Gmina Dobra: stawki opłat za śmieci

Na ostatniej sesji w 2012 roku, radni gminy Dobra przyjęli uchwałę w sprawie ustalenia stawek opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Gmina Dobra: stawki opłat za śmieci

Uchwalone stawki pozwolą obliczyć wysokość opłat, jakie od lipca 2013 roku będziemy uiszczać za odbiór odpadów z naszych nieruchomości.

Radni gminy Dobra postanowili, że stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w przypadku nieruchomości zamieszkałych wynosić będzie 5,30 zł za 1m³ zużytej wody. Stawkę będziemy mogli obniżyć w przypadku, gdy zobowiążemy się do zbierania odpadów w sposób selektywny. Wtedy opłata wynosić będzie 4,30 zł za 1m³ zużytej wody.

Mieszkańców Bezrzecza z pewnością zainteresuje fakt, że przyjęte przez radnych stawki są znacznie niższe od tych, które obowiązywać będą w sąsiednich gminach. W Szczecinie opłaty kształtować się będą na poziomie 6,43zł i 4,94 zł za 1m³ zużytej wody. Jeszcze więcej za odbiór odpadów zapłacą mieszkańcy gminy Kołbaskowo - tamtejsi radni ustalili stawki w wysokości 7,05 zł i 5,42 zł za 1m³ zużytej wody.

W jaki sposób będą obliczane opłaty za odbiór odpadów?

Każdy z właścicieli nieruchomości zobowiązany jest do złożenia specjalnej deklaracji dotyczącej zużycia wody na jego posesji. W deklaracji należy wskazać średnie miesięczne zużycie wody na terenie nieruchomości (zużycie wody w ostatnich 12 miesiącach podzielone przez 12).

Wielkość ta, po pomnożeniu przez wysokość ustalonej stawki, wskaże nam wysokość opłaty, jaką co miesiąc będziemy odprowadzać do Urzędu Gminy Dobra. W deklaracji należy również wskazać, czy zobowiążemy się do zbierania odpadów w sposób selektywny - wpłynie to na wysokość naszych opłat.

Nieco inaczej rozliczać się będą właściciele nieruchomości, których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne. Dotyczy to budynków użyteczności publicznej, lokali gastronomicznych i handlowych, ogrodów działkowych, obiektów przemysłowych, cmentarzy, jak również nieruchomości w których prowadzona jest działalność gospodarcza, a nie zamieszkują ich mieszkańcy.

Właściciele takich nieruchomości zobowiązani są do zaznaczenia w deklaracji ilości i pojemności pojemników na śmieci wykorzystywanych na terenie posesji.

Stawki w tym przypadku kształtować się będą na poziomie:
1) pojemnik 80 l - opłata w wysokości 10,00 zł lub 8,00 zł (selekcja odpadów),
2) pojemnik 110 l - w wysokości 12,50 zł lub 10,00 zł (selekcja odpadów),
3) pojemnik 120 l - w wysokości 13,75 zł lub 11,00 zł (selekcja odpadów),
4) pojemnik 240 l - w wysokości 28,75 zł lub 23,00 zł (selekcja odpadów),
5) pojemnik 1100 l - w wysokości 106,25 zł lub 85,00 zł (selekcja odpadów),
6) pojemnik Kp-7 - w wysokości 625,00 zł lub 500,00 zł (selekcja odpadów).

Nowy system gospodarki odpadami w gminie Dobra zacznie funkcjonować od lipca 2013 r. Zapewne czas pokaże, czy nowy system wpłynie znacząco na poprawę stanu środowiska, czy też stanie się jedynie przyczyną wzrostu opłat za odbiór odpadów z naszych nieruchomości.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (5)ZOBACZ WSZYSTKIE

W naszym kraju pokutuje stereotyp mieszkańca próbującego zawsze oszukać władzę. Autor poprzedniego komentarza też mu ulega i od razu neguje argumenty swojego przedmówcy. Wprowadzana „rewolucja śmieciowa” jest zła od samego tworzenia prawa po jej wdrożenie w życie. Szczytna idea c...hronienia mieszkańców przed brudnym i zanieczyszczonym środowiskiem została pożarta przez pokutujący stereotyp władz o nieuczciwych mieszkańcach. I to jest powód odrzucenia najbardziej sprawiedliwych jednostek: pojemności i wagi śmieci. Sprawdzone w innych krajach proste systemy zbiórki u nas nie są nawet rozważane. Przecież samorządom płacimy inne podatki, z których można dofinansować ewentualne różnice. Wiesz jak będzie, wszyscy na papierze zadeklarują selektywną zbiórkę odpadów żeby było taniej! Powstaje pytanie gdzie trafią odpady, które nie będą podlegały selektywnej zbiórce? Jak to bywa naszego kraju „wyjdzie jak zawsze...”. rozwiń

mAria59, 2013-01-08 09:51:06 odpowiedz

Bzdura Panie Garlicki! Każda substancja stała i o luźnej konsystencji ma tzw. swoja wagę usypowa. Czy to jest żwir, czy piasek, czy odpady komunalne. Z duża dozą dokładnosci mozna przyjąć okresloną wgę usypowa. W przypadku odpadów komunalnych może to być ok. 150 kg/m3. I dlatego pomiar na pojemnik...i jest obarczony małym bledem. Waga ważąca odpady w sposób dynamiczny (jedyny mozliwy i rozsadny do zastosowania na samochodzie smieciarce, to koszt ok 150.000 zł za sztukę. Do tego zwalnia o 30 % szybkośc pracy smieciarki, czyli dochodza koszty zwiazane z eksploatacją. Ale by to wiedzieć trzeba być praktykiem, a nie teoretykiem!!! rozwiń

Trzeźwy osąd, 2013-01-08 09:15:56 odpowiedz

To takie proste i sprawiedliwe jak system "Tadeusz Garlicki odpady@wp.pl" - po zamontowaniu wag okazałoby się, że odpady to w zasadzie w Polsce nie powstają - co najwyżej inni nam podrzucają...

Szast prast i no problem, 2013-01-08 08:50:35 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE