Jak obniżyć rachunki za prąd, wodę i ogrzewanie?

  • aw/Newseria
  • 05-05-2016
  • drukuj
• Blisko 70 proc. wydatków związanych z użytkowaniem lokalu stanowią opłaty za centrale ogrzewanie i prąd.
• Tylko dzięki dokładniejszej kontroli zużycia rachunki mogłyby być niższe o kilkanaście procent.
Jak obniżyć rachunki za prąd, wodę i ogrzewanie?
Konsumenci mogą także porównać poziom własnego poboru ze średnią całego budynku (fot. PTWP)

Na rynku są dostępne rozwiązania, które umożliwiają kontrolę zużycia mediów w mieszkaniu.

– Są platformy, które pozwalają kontrolować zużycie i mieć wpływ na to, ile zużywamy ciepła, wody i jak dużo za to płacimy. Najważniejsze plusy takich rozwiązań to prostota, dostępność i bardzo niskie koszty – przekonuje Joanna Miłkowska, regionalny dyrektor sprzedaży Ista Polska.

Joanna Miłkowska, regionalny dyrektor sprzedaży Ista Polska (fot.Newseria)
Joanna Miłkowska, regionalny dyrektor sprzedaży Ista Polska (fot.Newseria)

Są systemy, które pozwalają użytkownikom pozyskać zarówno dzienną, tygodniową, jak i miesięczną informację o zużyciu ciepła oraz wody. Konsumenci mogą także porównać poziom własnego poboru ze średnią całego budynku. Narzędzie to daje również możliwość weryfikacji zużycia w poszczególnych pomieszczeniach. Możliwe jest także sprawdzenie nawet trzyletniej historii konsumpcji mediów.

Koszty energii i czynników energetycznych stanowią coraz większą część opłat mieszkaniowych. Jak podkreśla ekspert, jeśli lokatorzy mają możliwość kontroli zużycia ciepła i wody bez konieczności czekania na koniec okresu rozliczeniowego, to mogą w razie potrzeby tak zmienić swoje zachowania, aby zmniejszyć wysokość rachunków.

Jak działa system kontroli?

Platforma jest dostępna z poziomu przeglądarki internetowej, ale planowane jest także wdrożenie specjalnej aplikacji mobilnej. Na koszty użytkowania platformy składa się jednorazowa opłata abonamentowa i aktywacyjna (około 10 zł) oraz roczny abonament (6 zł). Nieruchomość musi być wyposażona w radiowe urządzenia pomiarowe i wskazujące, jak np. podzielniki kosztów ogrzewania, ciepłomierze, wodomierze oraz centralki zapewniające cykliczne przesyłanie danych o zużyciu poszczególnych mediów. Mieszkańcy muszą też sprawdzić, czy zarządca, wspólnota mieszkaniowa albo spółdzielnia umożliwiają korzystanie z systemu.

– Korzystanie z systemu przyczyni się do zwiększenia efektywności w zarządzaniu energią, przynosząc realne korzyści finansowe i środowiskowe. Chcemy przyczynić się do tego, żeby emisja dwutlenku węgla rzeczywiście została zmniejszona o 20 proc. do 2020 roku zgodnie z celem wyznaczonym przez Unię Europejską – deklaruje Joanna Miłkowska.

Do grona 8 tys. klientów przedsiębiorstwa należą spółdzielnie mieszkaniowe, zarządcy nieruchomości, wspólnoty mieszkaniowe, gminy, Towarzystwa Budownictwa Społecznego, deweloperzy, architekci, projektanci i instalatorzy.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (6)ZOBACZ WSZYSTKIE

Polecam zmienić dostawcę energii elektrycznej i gazu na firmę Axpo. My w domu zmieniliśmy prawie rok temu i super sobie chwalimy. Oszczędności są całkiem spore - przy ogrzewaniu gazowym i elektrycznym nawet do kilkudziesieciu zlotych mesiecznie zima. polecam tym, ktorzy chca obnizyc rachunki za prad... i gaz. rozwiń

KajotKa, 2016-06-15 14:12:13 odpowiedz

Do rudzia: o to dobry pomysł i sami skorzystaliśmy. biuro nieduże ale tu się trochę oszczędzi, tam i uzbiera się większa sumka.

hania, 2016-06-07 00:29:33 odpowiedz

Księgowa w mojej firmie wpadła na EnPuls i tam można wystawić się tak jakby na licytację i dostawcy biją się o ciebie i składają oferty.

rudzia, 2016-06-06 00:36:45 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE