Jednomyślny Kraków. Radni chcą naziemnego metra?

W Krakowie nie ma głosu w Radzie Miasta, który sprzeciwiłby się uchwale o zmianach w organizacji kolei. Stosunkiem 41 do zera radni przyjęli uchwałę o nowych tymczasowych przystankach na Olszy, Dąbiu i w Nowej Hucie.
Jednomyślny Kraków. Radni chcą naziemnego metra?
Krakowianie popierający nową uchwałę liczą, że jej wdrożenie zacznie się szybko. To zależy teraz od wiceprezydenta Tadeusza Trzmiela. (fot.:flickr.com/CC)

• Za uchwałą głosowali radni i Platformy Obywatelskiej i Prawa i Sprawiedliwości.

• Tymczasowe przystanki będą częścią szerszego projektu przebudowy kolei w mieście, dawnej stolicy Polski.

 

W Krakowie, w ubiegłym tygodniu udało się dokonać imponującego porozumienia w Radzie Miasta. Głosami wszystkich obecnych radnych przyjęto uchwałę kierunkową w sprawie utworzenia tymczasowych przystanków kolejowych na Olszy, Dąbiu i w Nowej Hucie. Projekt ma być zrealizowany jeszcze w tym roku.

Uchwałę zaproponowali radni Platformy Obywatelskiej (PO), a przy poparciu także deputowanych PiS oraz radnych niezależnych, przeszła ona przez posiedzenie w środę (14 czerwca) jednomyślnie. "Za" głosowało 41 obecnych radnych, nikt nie był przeciwko.

Taki stosunek głosów był też wypadkową silnego nacisku społecznego, który towarzyszył debacie nad koniecznością usprawnienia komunikacji miasta.

- Rzadko się zdarza w głosowaniach na Radzie Miasta, by jakiś projekt przeszedł jednogłośnie z tak ogromną przewagą - mówi Dariusz Partyka, jeden ze współautorów uchwały. - Uchwałę poparli wszyscy radni, obecni w tym dniu na sesji. Ma to bardzo duże znaczenie, to mocny sygnał dla pana prezydenta, by potraktował sprawę priorytetowo i znalazł w bieżącym budżecie 6 milionów złotych, potrzebne na budowę wskazanych w uchwale przystanków.

Na czym polega rewolucja?

Tymczasowe przystanki nie są wypadkową nacisku mieszkańców.

W dalszej perspektywie chodzi m. in. o likwidację nasypu w centrum miasta i zastąpienie go estakadą, co umożliwi dobudowę drugiej pary torów, które docelowo będą wykorzystywane dla potrzeb Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA). Do tego czasu jednak przepustowość torów na tym odcinku będzie mocno ograniczona i pociągi SKA Wieliczka – Balice będą musiały jechać objazdem przez Małą Obwodnicę Kolejową z Mydlnik do Płaszowa omijając remontowany odcinek i Dworzec Kraków Główny.

Aktywista miejski Sebastian Piekarek, założył stronę społecznościową „Kolej na Kraków”. Na niej mobilizuje mieszczan do popierania zmian w infrastrukturze miasta, źródło: facebook.com/KolejeMalopolskie
Aktywista miejski Sebastian Piekarek, założył stronę społecznościową „Kolej na Kraków”. Na niej mobilizuje mieszczan do popierania zmian w infrastrukturze miasta, źródło: facebook.com/KolejeMalopolskie

- Na małej obwodnicy można przejąć część ruchu kolejowego. Tak naprawdę może to być uchwała przełomowa dla komunikacji w Krakowie, bo można ją potraktować jako pewien element premetra - przekonywał na sesji przewodniczący klubu PO i wnioskodawca uchwały Andrzej Hawranek.

Ze względu na napięty grafik radni zdecydowali się przyjąć uchwałę w trybie nagłym już na środowej sesji i nie odsyłać jej do komisji. PKP PLK i Urząd Marszałkowski są zainteresowane, aby te przystanki jeszcze w tym roku powstały, ale musi je sfinansować miasto.

Przy okazji aktywista miejski Sebastian Piekarek, założył stronę społecznościową „Kolej na Kraków” dostępną pod adresem www.facebook.com/kolejnakrakow – Założyłem tę stronę, aby wywrzeć silny nacisk społeczny na urzędników miejskich. Wcześniej wspierałem miasto i mieszkańców w różnych ideach prorozwojowych i prokomunikacyjnych dla miasta, teraz chcę wspierać poparty jednogłośnie przez radnych postulat utworzenia kolei miejskiej, czyli naziemnego metra – tłumaczy. Do zarządzania stroną zostali zaproszeni też współautorzy projektu uchwały: Dariusz Partyka oraz Kuba Łoginow. Wszyscy trzej zachęcają obecnych na Facebooku mieszkańców do polubienia strony i zapraszania do tego swoich znajomych.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.