wiadomo, że w 1930 r. sześć egzemplarzy takiego tramwaju wyprodukowano w Danziger Waggon Fabrik, działającej na terenie obecnej Stoczni Gdańsk. Pojazdy zostały przeznaczone do obsługi trasy między dzisiejszą ulicą Kościuszki a Łąkową. Jeździły po mieście jeszcze w okresie wojennym" - dodał Wojtkiewicz.

Wyjaśnił, że duża część tramwajów została poważnie uszkodzona podczas działań wojennych, inne po wycofaniu z eksploatacji niszczały u prywatnych właścicieli lub były wykorzystywane jako magazyny czy pojazdy techniczne.

Wojtkiewicz nie chciał zdradzić, ile gdański ZKM jest w stanie zapłacić za poszukiwany, przedwojenny tramwaj. "Nie możemy tego ujawniać, bo to z góry by sugerowało potencjalnemu oferentowi cenę" - zaznaczył.

Gdański ZKM ma obecnie cztery historyczne tramwaje. Najstarszy z nich to tramwaj konny z 1873 r. To jeden z dwóch oryginalnych egzemplarzy w Europie, drugi znajduje się w stolicy Niemiec Berlinie.

"Tramwaj ten nie jeździ. Raz, że nie mamy konia, choć akurat zwierzę udałoby się gdzieś zamówić. Ważniejsze jest to, że współczesne torowiska nie nadają się do takiego tramwaju, a nasz wagon też ma już swoje lata. Tramwaj konny jest wystawiany za to na różnych festynach organizowanych przez ZKM" - powiedział Wojtkiewicz.

Pozostałe pojazdy - Bergman (1927) z Danziger Waggon Fabrik, tramwaj typu N (1952) i typu 102Na (1970) - pojawiają się na torach w Gdańsku. Są wykorzystywane w sezonie turystycznym, przejażdżkę starym tramwajem zamawiają też np. nowożeńcy.

Spółka ZKM w Gdańsku na wynajmie historycznych pojazdów zarobiła w 2013 r. ponad 55 tysięcy złotych.
Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.