Integracja i podnoszenie standardów szansą dla spółek ciepłowniczych

Ciepłownictwo jest największym segmentem branży energetycznej w Polsce. Obroty firm sięgają rocznie 16 mld złotych. To co cechuje ciepłownictwo jako segment branży energetycznej, a jednocześnie utrudnia działalność, to jej rozproszony charakter.
Integracja i podnoszenie standardów szansą dla spółek ciepłowniczych

Uczestnicy branży to przeszło 500 firm ciepłowniczych, których łączna moc zamówiona przez klientów przekracza rocznie 50 tysięcy MW. XVI Forum Ciepłowników Polskich w Międzyzdrojach w dn. 17-19 września było kolejną szansą na „integrację” środowiska i wspólne wypracowanie dalszych kierunków rozwoju.

Czytaj też: Branża ciepłownicza wymaga zmian

Rozważania ekspertów z branży skupiły się wokół dwóch głównych debat merytorycznych. Pierwsza - „Ciepło usługa publiczna czy biznes?” przyniosła dla niektórych dość nieoczekiwane wnioski.

Sprzedaż ciepła jest działalnością biznesową i podlega zasadom rynkowym, w których konkurencja jest zjawiskiem naturalnym i stymulującym rozwój spółek. Tym co utrudnia prowadzenie biznesu jest brak zgody na liberalizację rynku ciepła systemowego, a więc sytuacji, w której zakres świadczonych usług i związane z tym koszty uzgadniane są na zasadach rynkowych pomiędzy klientem a dostawcą.

Klienci zamierzający skorzystać z ciepła mają dziś możliwość wyboru spośród szerokiej gamy urządzeń wykorzystujących różnorodne rodzaje paliw, stanowiących alternatywę dla ciepła systemowego.

Formą integracji ciepłownictwa jako rozproszonego segmentu branży energetycznej jest dlatego m.in. Program ciepła systemowego, który skupia aktualnie przeszło 100 spółek ciepłowniczych. Jego celem jest promocja wysokich standardów usług ciepłowniczych.

Druga debata „Technologiczne i organizacyjne przykłady rozwiązań wspierających biznes ciepłowniczy pokazała, że ciepłownictwo jest otwarte na nowe technologie, a ich wdrażanie odbywa się racjonalnie, tzn. adekwatnie do możliwości i z uwzględnieniem efektywności ich zastosowania. A to potrafią ocenić sami zainteresowani.

Spółki inwestując biorą pod uwagę nie tylko wzrost efektywności i opłacalności produkcji energii, ale również, a może nawet przede wszystkim, efekty generowane u klientów.

Czytaj też: Ciepłownictwo potrzebuje nowego podejścia do ograniczania strat na sieci

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU