PARTNER PORTALU
  • BGK

Gliwice oszczędzają na komunikacji miejskiej? Wydają mniej niż sąsiedzi

  • 24gliwice.pl    12 lutego 2018 - 11:34
Gliwice oszczędzają na komunikacji miejskiej? Wydają mniej niż sąsiedzi
fot.24gliwice.pl

Na transport w Gliwicach przeznacza się 25 milionów rocznie. W porównaniu z innymi dużymi śląskimi miastami, jest to bardzo niska kwota.




Jak informowała niedawno "Gazeta Wyborcza", budżet KZK GOP wyniesie w tym roku 628 milionów złotych. Miasta tworzące związek, łącznie do kasy, z której finansowane są przewozy, wpłacą 401 milionów złotych.

Najwięcej wydadzą Katowice – 93,6 miliona zł, Sosnowiec 51 milionów zł, Zabrze 35 milionów zł, Dąbrowa Górnicza 34,1 miliona zł, Bytom 32 miliony zł, Gliwice 25 milionów zł, Ruda Śląska 20 milionów zł.

Czytaj też: KZK GOP chce od 2019 r. przekazać prawa i obowiązki Metropolii

Do tego około 227 milionów złotych wpłynie ze sprzedaży biletów.

Po podzieleniu kwoty, jaką dane miasto wpłaca na transport publiczny, przez liczbę jego mieszkańców okazało się, że komunikacja miejska najmniej kosztuje… Gliwice. 147 zł magistrat przeznaczy w 2018 na każdego gliwiczanina. W sąsiednim Zabrzu kwota ta jest większa i wynosi 220 zł. Najwięcej, bo aż 342 zł wydają Katowice.

Gliwice słabo skomunikowane

Komunikacja publiczna w niektórych częściach miasta jest słabo zorganizowana. Są ulice, z których dystans do najbliższego przystanku jest naprawdę duży i aż prosi się o wprowadzenie tam linii autobusowej.

– Nie powinny też istnieć rejony miasta, do których komunikacja nie dociera – jeden z przykładów to miasto Gliwice i ulica Witkiewicza na dzielnicy Zatorze, gdzie mieszkają m.in. osoby starsze. Taki stan rzeczy pogarsza dogodność oferty i prowadzi do zwiększenia zakorkowania miasta. Powinny powstawać nowe linie bezpośrednie, a częstotliwości kursowania linii obecnie istniejących powinny być zwiększone – pisze na temat sytuacji komunikacyjnej Gliwic Jakub Krzemiński w serwisie informacyjnym gzmetropolia.pl.

Nie może być takiej sytuacji, że istnieją linie na których autobusy kursują raz na godzinę, a ludzie spędzają kilkadziesiąt minut oczekując na przystankach – dodaje Krzemiński.

Słaba oferta komunikacyjna, to więcej samochodów na ulicach, dłuższe korki, bardziej zanieczyszczone powietrze. Gdyby w Gliwicach istniały linie autobusowe kursujące z dużą częstotliwością, a także liniowe, łączące osiedla bez przejazdu przez centrum miasta lub potrzeby przesiadki, mogłoby to zachęcić kierowców do wybrania alternatywnego, bardziej ekologicznego transportu.

Jakiś czas temu KZK GOP zwrócił się do gliwickiego magistratu z propozycją utworzenia połączenia w relacji: Osiedle Obrońców Pokoju – Toszecka – Osiedle Kopernika – Osiedle Waryńskiego – Gliwicka podstrefa Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Dla maksymalnego skrócenia czas przejazdu, autobusy jechałyby przez estakadę Heweliusza.

Urzędnicy odrzucili jednak ten pomysł tłumacząc, że koszty w wysokości 386 tysięcy złotych rocznie są niewspółmierne do zysku 10 minut, o które skróciłby się czas przejazdu.

