Gminy nie będą już płacić za oświetlenie dróg krajowych i ekspresowych

Gminy nie będą już ponosić kosztów finansowania oświetlenia dróg krajowych i ekspresowych
Gminy nie będą już płacić za oświetlenie dróg krajowych i ekspresowych
O zmianę przepisów gminy zabiegały już od dawna (fot.pixabay.com)

Z gmin zostaną zdjęte w części koszty finansowania oświetlenia dróg krajowych i ekspresowych i zostaną przekazane Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - zakłada nowelizacja Prawa energetycznego, którą przyjął w środę (27 maja) Sejm.

W trakcie prac Senat zaproponował swoją poprawkę, polegająca na tym, że jeśli drogi poza obszarem zabudowy służą ruchowi lokalnemu, koszty oświetlenia będą pokrywać gminy. W środę Sejm przyjął poprawkę Senatu.

Opłata tylko za drogi wymagających odrębnego oświetlenia

Zgodnie z nowelizacją gminy nadal będą płacić za część dróg krajowych, również poza terenem zabudowy, przeznaczonych do ruchu pieszych lub rowerów (np. chodniki, ścieżki rowerowe itp.), wymagających odrębnego oświetlenia.

Obecnie gminy są zobowiązane płacić za oświetlenie wszystkich kategorii dróg, które znajdują się na ich terenie. To prawo powstało w 2003 roku, kiedy w Polsce było 700 km autostrad i dróg ekspresowych. Obecnie to ponad 3 tys. km dróg. Gminy płacą za oświetlenie nie swoich ok. 950 węzłów i ponad 6 850 skrzyżowań.

Gmin nie stać na oświetlenie dróg tranzytowych

O zmianę przepisów gminy zabiegały już od dawna. Argumentowały, że chcą płacić za oświetlenie, ale tylko tych dróg, które służą mieszkańcom gmin, gdyż na oświetlenie dróg tranzytowych nie mają środków.

Zdaniem projektodawców dzięki noweli ok. 80 mln zł pozostanie w budżetach gmin i trafi na rzeczywiste potrzeby społeczności lokalnych. Ustawa spowoduje natomiast zwiększenie wydatków zarządcy dróg krajowych, tj. Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, o ok. 100 mln zł.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.