PARTNER PORTALU
  • BGK

Jaworzno chce być strefą testowania pojazdów elektrycznych i autonomicznych

  • PAP/JS    14 marca 2017 - 17:20
Jaworzno chce być strefą testowania pojazdów elektrycznych i autonomicznych
O planach miasta mówił podczas poświęconej e-mobilności konferencji w ramach projektu "Miasta Idei" prezydent Jaworzna Paweł Silbert. (fot.jaworzno.pl)

Władze Jaworzna deklarują wolę objęcia tego miasta eksperymentalną strefą testowania aut elektrycznych i autonomicznych.




• Aby umożliwić realizację zamierzenia, w Jaworznie miałaby powstać specjalna strefa prawna - o pomyśle jej utworzenia samorządowcy rozmawiają z przedstawicielami nauki i rządu.

•  Miasto ma nadzieję, że uruchamiając projekt, na przyciągnie wiele innowacyjnych firm czy placówek badawczych.

O planach miasta mówił podczas poświęconej e-mobilności konferencji w ramach projektu "Miasta Idei" prezydent Jaworzna Paweł Silbert.

Jak argumentował, utworzenie takiej strefy z jednej strony umożliwiłoby testowanie w rzeczywistych warunkach nowoczesnych rozwiązań związanych z perspektywicznymi kierunkami rozwoju transportu. Z drugiej, zapewne przyciągnęłoby do miasta wiele innowacyjnych firm czy placówek badawczych.

Podczas dyskusji Silbert wskazał, że obecnie w Europie nie ma miejsca, gdzie można testować w warunkach nielaboratoryjnych nowe technologie związane z elektromobilnością i - jednocześnie - pojazdami autonomicznymi. Podkreślił, że zależy mu na łączeniu obu tych dziedzin, które wydają się obecnie przyszłościowymi.

Prezydent Jaworzna przekonywał przy tym, że podobnie jak teraz strefa testowania samochodów elektrycznych i autonomicznych wydaje się niemożliwa do zrealizowania, podobnie w przeszłości nie wyobrażano sobie w Polsce gospodarki rynkowej ani stref ekonomicznych.

"Żeby założenia elektromobilności wprowadzać w życie, trzeba mieć wystarczająco doświadczeń, a tych doświadczeń na poziomie państwa mamy obecnie za mało" - powiedział po spotkaniu Silbert. "Trzeba je gdzieś zdobyć. Jeżeli będziemy to robili gdzieś w zamkniętych enklawach, nigdy nie będziemy wiedzieli, czy jesteśmy gotowi. Trzeba znaleźć pole, na którym przetestuje się takie rozwiązania naprawdę" - uznał.

Ponieważ tworzenie takiej strefy testów szczególnie w kontekście pojazdów autonomicznych wiązałoby się z szeregiem uwarunkowań prawnych, celowe - jego zdaniem - byłoby utworzenie pod tym kątem na poziomie ustawowym specjalnej strefy prawnej. Taka strefa prawna mogłaby objąć np. teren śródmieścia czy - lepiej - całego miasta.

"Co jest kłopotem? Dzisiaj nie ma chętnego, który powiedziałby: kto weźmie odpowiedzialność za to, jeśli coś się stanie. Trzeba więc stworzyć warunki, aby wydzielić takie strefy, gdzie wszyscy będą o tym wiedzieli i gdzie aktorzy tego przedsięwzięcia dogadają się, jak to zorganizować" - zdiagnozował Silbert.

Prezydent Jaworzna zapewnił, że rozmawiał już o tej koncepcji z przedstawicielami m.in. Narodowego Centrum Badań i Rozwoju; wyraził też nadzieję na zaangażowanie w temat podsekretarza stanu w Ministerstwie Energii Michała Kurtyki. Zaznaczył, że jest gotów, aby przygotować propozycje rozwiązań. "Oczywiście nie silimy się, aby napisać od początku do końca ustawę, ale na pewno chętnie byśmy w tym uczestniczyli" - zadeklarował.

Jaworzno jest miastem, które w szybkim tempie zwiększa udział autobusów elektrycznych we flocie swego przewoźnika komunikacji miejskiej. Dzięki rozstrzygniętym w ub. roku przetargom w tym roku Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jaworznie powinno mieć już 23 takie autobusy, co oznacza ponad 30 proc. taboru.

Przedstawiciele PKM Jaworzno akcentowali, że po podjętej kilka lat temu decyzji o zainteresowaniu elektrycznymi autobusami testowali przez pewien czas takie pojazdy różnych producentów. Krótkie, zwykle dwutygodniowe testy, nie pozwoliły jednak na wystarczającą weryfikację poszczególnych rozwiązań w praktyce.

Dopiero zakup w 2015 r. na własność pierwszego autobusu tego typu i jego regularna eksploatacja umożliwiły m.in. zdobycie doświadczeń, które pozwoliły na świadome przygotowanie pod kątem obecnych środków unijnych projektu związanego z autobusami elektrycznymi, a także - w konsekwencji - sprecyzowanie specyfikacji przetargowych.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.