Teraz jednak pojawiła się szansa, że coś się zmieni. W planie pracy Komisji Rady Miasta ds. Rozwoju Miasta i Inwestycji pojawiła się pozycja „rozwój komunikacji miejskiej”. Być może po analizie przeprowadzonej przez radnych w organizacji transportu publicznego w Gliwicach pojawią się nowe linie autobusowe.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

  • Nie możemy się doczekać! 👌 @BIPolska @EECKatowice @AirVeinPoland @CerviRobotics twitter.com/MichWasowski/s…
    @EECKatowice - (RT) @Pentacomp_SI
  • Nie obawiam się o źródła finansowania inwestycji - mówi w rozmowie z portalem @wnppl Paweł Borys, prezes @Grupa_PFR pytany o to, czy mniejsze wpływy z przyszłego budżetu Unii Europejskiego będą stanowiły dla nas duży problem. Jakie ma argumenty? #EKG2018 #EEC2018 @EECKatowice https://t.co/Ar46rCsVku
    @EECKatowice - (RT) @ElzbieciakTomek
  • Czy #biotechnologia w Polsce ma szansę stać się ważnym elementem innowacyjnej gospodarki? Na to pytanie odpowiadali podczas @EECKatowice m.in. liderzy przemysłu farmaceutycznego i eksperci. #EEC2018 #EKG2018 @rynekzdrowia bit.ly/2s3floz https://t.co/hd2DqreGPl
    @EECKatowice - (RT) @wojciech_kuta
  • Joseph BenAmram, prezes MSD w regionie EURAM na @EECKatowice: rozwój biotechnologii wymaga partnerstwa między rządem, firmami krajowymi i międzynarodowymi oraz ośrodkami badawczymi. #EEC2018 #EKG2018 @rynekzdrowia rynekzdrowia.pl/Farmacja/Biote… https://t.co/4jWpURT8yi
    @EECKatowice - (RT) @wojciech_kuta
  • MT @PwCCEE: twitter.com/PwCCEE/status/… The 10th @EECKatowice, the largest economic event in #CEE with 150 insp...
    @EECKatowice - (RT) @amitabhrjha
  • Kto może w unijnych negocjacjach nad budżetem czuć się wygranym? Jak to możliwe, że mamy więcej, ale mniej? W "Rządowej ławie" na pytania @adam_sierak odpowiada Jerzy @JerzyKwiecinski z @MIR_GOV_PL. Serdecznie polecamy całą rozmowę 👉👉👉 bit.ly/2rZ21k6 https://t.co/yQNOLL2YP2
    @EECKatowice - (RT) @wnppl
  • EKG 2018 w Katowicach. Kongres pełen wyzwań @se_pl @EECKatowice superbiz.se.pl/wiadomosci-biz…
    @EECKatowice - (RT) @SuperbizPL
  • We are pleased that once again our Warsaw team could be part of @EECKatowice. This year we supported two of our amazing clients @INGBankSlaski and @_PKEE_ in setting up the exhibition, filming, tweeting, taking pictures, and of course a lot of networking and fun. #work #Katowice https://t.co/9zvLpCf52O
    @EECKatowice - (RT) @AvenewMedia
  • Polecamy Waszej uwadze transmisje z wybranych sesji #EKG2018. Zapraszamy na YouTube: EEC Poland - bit.ly/2wRSK2O Grupa PTWP - bit.ly/2GjlEsf #EEC2018
    @EECKatowice
  • Jako partnerzy @EECKatowice mieliśmy okazję przeprowadzić panel dyskusyjny o roli młodych w kształtowaniu Europy. Dziękujemy @pherstowski, PROM, MAY, Zwolnieni z Teorii, @ELSAPoland, @aegeewarszawa i @tomanek_robert, rektorowi @UE_Katowice! #EEC2018 #YouthLeadership #YouthVoice https://t.co/57GpHAhcCa
    @EECKatowice - (RT) @AIESECPoland
Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.