IBM: miasto kultury, biznesu i innowacji

Zakończył się drugi i ostatni etap programu Corporate Service Corps firmy IBM dla miasta Katowic.
IBM ogłosił wyniki prac i rekomendacje, zebrane w wyniku realizacji drugiej części programu IBM Corporate Service Corps w Katowicach. Grupa wolontariuszy IBM ze Stanów Zjednoczonych, Singapuru i Indii pracowała nad przykładami rozwiązań, które mogą stać się częścią planu operacyjnego lub dlugofalowej strategii rozwoju inteligentnej Metropolii „Silesia”.

Podczas tej fazy programu IBM Corporate Service Corps, druga grupa ekspertów z IBM pracowała nad stworzeniem szczegółowego planu, w oparciu o wizję mądrzejszego świata i mądrzejszego miasta, którą rozwija IBM. Niektóre wskazówki w oparciu o tę wizję zostały już przyjęte przez Miasto w maju tego roku.

W wyniku realizacji drugiego etapu misji IBM Corporate Service Corps i bliskiej współpracy z Urzędem Miasta, organizacjami pozarządowymi, przedsiębiorcami i przedstawicielami z lokalnych uczelni, instytucji  młodzieżowych oraz kulturalnych, wolontariusze z IBM przedstawili zalecenia, które uważają za adekwatne dla miasta Katowic.

Miasto ma potencjał dalszego rozwoju w trzech kluczowych obszarach:  
- Miasta Kultury, Biznesu i Innowacji (w obszarze Rozwoju Gospodarczego i Strategii Marketingowej)
- Miasta Dobrze Zaplanowanego (w obszarze Zarządzania Transportem Miejskim i Zarządzania Kryzysowego)
- Miasta Innowacji

W celu realizacji strategii Miasta Kultury, Biznesu i Innowacji zostały zidentyfikowane następujące zalecenia:
- Istnieje potrzeba opracowania 3 lub 5-letniej strategii (w połączeniu z całościowym planem Rozwoju Gospodarczego Katowic)
- Rekomendacja założenia Komitetu Planu Rozwoju Gospodarczego Miasta Katowice oraz Zespołu Projektowego,  w którego skład wchodziliby główni członkowie Ekosystemu Interesariuszy
- Rekomendacja wdrożenia Systemu Zarządzania wspierającego Plan Rozwoju Gospodarczego oraz koncepcję Komitetu ukierunkowaną na zapewnienie pełnego zaangażowania i zaufania Ekosystemu

Koncepcję Miasta Dobrze Zaplanowanego mogłyby ułatwić następujące działania:
- Rozwój  Planu Inteligentnego Systemu Zarządzania Ruchem Miejskim
- Znalezienie odpowiednich możliwości rozszerzenia obecnych zdolności zarządczych i doświadczenia w obszarze Inteligentnego Systemu  Bezpieczeństwa Społecznego
- Pracowanie w kierunku rozwoju Architektury Przemysłowej dla usług miejskich, poprawiającą proces podejmowania decyzji.   

Aby zostać Miastem Innowacji Katowice mogą rozważyć powołanie Technologicznej Rady Górnego Śląska.

- Wszystkie nasze spotkania w Katowicach umocniły nas w przekonaniu, że to miasto  oraz otaczający je region mają bogatą kulturę, mieszkańców z mocnym poczuciem przynależności do regionalnej wspólnoty – powiedział Mickey Iqbal z działu usług Global Technology Services, IBM US.

- Pragniemy podziękować wszystkim liderom, urzędnikom i mieszkańcom Katowic i regionu Górnego Śląska za ich czas, gościnność i dobre pomysły, które są dla nas inspiracją. Jednocześnie jesteśmy przekonani, że opracowany wspólnie plan modernizacji Miasta i Metropolii „Silesia” przyczyni się do budowy miejsca, w którym wszyscy mieszkańcy będą korzystać z nowoczesnych usług samorządowych – dodał.

W trakcie realizacji jednego z pierwszych w Polsce programów IBM Corporate Service Corps, dwie grupy wolontariuszy z IBM spotykały się w trakcie trzytygodniowych programów z przedstawicielami administracji publicznej, lokalnych uczelni, organizacji pozarządowych, jak i przedsiębiorcami z terenu Katowic oraz Metropolii „Silesia”.

W efekcie zakończonego drugiego etapu misji Corporate Service Corps w Katowicach, został rozwinięty plan operacyjny, który nawiązuje do rekomendacji z maja tego roku, pierwszej misji IBM w Katowicach. Rekomendacje miały na celu wzmocnienie działań na rzecz  poprawy jakości życia; poprzez budowę zaplecza kulturalnego i rozrywkowego oraz organizację wydarzeń skierowanych do młodych ludzi w celu zatrzymania ich postępującej migracji z miasta; zwiększenia efektywności usług samorządowych; podniesienia skuteczności współdziałania uczelni i przedsiębiorstw  na rzecz pozyskania właściwych umiejętności oraz dostosowania programów nauczania do potrzeb nowoczesnej gospodarki miasta; umożliwienie obywatelom i przedsiębiorcom większego zaangażowania w planowaniu rozwoju miasta i Metropolii.

- Jesteśmy pełni uznania dla programu IBM Corporate Service Corps, dzięki któremu uzyskaliśmy dostęp do najnowszego know-how z zakresu modernizacji miasta w oparciu o koncepcję „Smarter City”, rozwijaną przez IBM. Dla nas uczestnictwo w tym programie było szansą na wymianę lokalnych pomysłów z globalnymi w celu opracowania strategii budowy Inteligentnej Aglomeracji. Wierzę, że Region Górnego Śląska dzięki tej inicjatywie będzie zinstrumentalizowaną, połączoną i inteligentną częścią globalnej  gospodarki – powiedział Piotr Uszok prezydent Katowic, przewodniczący Zarządu Górnośląskiego Związku Metropolitalnego.

IBM Corporate Service Corps to program skierowany do liderów IBM, którzy chcą wykorzystać swój potencjał w działaniu na rzecz społeczności w krajach wzrostu. Wolontariusze z IBM pomagają miejscowym organizacjom i firmom odpowiedzieć na wyzwania związane z sytuacją na rynkach globalnych, ochroną środowiska czy dostępem do edukacji.

W ramach Corporate Service Corps, IBM współpracuje z 3 organizacjami pozarządowymi, odpowiedzialnymi za organizację przyjazdu i pracy wolontariuszy podczas pobytu w danej lokalizacji: Citizens Development Corps z Waszyngtonu, Digital Opportunity Trust z Kanady i Australian Business Volunteers.

To właśnie partnerzy wybierają takie projekty i organizacje, w których umiejętności przyszłych liderów IBM mogą zostać najlepiej wykorzystane. IBM rocznie wydaje 150 milionów USD na działania z obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR).

W procesie oceny Katowic i Metropolii „Silesia” - liderów IBM wspierał zespół Citizens Development Corps Solutions z Waszyngtonu, organizacji non-profit zajmującej się, między innymi wsparciem wolontariuszy działających na rzecz społeczności.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE