Inteligentne latarnie w Toruniu

Miasto chce, by w Toruniu pojawiło się innowacyjne, inteligentne oświetlenie uliczne. Latarnie nowej generacji będą zużywały mniej prądu i będzie można nimi zdalnie oraz indywidualnie sterować.
Inteligentne latarnie w Toruniu

21 stycznia 2013 r. prezydent Torunia Michał Zaleski podpisał w tej sprawie list intencyjny z przedstawicielami Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy oraz firmy Orion Electric Poland.

Na pomysł systemu inteligentnego oświetlenia ulicznego wpadli naukowcy z Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego. Zaprosili do rozmów władze Torunia, które zgodziły się, by innowacyjny system był testowany w Toruniu oraz firmę Orion, która będzie produkować oprzyrządowanie.

- Efektami wspólnych działań będą propozycje projektów badawczo-rozwojowych z obszaru poprawy efektywności energetycznej regionu kujawsko-pomorskiego. Strony deklarują chęć podejmowania wspólnych przedsięwzięć w zakresie projektowania, konstruowania, badania i wdrażania powstałych rozwiązań techniczno-informatycznych. Jednym z nich będzie system inteligentnego oświetlenia ulicznego - mówi prezydent Torunia Michał Zaleski.

- Najpierw będziemy ten system testować. Miasto nie poniesie z tego tytułu żadnych kosztów. Nowoczesne latarnie zostaną zamontowane na ul. Łącznej, Andersa, Grunwaldzkiej, Polnej, Równinnej i Szosie Lubickiej - dodaje.

Dzięki zastosowaniu nowoczesnej technologii będzie można obniżyć koszty oświetlenia miasta o 15-20 proc., a także - dzięki redukcji liczby nocnych patroli - kosztów eksploatacji systemu oświetlenia. Obniży się również emisja dwutlenku węgla, gdyż zmiana zapotrzebowania na energię pośrednio wypłynie na ilość paliw spalanych na potrzeby jej uzyskania.

System da możliwość zdalnej regulacji - ręcznej bądź automatycznej - mocy każdej lampy oraz zdalnej i indywidualnej kontroli źródeł światła, ich włączania i wyłączania.

Lampy współpracować będą z czujnikami ruchu (w przypadku małego natężenia ruchu lampy na danym obszarze mogą się „ściemnić" lub wyłączyć) oraz natężenia oświetlenia (w zależności od warunków atmosferycznych lampy mogą dobierać moc tak, żeby uzyskać stały poziom natężenia oświetlenia na danym obszarze zdarzeń wypadkowych, a w przypadku zaistnienia sytuacji niebezpiecznej, np. wypadek drogowy lampy mogą doświetlić obszar zdarzenia).

Sterowanie systemem odbywać będzie się z centralnego systemu komputerowego. Kontrola systemu nie będzie wymagała instalowania odbiorników GSM na każdej lampie - sygnały sterujące będą wysyłane do każdej z lamp za pomocą istniejącej sieci zasilającej, tzw. PLC (Power Line Communication). Moduły GSM mogą pojawiać się w rozdzielnicach, szafach rozdzielczych - żeby umożliwić „wejście" sygnału do sieci zasilającej lampy.

System przesyłał będzie do operatora systemu - na telefon, smartfon, laptop itp. - szereg informacji - m.in. o przepaleniu się lampy czy jej nieautoryzowanym przez osobę nieupoważnioną, o dewastacji, o parametrach zasilania, czasie świecenia, o poborze mocy i jakości energii.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.