Jak poprawić komunikację w mieście? Gdańsk sprawdza ruch

• Ruszają Gdańskie Badanie Ruchu 2016 by wiedzieć gdzie i jak poprawić komunikację.
• Co najmniej 10 tysięcy osób wypełni ankiety dotyczące ruchu.
• Miasto sprawdzi też pomiary ruchu aut i liczbę pasażerów w komunikacji miejskiej i kolejowej.
• Ma to pozwolić samorządowi ocenić, gdzie i jak polepszyć komunikację, zbudować nową ulicę itp.
Jak poprawić komunikację w mieście? Gdańsk sprawdza ruch
Aby zachęcić gdańszczan do udziału w ankiecie ogłoszono konkurs, w którym za udział w badaniu, można będzie wygrać elektryczny rower (fot.gdansk.pl/Grzegorz Mehring)

Jak poinformowano na poniedziałkowej (4 kwietnia) konferencji prasowej, przeprowadzanie ankiet i pomiarów, które złożą się na projekt pt. Gdańskie Badanie Ruchu 2016, rozpocznie się w tym tygodniu. Ich zakończenie planowane jest na połowę czerwca. Na zlecenie Biura Rozwoju Gdańska (BRG) przeprowadzi je prywatna firma.

Obecny na konferencji wiceprezydent Gdańska Wiesław Bielawski przypomniał, że w ostatnim czasie w Gdańsku oddano do użytku wiele inwestycji, w tym (we wrześniu ub.r.) Pomorską Kolej Metropolitalną, która m.in. dowozi pasażerów do gdańskiego lotniska, a w najbliższym czasie otwarty ma zostać także tunel pod Martwą Wisłą, który usprawni transport do gdańskiego portu.

"Chcemy sprawdzić, jak będą kształtowały się zachowania mieszkańców w kontekście m.in. tych nowych realizacji, a także zbadać szereg innych uwarunkowań, by w pełni świadomie kształtować dalej politykę transportową w mieście" - mówił Bielawski.

Czytaj też: Miasta, kierowcy, korki: kluczem analiza natężenia ruchu drogowego

Z kolei dyrektor Biura Rozwoju Gdańska Edyta Damszel-Turek przypomniała, że trwają właśnie prace nad "Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdańska". "Musimy zbadać, jak zachowują się mieszkańcy, bo to będzie miało wpływ na rozwój układu komunikacyjnego w mieście, przebieg dróg itp." - powiedziała.

W ramach badań ankieterzy mają odwiedzić co najmniej 10 tysięcy wskazanych wcześniej drogą losowania gdańszczan i poprosić ich o wypełnienie ankiety, w której odpowiedzą m.in. jak często i z pomocą jakich pojazdów podróżują po mieście. Respondenci zostaną też zapytani o motywację takich, a nie innych wyborów. Ankieterzy będą odwiedzać gdańszczan popołudniami od środy do piątku oraz - przez cały dzień w soboty.

Tą samą ankietę chętni gdańszczanie będą też mogli wypełnić w internecie: zostanie ona zamieszczona na stronie internetowej firmy Via Vistula (www.viavistula.pl), której miasto zleciło wykonanie badania. "Im więcej ankiet zostanie wypełnionych, tym lepsze będziemy mieli rozeznanie w potrzebach gdańszczan i tym lepiej będziemy wiedzieć, jakie zmiany komunikacyjne w mieście wprowadzić" - poinformowała Damszel-Turek.

Aby zachęcić gdańszczan do udziału w ankiecie ogłoszono konkurs, w którym za udział w badaniu, można będzie wygrać elektryczny rower.

Równolegle z ankietami, w 124 punktach Gdańska badany będzie także ruch pojazdów, a w 135 punktach - przeprowadzane pomiary liczby pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej i kolejowej (w tym PKM oraz bardzo popularnej w Trójmieście Szybkiej Kolei Miejskiej).

Osobna ankieta ma zostać przeprowadzona na terenie gdańskiego portu lotniczego. Klienci linii lotniczych, odprowadzające je osoby a także pracownicy portu - w sumie w liczbie około tysiąca, mają odpowiedzieć na pytania związane z komunikacją między lotniskiem a miejscami ich zamieszania.

Przedstawicielka firmy, która przeprowadzi badania - Paulina Struska, poinformowała, że same badania potrwają do połowy czerwca. Ich wstępne wyniki mają być znane w połowie lipca, a ostateczne - w formie transportowego modelu symulacyjnego, mają zostać przygotowane do końca września.

Analizy podobne do ruszających właśnie Gdańskich Badań Ruchu 2016, przeprowadzano wcześniej w mieście dwukrotnie: w 1998 oraz 2009 roku.

Krakowska firma, która przeprowadzi tegoroczne badania, otrzyma za swoją pracę 550 tys. zł.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU