PARTNER PORTALU
  • BGK

Gdynia kupi 30 trolejbusów. Kolejnych 21 zostanie zmodernizowanych

  • PAP/TK    4 kwietnia 2018 - 18:03
Gdynia kupi 30 trolejbusów. Kolejnych 21 zostanie zmodernizowanych
Dostawy nowych trolejbusów zakończą się wiosną 2018 roku (fot. UM Gdynia)

Gdynia kupi 30 trolejbusów, a 21 używanych zmodernizuje. Pierwsze nowe pojazdy mają wyjechać na ulice za pół roku. Dzięki bateriom litowo-jonowym trolejbusy będą mogły obsługiwać też trasy bez dostępu do sieci trakcyjnej. Zakup pojazdów, baterii i modernizacja starych to koszt ok. 95 mln zł.




  • W ciągu najbliższego około roku do miasta dostarczonych ma być 14, pojazdów Trollino 12 i 16 oraz przegubowych Trollino 18.
  • Oprócz trolejbusów w ramach umowy firma dostarczy Gdyni także baterie, które pozwolą na modernizację kolejnych 21 pojazdów.
  • Dostawa nowych trolejbusów do Gdyni rozpocznie się już we wrześniu tego roku i zakończy na wiosnę 2019 roku.

Miasto szacuje, że dzięki nowym pojazdom i bateriom, co trzeci pasażer korzystający z transportu publicznego w Gdyni, będzie przewożony trolejbusami.

W środę (04.04) prezydent Gdyni, Wojciech Szczurek i wiceprezes zarządu Solaris Bus & Coach Zbigniew Palenica podpisali umowę na dostawę 30 trolejbusów i 21 baterii. Firma Solaris była jedynym oferentem w przetargu.

W ciągu najbliższego około roku do miasta dostarczonych ma być 14, znanych już gdynianom, pojazdów Trollino 12 i 16 przegubowych Trollino 18, które po raz pierwszy pojawią się w Gdyni. Zakupione pojazdy, oprócz tradycyjnych napędów trolejbusowych, zostaną też wyposażone w dodatkowe baterie umożliwiające jazdę poza trakcją. W przypadku 14 sztuk Solarisów Trollino 12 będą to baterie o pojemności 58 kWh, natomiast w 16 "przegubowcach" zostaną zamontowane baterie o pojemności 87 kWh. Oznacza to, że pojazdy bez pantografów (umożliwia pobieranie przez pojazdy szynowe prądu z napowietrznej sieci trakcyjnej- PAP) będą mogły pokonać w trybie bezemisyjnym kilkadziesiąt kilometrów. Dzięki temu trolejbusy będą mogły obsługiwać rejony miasta, które nie posiadają trakcji trolejbusowej.

Oprócz trolejbusów w ramach umowy firma dostarczy Gdyni także baterie, które pozwolą na modernizację kolejnych 21 pojazdów. Obecne baterie niklowo-kadmowe zostaną wymienione na litowo-jonowe. Dzięki temu pojazdy, przy zachowaniu parametrów jazdy +pod siecią+, będą mogły przejechać ok. 15-20 kilometrów. Modernizacja trolejbusów ma się rozpocząć w następnym miesiącu.

Czytaj także: Trolejbus „Ziutek” atrakcją w Gdyni. Znów wozi pasażerów

"Jeżeli chcemy zachęcać gdynian do tego, żeby chętniej korzystali z komunikacji miejskiej, musimy zapewniać nowoczesny tabor i jednocześnie pamiętać, że komunikacja to także ważny czynnik wpływający na jakość środowiska, a trolejbusy to najbardziej ekologiczny środek transportu" - przekonuje Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni. Wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała oceniła, że dzięki nowym bateriom na niektórych liniach trolejbusy zastąpią autobusy.

Wyjaśniła, że nowe trolejbusy będą wyposażone w klimatyzację, będą dostępne dla osób z dysfunkcjami ruchu i będą bardziej bezpieczne dla pasażerów, dzięki dużym i wyraźnym wyświetlaczom oraz wewnętrznym kamerom. "Nowe przegubowce zabiorą prawie dwukrotnie więcej pasażerów niż pojazd standardowy, przy porównywalnym koszcie eksploatacji" - dodała. "Dzięki nowym pojazdom elektrycznym, ponad jedna trzecia osób korzystających z transportu publicznego w Gdyni, będzie przewożona trolejbusami" - podkreśliła.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.