Jak ustrzec się przed paraliżem komunikacyjnym miasta?

  • wnp.pl/pap
  • 21-10-2009
  • drukuj
Kraków jako pierwsze miasto w Polsce, dzięki programowi CIVITAS CARAVEL ma publiczną wypożyczalnię rowerów - poinformował we wtorek wiceprezydent Wiesław Starowicz, podsumowując dotychczasowe działania na rzecz zrównoważonego transportu miejskiego.

W Krakowie trwa międzynarodowa konferencja Forum CIVITAS 2009. Blisko 400 osób z 27 krajów, w tym także z USA, Chin i Indii, dyskutuje o tym, jak ustrzec przed paraliżem komunikacyjnym miasta, w których coraz więcej osób używa samochodów.

Wśród sukcesów Krakowa Starowicz wymienił: uruchomienie tele-busów czyli autobusów na telefon, bagażniki na rowery w autobusach i wymianę taboru MPK. Do dyspozycji klientów publicznej wypożyczalni rowerów jest obecnie 120 rowerów na 13 stacjach, choć - jak przyznał wiceprezydent miasta - to jeszcze za mało, by przedsięwzięcie było opłacalne pod względem ekonomicznym. "Myślę, że zmieniło się spojrzenie władz i urzędników na problemy transportu w mieście" - podkreślił Starowicz.

"Nie udało się nam natomiast poszerzyć strefy ograniczonego ruchu" - wskazał wiceprezydent. Jak podkreślił, rozszerzanie strefy ograniczonego ruchu budzi opór radnych oraz kupców, którzy boją się utraty klientów.

Magdalena Kopczyńska z Dyrektoriatu ds. transportu i energii Komisji Europejskiej podkreśliła, że nie ma jednego rozwiązania w dziedzinie transportu miejskiego, które byłoby dobre we wszystkich miastach, bo każde z nich ma własną specyfikę i doświadczenia.

"Chcemy przekonać mieszkańców, że korzystanie z transportu publicznego jest dobrym rozwiązaniem, a być może, jeśli liczba samochodów dalej będzie rosła w takim tempie jak obecnie, jedynym możliwym rozwiązaniem, aby poruszać się po europejskich miastach" - mówiła Kopczyńska.

Podkreśliła, że większości rozwiązań nie da się wprowadzić wbrew woli mieszkańców i trzeba pamiętać, by rozwój transportu publicznego był zintegrowany. "Nie można wprowadzić jednego rozwiązania, zaniedbując inne" - mówiła Kopczyńska. Jak zaznaczyła, nie można np. namawiać ludzi, by przesiedli się do transportu publicznego, nie dając im zintegrowanego biletu.

Europejski projekt CIVITAS był realizowany do tej pory w 54 miastach w Europie. Testowane w nich rozwiązania mają się przyczynić do rozwoju sprawnego i ekologicznego transportu zbiorowego, a w konsekwencji do zmniejszenia zatłoczenia ulic, emisji zanieczyszczeń i hałasu. Od 2002 r. odbyły się już trzy edycje CIVITAS. Uczestniczyły lub wciąż uczestniczą w nich polskie miasta: Kraków, Gdynia, Gdańsk i Szczecinek.

Organizatorem międzynarodowej konferencji FORUM CIVITAS, któremu patronuje Komisja Europejska, jest miasto Kraków. Współorganizatorem jest projekt VANGUARD.
 

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

rowery to jest to przynajmniej zdrowo oraz oszczedza sie paliwo i mniej emituje CO2 do atmosfery

sasza, 2010-06-11 19:13:39 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE