II linia metra w 2022 r?

  • Rynek Kolejowy/wnp.pl
  • 10-04-2011
  • drukuj
Leszek Ruta, dyrektor ZTM Warszawa, zadeklarował na łamach "Gazety Stołecznej", że wraz z przyjęciem podwyżki cen biletów zostanie zaprezentowany nowy plan inwestycyjny, zakładający zbudowanie II linii metra w całości do 2022 r.
II linia metra w 2022 r?
Deklaracja ta padła po kontrowersjach, jakie wywołało ujawnienie drastycznej propozycji podwyżek. Urzędnicy nie chcą na razie komentować szczegółów.

To dobra okazja, by przypomnieć poprzednie deklaracje i zapowiedzi. Gdy Hanna Gronkiewicz-Waltz startowała w wyborach na prezydenta Warszawy w 2005 r., zaprezentowała mapkę z przewidzianymi inwestycjami komunikacyjnymi. Plan „na dwie kadencje” obejmował uruchomienie linii SKM na wszystkich kolejowych trasach wylotowych, wybudowanie II linię meta w całości wraz z odnogą na Gocław oraz I linię przedłużoną na Tarchomin. Teraz wiadomo, że do końca drugiej kadencji, oprócz kilku linii SKM, uda się zbudować tylko centralny odcinek II linii metra z siedmioma stacjami.

Jeszcze do 2009 r. Warszawa miała zagwarantowane dofinansowanie unijne na budowę odcinka zachodniego na Jelonki i wschodniego na Bródno. Oznaczało to, że musiałyby powstać do końca 2015 r. Jednak w połowie 2009 r. środki z odcinków zachodniego i wschodniego przesunięto w całości na centralny. Było to podyktowane wysokimi kosztami realizacji całości inwestycji. Jednocześnie władze miasta unikały deklarowania nowych terminów oddania do użytku skrajnych odcinków. Umowa wieloletnia, która została podpisana z Metrem Warszawskim pod koniec 2009 r., nie przewidywała znacznego wzrostu ponoszonych wydatków związanych z wykonywaną pracę przewozową od otwarcia centralnego odcinka do końca okresu obowiązywania – czyli aż do 2027 r.

Przygotowanie aneksu do umowy wieloletniej czy zmiana planów inwestycyjnych nie stanowi większego problemu. Wątpliwości rodzić może zagwarantowanie odpowiednich środków na budowę. Budżet unijny na kolejne lata nie jest znany, a w przypadku przyznania dofinansowania i tak potrzebny jest wkład własny. W tym przypadku niemały – oprócz samych tuneli i stacji, trzeba zbudować zaplecze techniczne oraz dostarczyć dodatkowy tabor. Czy sama podniesienie cen biletów wystarczy? Propozycje podwyżek i zmian inwestycyjnych mają być przedstawione radnym w maju br.

 


KOMENTARZE (3)ZOBACZ WSZYSTKIE

Jaki ma przebieg ? to niestety nie wiadomo.

BACA, 2011-04-10 23:00:33 odpowiedz

plan rozwojowy zawsze sie przyda!-

Juhas, 2011-04-10 22:31:14 odpowiedz

Dobra jest druga linia!Zawsze to coś...

bezimienny, 2011-04-10 22:10:33 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE