Jakie opłaty za korzystanie z przystanków przez prywatnych przewoźników?

Na jakich zasadach gmina powinna ustalić wysokość opłat za korzystanie z przystanków komunikacji miejskiej prywatnym przewoźnikom?
Jakie opłaty za korzystanie z przystanków przez prywatnych przewoźników?
Kwestię opłat za korzystanie z przystanków komunikacji miejskiej reguluje ustawa z dnia 1 marca 2011 r. o publicznym transporcie zbiorowym. Przepis zawarty w art. 16 ust. 1 tej ustawy dopuszcza możliwość pobierania opłat za korzystanie z przystanków i ustala stawki maksymalne w kwocie 0,05 zł za jedno zatrzymanie środka transportu na przystanku komunikacyjnym oraz 1 zł za jedno zatrzymanie środka transportu na dworcu. Konkretne stawki są ustalane w drodze negocjacji z pomiędzy  gminą, w której znajduje się przystanek, a właścicielem lub zarządzającym przystankiem.

- W przypadku, gdy właścicielem lub zarządzającym jest jednostka samorządowa, stawki ustalane są w drodze uchwały odpowiedniego organu z uwzględnieniem niedyskryminujących zasad. Przepisy ustawy w art. 16 ust 4 stanowią, że opłaty przeznaczane są na utrzymanie przystanków komunikacyjnych oraz dworców, w tym sprzątanie odśnieżanie czy drobne naprawy. Z przystanków korzystają także przewoźnicy prywatni, którzy na mocy umowy zawartej z zarządcą lub właścicielem przystanku partycypują w kosztach utrzymania tych obiektów. Ustalanie stawek z prywatnymi przewoźnikami powinno odbywać się również w sposób niedyskryminujący - zastrzega Dominika Kołodziejska - Koza z kancelarii Kaczor Klimczyk Pucher Wypiór Adwokaci, wskazując, że stawki naliczane w sposób nieproporcjonalny są uznawane przez UOKIK za praktykę ograniczającą konkurencję.

Stawki dla przewoźników prywatnych powinny więc w szczególności uwzględniać ilość przystanków, na których zatrzymują się ich pojazdy oraz częstotliwość zatrzymywania.

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

Teraz jazda na busach robi się coraz mniej opłacalna i uciążliwa bo miasto wymyśla coraz to nowsze opłaty a kierowcy miejskich autobusów myślą że zarabiamy więcej dlatego są do nas nieprzyjaźnie nastawieni. Dlatego już nie jeżdżę na busach i z synem kupiliśmy dwa ciągniki do 3,5 T i teraz dużo lepie...j nam się powodzi bo bieżemy z mw-spedition.com zlecenia na transport międzynarodowy i komfort pracy nam się poprawił. rozwiń

Arek, 2016-08-01 22:18:12 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU