Jak ustrzec się przed paraliżem komunikacyjnym miasta?

  • wnp.pl/pap
  • 21-10-2009
  • drukuj
Kraków jako pierwsze miasto w Polsce, dzięki programowi CIVITAS CARAVEL ma publiczną wypożyczalnię rowerów - poinformował we wtorek wiceprezydent Wiesław Starowicz, podsumowując dotychczasowe działania na rzecz zrównoważonego transportu miejskiego.

W Krakowie trwa międzynarodowa konferencja Forum CIVITAS 2009. Blisko 400 osób z 27 krajów, w tym także z USA, Chin i Indii, dyskutuje o tym, jak ustrzec przed paraliżem komunikacyjnym miasta, w których coraz więcej osób używa samochodów.

Wśród sukcesów Krakowa Starowicz wymienił: uruchomienie tele-busów czyli autobusów na telefon, bagażniki na rowery w autobusach i wymianę taboru MPK. Do dyspozycji klientów publicznej wypożyczalni rowerów jest obecnie 120 rowerów na 13 stacjach, choć - jak przyznał wiceprezydent miasta - to jeszcze za mało, by przedsięwzięcie było opłacalne pod względem ekonomicznym. "Myślę, że zmieniło się spojrzenie władz i urzędników na problemy transportu w mieście" - podkreślił Starowicz.

"Nie udało się nam natomiast poszerzyć strefy ograniczonego ruchu" - wskazał wiceprezydent. Jak podkreślił, rozszerzanie strefy ograniczonego ruchu budzi opór radnych oraz kupców, którzy boją się utraty klientów.

Magdalena Kopczyńska z Dyrektoriatu ds. transportu i energii Komisji Europejskiej podkreśliła, że nie ma jednego rozwiązania w dziedzinie transportu miejskiego, które byłoby dobre we wszystkich miastach, bo każde z nich ma własną specyfikę i doświadczenia.

"Chcemy przekonać mieszkańców, że korzystanie z transportu publicznego jest dobrym rozwiązaniem, a być może, jeśli liczba samochodów dalej będzie rosła w takim tempie jak obecnie, jedynym możliwym rozwiązaniem, aby poruszać się po europejskich miastach" - mówiła Kopczyńska.

Podkreśliła, że większości rozwiązań nie da się wprowadzić wbrew woli mieszkańców i trzeba pamiętać, by rozwój transportu publicznego był zintegrowany. "Nie można wprowadzić jednego rozwiązania, zaniedbując inne" - mówiła Kopczyńska. Jak zaznaczyła, nie można np. namawiać ludzi, by przesiedli się do transportu publicznego, nie dając im zintegrowanego biletu.

Europejski projekt CIVITAS był realizowany do tej pory w 54 miastach w Europie. Testowane w nich rozwiązania mają się przyczynić do rozwoju sprawnego i ekologicznego transportu zbiorowego, a w konsekwencji do zmniejszenia zatłoczenia ulic, emisji zanieczyszczeń i hałasu. Od 2002 r. odbyły się już trzy edycje CIVITAS. Uczestniczyły lub wciąż uczestniczą w nich polskie miasta: Kraków, Gdynia, Gdańsk i Szczecinek.

Organizatorem międzynarodowej konferencji FORUM CIVITAS, któremu patronuje Komisja Europejska, jest miasto Kraków. Współorganizatorem jest projekt VANGUARD.
 

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

rowery to jest to przynajmniej zdrowo oraz oszczedza sie paliwo i mniej emituje CO2 do atmosfery

sasza, 2010-06-11 19:13:39 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE