Greenway Infrastructure Poland ma stacje ładowania aut w Poznaniu, Rzeszowie i Bielsku-Białej

Pierwsze stacje ładowania samochodów elektrycznych sieci Greenway Infrastructure Poland działają już w Bielsku-Białej, Rzeszowie i Poznaniu – podała spółka. Stacje powstają w sąsiedztwie centrów handlowych, stacji benzynowych i przy głównych drogach.
Greenway Infrastructure Poland ma stacje ładowania aut w Poznaniu, Rzeszowie i Bielsku-Białej
W Polsce jeździ dziś około tysiąca samochodów elektrycznych. (fot. pixabay.com)

• Do końca października ma powstać 16 stacji spółki Greenway Infrastructure Poland z Gdyni.

• Do 2020 r. przy głównych polskich drogach operator ma uruchomić 200 ładowarek do samochodów elektrycznych, wśród których będą też punkty ultraszybkiego ładowania.

• Spółka chce zbudować największą w Polsce sieć ładowania aut elektrycznych.

- Pierwsze instalacje zrealizowaliśmy w Gemini Park w Bielsku-Białej, Millenium Hall w Rzeszowie oraz w Franowo Park w Poznaniu - mówi Rafał Czyżewski, prezes Greenway Infrastructure Poland (GIP). Tłumaczy, że "zarządcy i właściciele tych lokalizacji, uznali, że jest to znakomita okazja do otwarcia się na elektromobilność". Przekonuje, że zasilanie auta z sieci jest wygodne, zarówno pod względem samego procesu ładowania, jak i z uwagi na prosty sposób rejestracji. Ładowanie auta trwa około 20 - 30 minut.

Według Czyżewskiego z danych, posiadanych przez spółkę wynika, że w Polsce jeździ około tysiąca samochodów elektrycznych. Podobną liczbę stanowią samochody hybrydowe plug-in, które można ładować z sieci energetycznej. Prezes Greenway zwraca przy tym uwagę na dynamikę wzrostu rynku.

- W pierwszym półroczu tego roku sprzedano w Polsce prawie cztery razy więcej samochodów elektrycznych niż rok temu w tym samym okresie - dodaje.

Jak mówi, spółka w swoim systemie ma zarejestrowanych ok. 300 użytkowników, którym wydawane są właśnie karty służące do inicjacji ładowania.

- Do tej pory byli to głównie klienci z Warszawy. Zakładamy, że ich liczba będzie wzrastać wraz z realizowaną obecnie rozbudową naszej sieci - zaznacza szef Greenway.

Budowa przyłącza i instalacja ładowarki w stacji trwa kilka dni, natomiast dużo więcej czasu zajmuje przygotowanie dokumentacji.

- Po podpisaniu umowy z właścicielem obiektu, analizujemy możliwości przyłączenia do sieci energetycznej - tłumaczy z kolei dyrektor zarządzający Greenway Infrastructure Poland, Damian Gadzialski.

Jak wyjaśnia, w wielu przypadkach przyłączenia są realizowane do sieci wewnętrznej danego obiektu, ale kiedy nie ma takiej możliwości, to firma musi wystąpić o przyłącze do sieci zewnętrznej, zarządzanej przez Operatora Sieci Dystrybucyjnej.

- Może to potrwać nawet 14 miesięcy - mówi. W stacjach instalowane są nowoczesne ładowarki firm: Delta Energy Systems i Efacec. GIP podpisał już umowy na dostawę 75 stacji ładowania.

Spółka podała, że z zainstalowanej w grudniu ubiegłego roku stacji testowej w Galerii Mokotów do tej pory korzystano ponad 2100 razy.

Spółka GIP otrzymała unijne dofinansowanie na rozwój sieci ładowania samochodów elektrycznych. Spółka ma zakontraktowaną z UE budowę największej sieci ładowarek wzdłuż tras w Polsce. Celem projektu jest zbudowanie inteligentnego systemu ładowania pojazdów elektrycznych wzdłuż korytarzy TEN-T.

Greenway Infrastructure Poland sp. z o.o., z siedzibą w Gdyni, jest częścią międzynarodowej grupy Voltia, działającej w obszarze elektromobilności. Oprócz usług ładowania, firma świadczyć będzie także usługę zarządzania infrastrukturą ładowania na zlecenie innych podmiotów.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE