PARTNER PORTALU
  • BGK

Jak powinien działać dobry system komunikacji rowerowej?

  • Paweł Oskanowicz    9 września 2013 - 02:50
Jak powinien działać dobry system komunikacji rowerowej?

System zrównoważonego transportu ma zachęcać mieszkańców miast do korzystania z komunikacji publicznej. W wielu aglomeracjach jego istotną część stanowią rowery.




Na pomysł rowerów miejskich wpadli na początku lat siedemdziesiątych hippisi w Kopenhadze. Jednak pomalowane na biało pojazdy szybko zostały rozkradzione lub zdewastowane. Dopiero po latach Kopenhaga została pierwszym na świecie Rowerowym Miastem - tytuł ten nadała jej w 2007 roku Międzynarodowa Unia Kolarska.

Czytaj też: Ruszyła kampania promująca rower miejski Veturilo

Do pracy i do szkoły jeździ na rowerze 36 proc. mieszkańców tego miasta. Działa 125 stacji rowerów miejskich. Aby je wypożyczyć, trzeba mieć dwudziestokoronówkę, wrzucić ja do automatu i jedna z dwóch tysięcy darmowych maszyn jest gotowa do jazdy. Po przypięciu na powrót roweru do stojaka zainwestowana suma jest zwracana. Sezon trwa od połowy kwietnia do końca listopada. Można jeździć tylko w wyznaczonej strefie w centrum, w przeciwnym razie policja wypisuje mandat.

Czytaj też: Miejski rower coraz bardziej popularny

W Lyonie system rowerów miejskich działa od 2005 roku. Dziennie korzysta z niego 21 tysięcy osób. Odległość między stacjami wynoszą maksymalnie trzysta metrów, co zachęca do korzystania z tego środka lokomocji. Pierwsza godzina z kartą miejską jest darmowa. Gdy ktoś korzysta z rowerów bez tej karty - ma dla siebie darmowe pół godziny.

Podobnie jest w Paryżu. Działa tutaj największy na świecie system rowerów miejskich z parkiem liczący 23 tysiące tych pojazdów. Chociaż początki były trudne - zajmująca się rowerami firma JCDecaux musiała renegocjować umowę z miastem, gdyż koszty utrzymania systemu przekraczały budżet. Poza tym rowery były często niszczone, a miasto wynajęło nawet barkę, która pływała po Sekwanie z misją wyławiania rowerów wrzucanych do wody.

 Biznes na rowerach

System rowerów miejskich sprawdza się tam, gdzie kilka osób dziennie korzysta z jednego pojazdu i gdzie jest do nich łatwy dostęp. Na świecie stosuje się cztery rodzaje jego finansowania. Z reklam umieszczonych na wiatach przystankowych i innych nośnikach pokrywa się koszty jego utrzymania w Paryżu, Lyonie czy w Brukseli.

W Lyonie - podobnie jak w Paryżu - rowerami zajmuje się firma JCDecaux. Zaczęło się od prób w 2003 w Wiedniu, ale tam system rowerów nie sprawdził się z powodu zbyt dużej odległości między stacjami - jednego kilometra. Dwa lata później właśnie w Lyonie sieć zaprojektowano tak, aby odległość między stacjami wynosiła maksymalnie 300 metrów, co jest zachętą do jeżdżenia rowerami. Obecnie ludzie jeżdżą rowerami nawet w grudniu - miesięcznie jest wtedy do 8 tysięcy wynajęć.

Czytaj też: Nowy system wypożyczania rowerów w Krakowie

W Londynie i Nowym Jorku firmy tworzą prywatny, rentowny system złożony tylko z sieci rowerów do wypożyczenia. Można też stworzyć system na zasadzie partnerstwa publiczno-prywatnego jak w Warszawie czy Wrocławiu lub finansowany całkowicie przez gminę i stosowany w małych miastach, z niewielkim parkiem rowerów - do 200 sztuk.





REKLAMA




×
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

  • Nie możemy się doczekać! 👌 @BIPolska @EECKatowice @AirVeinPoland @CerviRobotics twitter.com/MichWasowski/s…
    @EECKatowice - (RT) @Pentacomp_SI
  • Nie obawiam się o źródła finansowania inwestycji - mówi w rozmowie z portalem @wnppl Paweł Borys, prezes @Grupa_PFR pytany o to, czy mniejsze wpływy z przyszłego budżetu Unii Europejskiego będą stanowiły dla nas duży problem. Jakie ma argumenty? #EKG2018 #EEC2018 @EECKatowice https://t.co/Ar46rCsVku
    @EECKatowice - (RT) @ElzbieciakTomek
  • Czy #biotechnologia w Polsce ma szansę stać się ważnym elementem innowacyjnej gospodarki? Na to pytanie odpowiadali podczas @EECKatowice m.in. liderzy przemysłu farmaceutycznego i eksperci. #EEC2018 #EKG2018 @rynekzdrowia bit.ly/2s3floz https://t.co/hd2DqreGPl
    @EECKatowice - (RT) @wojciech_kuta
  • Joseph BenAmram, prezes MSD w regionie EURAM na @EECKatowice: rozwój biotechnologii wymaga partnerstwa między rządem, firmami krajowymi i międzynarodowymi oraz ośrodkami badawczymi. #EEC2018 #EKG2018 @rynekzdrowia rynekzdrowia.pl/Farmacja/Biote… https://t.co/4jWpURT8yi
    @EECKatowice - (RT) @wojciech_kuta
  • MT @PwCCEE: twitter.com/PwCCEE/status/… The 10th @EECKatowice, the largest economic event in #CEE with 150 insp...
    @EECKatowice - (RT) @amitabhrjha
  • Kto może w unijnych negocjacjach nad budżetem czuć się wygranym? Jak to możliwe, że mamy więcej, ale mniej? W "Rządowej ławie" na pytania @adam_sierak odpowiada Jerzy @JerzyKwiecinski z @MIR_GOV_PL. Serdecznie polecamy całą rozmowę 👉👉👉 bit.ly/2rZ21k6 https://t.co/yQNOLL2YP2
    @EECKatowice - (RT) @wnppl
  • EKG 2018 w Katowicach. Kongres pełen wyzwań @se_pl @EECKatowice superbiz.se.pl/wiadomosci-biz…
    @EECKatowice - (RT) @SuperbizPL
  • We are pleased that once again our Warsaw team could be part of @EECKatowice. This year we supported two of our amazing clients @INGBankSlaski and @_PKEE_ in setting up the exhibition, filming, tweeting, taking pictures, and of course a lot of networking and fun. #work #Katowice https://t.co/9zvLpCf52O
    @EECKatowice - (RT) @AvenewMedia
  • Polecamy Waszej uwadze transmisje z wybranych sesji #EKG2018. Zapraszamy na YouTube: EEC Poland - bit.ly/2wRSK2O Grupa PTWP - bit.ly/2GjlEsf #EEC2018
    @EECKatowice
  • Jako partnerzy @EECKatowice mieliśmy okazję przeprowadzić panel dyskusyjny o roli młodych w kształtowaniu Europy. Dziękujemy @pherstowski, PROM, MAY, Zwolnieni z Teorii, @ELSAPoland, @aegeewarszawa i @tomanek_robert, rektorowi @UE_Katowice! #EEC2018 #YouthLeadership #YouthVoice https://t.co/57GpHAhcCa
    @EECKatowice - (RT) @AIESECPoland
Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ
KOMENTARZE (1)

  • WK, 2013-09-10 10:09:39

    Zachęcanie do korzystania z rowerów w miastach bez dobrze rozwiniętej sieci dróg rowerowych niestety często kończy się tragicznie. We Wrocławiu w 2012r na ulicach zginęło 7 rowerzystów, było też wielu rannych. Mimo to władze Wrocławia kontynuują wytyczanie pasów rowerowych na najruchliwszych ulicach.... W bardzo "rowerowych" Niemczech organizacja jazdy rowerami po mieście wygląda nieco inaczej - na najruchliwszych ulicach są osobne ścieżki rowerowe, odseparowane od samochodów.  rozwiń