ITS w Tychach usprawni ruch i poprawi bezpieczeństwo

• Samorząd Tychów zamierza wdrożyć inteligentny system zarządzania i sterowania ruchem (ITS).
• To kompleksowe rozwiązanie, w ramach którego przebudowane będzie blisko 40 skrzyżowań, ma usprawnić komunikację i poprawić bezpieczeństwo.
• Całość ma kosztować ok. 84 mln zł i będzie zrealizowana do 2020 r.
ITS w Tychach usprawni ruch i poprawi bezpieczeństwo
Wśród najistotniejszych możliwości tyskiego systemu jest m.in. zapewnienie priorytetu w ruchu dla autobusów i trolejbusów (fot. wikipedia.org)

We wtorek 20 września władze Tychów poinformowały, że decyzją zarządu woj. śląskiego tyski projekt otrzyma 60 mln zł unijnego dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego.

"Rozpoczynamy przygotowania do ogłoszenia przetargu na realizację tego projektu, tak by w 2020 roku inteligentny system zarządzania i sterowania ruchem w Tychach był gotowy" - zapowiedział we wtorek prezydent miasta Andrzej Dziuba, wskazując, iż system ITS jest jednym z największych projektów jakie w najbliższych latach zostaną zrealizowane w Tychach.

"Prace nad nim rozpoczęliśmy wiele miesięcy temu, angażując w to nie tylko inżynierów ruchu czy drogowców, ale także mieszkańców, którzy na co dzień będą korzystali z efektów tego przedsięwzięcia. Zanim zapadła decyzja o jego ostatecznym kształcie, w konsultacjach mogli oni wyrazić swoją opinię" - przypomniał prezydent.

Wśród najistotniejszych możliwości tyskiego systemu jest m.in. zapewnienie priorytetu w ruchu dla autobusów i trolejbusów czy takie sterowanie sygnalizacją świetlną, by kierowcy nie musieli stać na czerwonym świetle, gdy na ulicach nie ma ruchu. Inne ważne funkcje ITS to np. ważenie ciężarówek w trakcie jazdy czy pomiar prędkości aut.

Szeroko zakrojony projekt obejmuje nie tylko rozmaite rozwiązania informatyczne, ale także całkowitą przebudowę blisko 40 skrzyżowań w mieście. W efekcie komunikacja ma działać lepiej i bardziej punktualnie, a kierowcy mają przemieszczać się po mieście płynnie, oszczędzając czas i paliwo - przekonują pomysłodawcy wdrożenia systemu.

Czytaj też: Smart cities będą działać tylko wtedy, gdy będą kompleksowe

Tzw. inteligentne sterowanie zapobiega np. sytuacjom, kiedy kierowcy denerwują się stojąc na czerwonym świetle przy zerowym ruchu wokoło. System sam analizuje dane i włącza zielone światło. Potrafi też zapewnić zielone światło autobusom i trolejbusom na wybranych skrzyżowaniach, gdy z analizy danych wyniknie, że pojazdom grozi opóźnienie w stosunku do rozkładu jazdy.

"Inteligentny system sterowania ruchem usprawni komunikację miejską i zwiększy bezpieczeństwo na drogach. Ruch autobusów i trolejbusów będzie na bieżąco śledzony na e-mapach, tak by w razie opóźnienia system będzie mógł zareagować bardzo szybko i wprowadzić priorytet przejazdu dla tych pojazdów na wybranych skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną" - wyjaśnił Arkadiusz Pastuszka z Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach.

Sercem całego systemu będzie Centrum Sterowania Ruchem, zlokalizowane w pomieszczeniach oddanego do użytku w ubiegłym roku nowego tyskiego stadionu. Tam będą gromadzone bieżące informacje o ruchu drogowym, tam też będzie główny ośrodek monitorowania ruchu przez system kamer; gdy np. dojdzie do wypadku, system natychmiast dostarczy taką informację i umożliwi wyświetlenie komunikatu o utrudnieniach na tablicach w wybranych punktach miasta.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU